Kostnad att ta hojkort ?

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
R1 Uffe skrev:
JAg som jobar på en trafikskola & lär ut folk att ta kort. Jag kan säga så här, att dom som har tränat garagesvängen hemma mycket kommer undan ganska så mkt billigare än dom som inte har gjort det. Har man bilkort & ska ta MC kort så går det rätt så fort att ta kortet, bara man lyssnar på läraren & inte tänker "FAN VAD HAN SURRAR, DET DÄR KAN JAG JU REDAN"

Vi räknar lite enkelt om du har tränat garagesvängen & kan den & övningskört ganska mycket hemma
80minuter=900kr
4x80minuter=3600kr
Ska man "skriva in sig på skolan oxå" för att få tillgång till böcker & dataproven så kostar det 1650kr
Lämpen ca:1200kr
3600+1650+1200=6450 kr

Det där stämmer mycket bra på mig. Hade samma förutsättningar och körde ung. lika mycket. Övade lite garage på en parkering och hade trafikvana sedan tidigare. Dock hade jag inte kört mer än en dubbellektion på hoj med körskola så jag inte hade nån att övningsköra med.

Den enda skillnaden att köra hoj istf bil i trafiken var väl placeringen och att man är noga med att visa att man tittar noga genom att vrida på skallen som en dåre :)

Mvh

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
teoribok för några hundralappar, skriva teorin 250kr, uppkörning 800 ungefär sen hade jag kortet :)
Övade garagesvängen på en parkering, det är de som tar tid.. sen körde jag kanske 5 mil med farsan bakpå. Man kan göra det billigt för sig om man vill!

15-20 tusen som vissa verkar ha lagt tycker jag låter tokigt... som en hoj ju :kocko

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag övningskörde helt privat, lånade en teoribok för att fräscha upp kunskaperna.
Efter att ha kört bil i 11 år och fuskat en hel del med motocross kändes det som en bra idé,
det enda jag behövde traggla lite var garagevändning och bromsning.
Uppkörningen gick klockrent så min enda utgift var körkortstillståndet.

Det är när man har körkortet i handen som den "riktiga" utbildningen startar, det är
skrämmande att trafikskolor inte lär ut hur man hanterar en MC i högre hastigheter,
svära över garagevändningen kan man lika gärna göra själv.
Jag är övertygad om att olyckorna skulle minska rejält om man fick lära sig kurvtagning i
högre hastigheter, teori och praktik kring motstyrning mm.

/A

Sodapop

Elite <1337>
Gick med
5 May 2004
Hoj
*KTM 690 DUKE (Såld)*Suzuki GSXR 750 -02 (Såld)
BlueNote skrev:
teoribok för några hundralappar, skriva teorin 250kr, uppkörning 800 ungefär sen hade jag kortet :)
Övade garagesvängen på en parkering, det är de som tar tid.. sen körde jag kanske 5 mil med farsan bakpå. Man kan göra det billigt för sig om man vill!

15-20 tusen som vissa verkar ha lagt tycker jag låter tokigt... som en hoj ju :kocko

Håller med föregående.
Jag köpte en billig hoj och körde runt på privat sen köpte jag teoribok för 150:- på skolan läste en gång och klara.
Tog sedan en av varje körlektion och körde upp därpå. Inte svårt, om man bara hunnit lära sig lite balans på hojen.

Totalkostnad (förutom hojjen då), 3500:-

- Bromsa innan kurvan, inte i den -

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Tänkte beställa boken nu, men får då se att den kostar 225 kr (helt ok)
men under denna finns "Utbildningspaket för A-behörighet" 5515 kr
vad är detta för något då, inget som behövs ?

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Mitt kort gick på 3500:-..
Då gick jag ändå snabb kurs med boende i 3dagar...
Superbilligt..
KÖrkortscenter i Halmstad :yoparty :yoparty :yoparty

Kikka

Innehavare av B-kort!!!
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Sambons SV650 ;)
magnusw skrev:
Jag tog kortet helt "privat" å det kostade mig lämpen (tror det var ca: 1400:- inkl syntest) + 150 kr för ett knippe teorifrågor som jag å zvugge beställde från "nätet" (fråga inte mig varifrån för jag vet inte), tog lite kraft att plugga själv men det blev billigare.

Kan teorifrågorna vara från http://www.teoriprov.com/ ? Man får ett visst antal rättningar så man kan sitta hemma och öva på teorin istället för att sitta på bilskolan.
Tyckte du att det var bra? Är det värt att köpa det?
Tänker ju skriva teorin nu i vinter typ så man har nästa säsong på sig att öva körning och köra upp.

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
mitt körkort (A1) kostade 1600 (lämpen) + en halv lektion, sen 800 kr för A

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
1 st teori 150:- eller nåt
3 st dubbelektioner; 1650:-
2 st uppkörningar: 1700:-

Last edited:

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Själv vann jag 20 rättningar från Teoriprov när jag höll på med körkortet. Vad jag kommer ihåg så var frågorna väldigt bra. Själv kompletterade jag med lilla mc-boken (150:) och en lånad teoribok för bil.

Till trådskaparens fråga: Kostnad för körkortet som jag tog i år var för mig syntest + lämplighetsintyg + mc-bok + teoriprov + uppkörning. Vilket blir cirka 1500:-. Hade inte haft bilkortet eller någon annan behörighet innan. Övningskörde runt 70 mil.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Kikka skrev:
Kan teorifrågorna vara från http://www.teoriprov.com/ ? Man får ett visst antal rättningar så man kan sitta hemma och öva på teorin istället för att sitta på bilskolan.
Tyckte du att det var bra? Är det värt att köpa det?
Tänker ju skriva teorin nu i vinter typ så man har nästa säsong på sig att öva körning och köra upp.

PM:a mig så får du program du kan sitta med så länge du vill helt gratis.

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Själv fick jag pröjsa ca 11.400:- om jag minns helt rätt!

Då får man ha i åtanke att jag aldrig kört nåt två hjuligt motorfordon innan, OK man körde väl lite moppe i sina yngre dagar, men de va inte mycket det!
Men som sagt 11.400:- för Teori + lektioner + uppkörning!
Själv tycker jag att de inte var så farligt!
Jag förklarade för läraren på skolan att det skulle vara intensivt, så jag fick kortet efter 1 månad + 3-4 dagar. Men tro mig, den dagen du får "lappen" kommer vara den bästa dagen i ditt liv :)

Good Luck!

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
Beror på hur du är som person. Har du kört hoj förut och så?
Själv tog jag privat utan körlektioner eller teoripaket. Låna polarens bonniers trafikskola och köpte de senaste mc-frågorna. Blev att kosta ca 3000 med en kuggning på körningen.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Här kostar det 400:- 40min, 800:- 80min

Mitt A1 kostade 2600kr, mitt A kostade 1400kr (pga att jag självklart klantar mig på uppkörningen (aka hög hastighet in i korsningar) å får göra om). Bil kostade 3600kr.

Då har jag en far som är intresserad och har kört med mig en hel del, sen har jag haft motorcykel sen jag var 5. Tog några lektioner för att få trafiken rätt, ni vet gammgubbar är inte så uppdaterade :p

Min polare som kört mindre fick det för 6700kr tror jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln