Kostnad att ta hojkort ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Jag ska ta kortet innan säsongen är slut tänkte jag, och köpa hojen i vinter eller något sådant. Funderar på att köra teorin först (beställde boken precis) och när teorin är klar börja med den praktiska körningen, det borde väll funka eller ? tycker att jag borde hinna detta ? elller om man kan köra teorin nu och uppkörningen nästa år kanske :3freak
 

magnusw

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
636 -05
Kikka skrev:
Kan teorifrågorna vara från http://www.teoriprov.com/ ? Man får ett visst antal rättningar så man kan sitta hemma och öva på teorin istället för att sitta på bilskolan.
Tyckte du att det var bra? Är det värt att köpa det?
Tänker ju skriva teorin nu i vinter typ så man har nästa säsong på sig att öva körning och köra upp.


Det kan det ha varit,, Dom frågor som vi köpte (tror det var 600st) hjälpte då mig å Zvugge + 2 polare till som alla tog KK samma sommar (privat) alla klarade teori första ggn.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Mitt kostade en uppkörning och två teoriprov. Inga lektioner eller nånting annat så det blev billigt.

edit: Glöm för f**n inte att läsa i bilboken också... jag känner en som glömde det och bommade på vissa bilfrågor.... :rolleyes:
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Be skrev:
Jag ska ta kortet innan säsongen är slut tänkte jag, och köpa hojen i vinter eller något sådant. Funderar på att köra teorin först (beställde boken precis) och när teorin är klar börja med den praktiska körningen, det borde väll funka eller ? tycker att jag borde hinna detta ? elller om man kan köra teorin nu och uppkörningen nästa år kanske :3freak

Ja, det kan ju vara svårt att få tider nu när säsongen har gått ganska långt redan. Men det är väl bara att fixa teorin så fort du kan, läs även på bil-teorin om du inte kan den bra. Jag kuggade första gången p.g.a att jag TRODDE jag kunde men så var inte fallet...
Sen är det ju bara att börja träna hemma så mkt som möjligt och ta några lektioner så du lär dig mer ingående vad det handlar om.
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Tänkte köra teoriprovet innan jag gör något mera, men hur gör man om man vill ha en tid att skriva, kan man bara ringa och beställa en tid ? i så fall var ?
någon som vet hur lång tid det får gå om efter klarat teoriprovet innan man måste fixa uppkörningen ?
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Be skrev:
Tänkte köra teoriprovet innan jag gör något mera, men hur gör man om man vill ha en tid att skriva, kan man bara ringa och beställa en tid ? i så fall var ?
någon som vet hur lång tid det får gå om efter klarat teoriprovet innan man måste fixa uppkörningen ?

Du ringer till vägverkets förarprov och bokar tid bara. Sen har du 1 år på dig att fixa uppkörningen.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
ca 1200:-....för de e väl va tillståndet kostar. Körde allt privat...billigt o bra! :tummenupp
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
körkort

Man ska ta kortet när man är 16(a1) kort..du får det mkt billigare då, sen när du e 18 får du betala 800 spänn för uppgradera kortet! ta det när ni e 16!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Rundningsmärke skrev:
Det är när man har körkortet i handen som den "riktiga" utbildningen startar, det är
skrämmande att trafikskolor inte lär ut hur man hanterar en MC i högre hastigheter,
/A

Håller med. Man kunde haft en bandag med liknande upplägg som SMC använder sig av inkluderat i utbildningen. Det hade nog gjort att det lossnat lite för många nybörjare att köra utan broms genom kurvorna på en bankörning sakta för att sedan öka tempot något. Frågan är hur många som är beredd att betala för det. Det hade nog ökat utbildningskostnaderna en del.

Det är ju inte så svårt att anmäla sig till en kurs av SMC på egen hand annars om man har genuint intresse av att öka sina säkerhetsmarginaler även ute i trafik efter avklarad körkorts utbildning.
 

frasseman

Hit PayDirt with K-Dirt!
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
Snart...
Tog kortet för två månader sedan på körskola.
Allt som allt (inkl. lämp, synundersökning och uppkörningsavgifter) 8500:-

Lycka till!
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Priset på mitt kort blev ca 8000-9000 kronor.

Då hade jag inte kört någonting privat och jag körde heller inget privat under övningskörningsperioden.
Tidigare har jag kört en mycket defekt moped som knappt gick överhuvudtaget, så där blev det inte mycket träning där heller.

Jag skrev in mig på körskola, tog teorin under hösten och började köra så snart körskolan tog ut hojjarna på våren. Jag tog nog 8 dubbellektioner á 900 kronor.

Så det finns hopp att komma undan hyfsat billigt utan att ha erfarenhet av MC-åkning. Sen att jag är jävligt intresserad av det kanske underlättade lite... vad vet jag.

Lycka till nu om ni ska ut och ta era kort.

//Hassp
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
weeeiii skrev:
Nej, garagevändningen är kvar året ut,...tror jag

Finns det någon som kan bekräfta detta, tänkte nämligen fixa teorin i år, sälja bilen och köpa hojen i vinter och fixa uppkörningen i början av nästa säsång.
Är det så att man slipper vad som verkar vara allas mardröm .... alltså garagevändningen, nästa år då ?

tycker ätt det borde vara billigare att handla hoj under vinterhalvåret än under denna tiden eller ?
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
Jimbo skrev:
två lektioner, så måste man ju ha tillstånd o skit.

2500:- typ


Tror det var nästan samma för mig. Alltså två dubbellektioner...teoriprovet gjorde jag samtidigt som bilteorin...var bara tio extrafrågor då -95
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Be skrev:
Finns det någon som kan bekräfta detta, tänkte nämligen fixa teorin i år, sälja bilen och köpa hojen i vinter och fixa uppkörningen i början av nästa säsång.
Är det så att man slipper vad som verkar vara allas mardröm .... alltså garagevändningen, nästa år då ?
Det jag hört från vägverket är att det e först nästa år som de nya reglerna för uppkörningarna kommer.

Jag skulle ta det iår, det verkar vara betydligt krångligare nästa års regler, en garagevändning är inte så svår att lära sig, gäller bara ha rätt hoj för det ;)
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
OlleR skrev:
en garagevändning är inte så svår att lära sig, gäller bara ha rätt hoj för det ;)

Ok, men rätt hoj !, antar att om man kör via bilskola så kan man väll "låna"
lämplig hoj !
Så det blir alltså knivigare nästa år ?, frågan är ju bara om man hinner med det i år, sedan är det ju den ekonomiska bitenockså, man vat ju inte vart det slutar !
 

Coola Ola

Guest
Tog kortet förra året på en körskola här i Gbg som tog c:a 550:- per 55-min lektion. Totalt gick kortet på över 12000:- men då körde jag nästan inget privat (en gång med motarden bara) och hade inte kört tvåhjuling sen moppetiden tio år tidigare.

Ang att öva på garagevändning/konbana så är det ju såklart bäst om man övar med samma hoj som man ska köra upp med. Den gången jag övningskörde med motarden så gick manöverproven som en dans men eftersom man inte får köra upