Kostnad att ta hojkort ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Kan man köra upp med en Ducati Monster 900, hade nämligen tänkt att köpa mig en sådan ?!, det borde väll inte vara några problem eller ?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Inte läst hela tråden men alla här har väl lärt sig att det spelar ingen roll vad kortet kostar om man ska köra sporthoj när försäkringen kostar oftast nästan lyka mycket som själva hojjen på årsbasis :4skrika

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Villee skrev:
Inte läst hela tråden men alla här har väl lärt sig att det spelar ingen roll vad kortet kostar om man ska köra sporthoj när försäkringen kostar oftast nästan lyka mycket som själva hojjen på årsbasis :4skrika

21 år, inget kort än, Ducati Monster 900 8094 kr helförsäkring, helår !
MYCKET billigare än bilen jag har idag som jag skulle få betala drygt 20.000 kr för *host* om den stog på mig *host*

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Be skrev:
Har letat runt här på forumet men kan inte hitta någon liknande tråd.
Det är så att jag funderar på att ta MC-kort, tänkte höra vad man kan tänkas få betala för ett sådant kalas ?, vad har ni betalat för ert kort ?
Om man gämför med att ta körkort för bil, hur ligger kostnaderna för lektioner mm ? Givetvis beror ju kostnaden mycket på hur mycket MC man kört ! Har
B-körkort, hur skilljer sig teorin ?

Tog mitt i våras! Jag rekomenderar att du övningskör så mycket du kan privat, om möjlighet finns. Köpte en gammal hoj som jag inte var rädd för o lägga.. Och det hände två ggr.. :fatta! Om du hamnar på rätt körskola så mjölkar dom dig inte!.. Kostade 800kr för 80min. 835kr för uppkörning + 800 för lån av mc. klarade mitt på 4500kr.. Men då hade jag en kompis som låg bakom mig i över 100mil. Hjälpte mycket..

Teorin är liknande som för B-kort. Pluggade bara MC boken första gången + att jag köpte internet frågor. Kuggade första gången... :död .. Så köp både MC och den stora boken.

Ta lämpet och strässa inte! Plugga över höst och vinter, sedan så har du kortet i maj!

Men ta det... :banana .. vad det än må kosta!! Superkul!!..

Last edited:

zx6rChrille

Aprilia Rsv Mille
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Ja en snabb röd...
Allt som allt (inkl. lämp, synundersökning och uppkörningsavgifter) ca 3700 om jag minns rätt... :confused:

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Hornet_Nicke skrev:
Är det inte bättre att köpa en egen hoj och öva påQUOTE]

Det är det enda alternativet för mig, jag når inte ner från körskolans hoj
(har kollat med alla körskolor i stan..)

Så jag måste således köpa egen hoj och köra mestadels privat och eventuellt om körskolan godkänner köra någon lektion med dem men med min egna hoj!

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Jag köpte en hoj och så åkte jag runt lite på den, till jobbet ibland osv. (övningskörde med mig själv alltså) Sen tog jag en dubbellektion på manöverbanan samma dag jag skulle köra upp! Sen körde jag upp och klarade mig!

Kostade 2600:- plus hojen.. men den skulle jag ju ändå ha! :)

Ps. Hade jag inte tagit lektionen på manöverbanan hade jag inte klarat uppkörningen... det var jätte bra att få testa den innan!!

Last edited:

Flickan

;-)
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Tyvärr såld... En blänkande röd och svart TRX 850 -98
stressa inte.. det viktigaste är att du kan köra.. skulle vänta tills i vår... annars hinner du bara ta det i år men inte köra så mycket så du blir du nybörjare i vår igen... köp en billig hoj med motorbågar å utan kåpor så blir den inte så sabb om du tappar den, kör på den 1 år å köp sen det du vill ha när du har lite rutin på körandet, synd att lägga ner ett fint monster ..
Teorin fixar du enket om du har bil redan å aningens vett innanför pannbenet, nästan samma som bil andra redan sagt.
Nästa år (enl vad jag har hört) ersätts garagevändningen av att man ska krypköra en serpentin på tid (gissar på 15-20 sek per 10 meter kan vara riktlinje för hastigheten) gissar på 6-8 konor med ca 3 m mellan.. lättare än vändningen är en smaksak??.. handlar om att kunna hantera hojen så du fixar att köra där ute..

Ta det lugnt å lycka till
/L

Last edited:

Flickan

;-)
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Tyvärr såld... En blänkande röd och svart TRX 850 -98
Nisse977 skrev:
(övningskörde med mig själv alltså)
Ps. Hade jag inte tagit lektionen på manöverbanan hade jag inte klarat uppkörningen... det var jätte bra att få testa den innan!!

:kocko Inte smart att köra själv.. kan sluta med att man het plötsligt inte har vare sig bil eller får ta hoj kortet... å sen gäller ju inte försäkringarna om det smäller.. olåvlig körning
Mer mycket mer smart att ta lektioner, kan räcka med ett par stycken, så man får ett humm om man kan köra el inte.. körskola med 1 lärare å 1 elev är att rekommendera.. oftast samma pris iaf..

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man ska nog låta det ta sin tid, hur tråkigt det än låter. Jag tog iofs mitt kort 26 september 2000 och körde hoj sista gången 4 december det året. Säsongen är lång, bara man vill! :tummenupp

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Kostnaden för A kortet.

Hej hade bara mopedvana för 20 år sedan och ngn enstaka provkörning i bagaget för 10 år sedan men en vilja att lösa detta.
Ser ut som följer:Lämplighetsintyget+Teoriböcker från liber+teoriprovet+Uppkörningen+Kostnaden för att lösa ut lappen.
summa:400+375+180+840+170=1965kr totalt plus en massa soppa och ett nötande av teknikövningarna.

Helt privat.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag har fått för mig att körkortet blir billigare på landsbygden än i storstan.

med tanke på att grabben bor i skövde bör det väl väl billigare, 15papp låter absurt?

Själv tog jag kort -98, här hemma i stan.
En provlektion på hösten för att prova på. 4 lektioner två veckor innan uppkörningen, en "lektion" för uppkörning (samtliga dubbellektioner a' 700kr)
Lämp, 1200(?) teori 900(?), totalt cirka 6300kr. Ingen körning privat. Utrustning lånas på körskolan.
Då hade jag iofs kört bil i 8 år innan samt moped tio år tidigare.

Ett tips är att hitta en bra körskola som inte är ute efter att klämma en på pengar. Diskutera med skolan innan hur du har tänkt dig det hela. Börja med teorin på hösten och ta det lite i sänder, öva garagevändning privat om det går.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Be skrev:
Det är så att jag funderar på att ta MC-kort, tänkte höra vad man kan tänkas få betala för ett sådant kalas ?, vad har ni betalat för ert kort ?
Om man gämför med att ta körkort för bil, hur ligger kostnaderna för lektioner mm ? Givetvis beror ju kostnaden mycket på hur mycket MC man kört ! Har

Jag betalade ca 6.000:- för mitt o jag tog det nu i år.

Har iofs kört mkt hoj tidigare.

Teorin skiljer sig inte så mkt faktiskt.

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Be skrev:

Ca 5000:- med 7 körlektioner inklusive en kuggad uppkörning, betalade jag.

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Mmm, det där att det kan skilja mycket i kostnad gäller helt klart mig.

Jag häpnar när jag läser om alla som klarat det för några tusenlappar, eller för den delen under tio lax. För min egen del, boende i Stockholm, och som aldrig ens suttit på en moppe innan första lektionen; ja för mig gick det på minst 20 tusen. Men det är klart, då hade jag att lära mig grunderna från scratch; växla, reglage... för att inte tala om garagesvängen! Jag överdriver inte om jag totalt sett har lagt ned sju-åtta timmar enbart på den. Sedan en dag så satt den, och nu missar jag den nästan aldrig.

Tog kortet måndag den 2/8. Är nyss hemkommen från långkörning nedåt bohuslän, skåne, Halland och Mörkaste Småland. Super-smutt!! :lol

/T

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Flickan skrev:
:kocko Inte smart att köra själv.. kan sluta med att man het plötsligt inte har vare sig bil eller får ta hoj kortet... å sen gäller ju inte försäkringarna om det smäller.. olåvlig körning
Mer mycket mer smart att ta lektioner, kan räcka med ett par stycken, så man får ett humm om man kan köra el inte.. körskola med 1 lärare å 1 elev är att rekommendera.. oftast samma pris iaf..

Jo tack man insåg faran! :gnissla Men är inte speciellt orolig av mig... snarare vårdslös då.... Allt gick bra och kortet blev ju som sagt taget! Bodde inte i Göteborg vid tillfället heller..... kanske jag borde nämnt! Men olyckor kan ju hända ändå! :tungan

Neanderthalaren skrev:
Jo trafikförsäkringen gäller.
Precis!!!

Innan jag blev bestulen på hojen så var jag ute och övade lite garagevändning med tjejen (som håller på att ta kortet) på parkeringplatser.. Det är inte heller lagligt eftersom jag inte får vara hennes handledare! Men VAD pengar man sparar.. öva 2 timmar på parkeringsplatsen och du har sparat 1000-1600spänn!! Bra eller dåligt!? Det får man avgöra själv!

Last edited:

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
jag betalade uppkörning ca 800:-? + teoriprov 400? -96

Det landade nog runt 1200:-, rätt billigt.
Tog min egen hoj till uppkörningen tidigt på morgonen och satt och väntade på uppkörningen 1,5 timme tidigare, sen var det bara att hoppas att man fick kortet så man kund åka lagligt därifrån. Gick klockers!

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Jag betalade 2500 paketpris hos Laholmstrafikskola i Halmstad. Sen pengar för lämp, uppskrivning, uppkörning och körtkortet. Låt oss säga max 4000 :) .

Det fina i kråksången var att de inte räknade nötningen på teknikbana och garagevändning som lektioner. Och var man som jag helt oskuld när det gäller andra tvåhjulingar än cykel, väldigt bra.

Men sen kan man som nån annan på forumet fundera över det man lär sig. Huvuddel krypkörning osv.

Men men, jag kom uppenbart undan billigt.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Mina kort (A1 och A-beg.) kostade drygt 5000:- styck, på trafikskola.

70minuters lektioner á 900:-

Allt beror ju på hur många lektioner man behöver. De fasta kostnaderna är ju inte särskilt dyra. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln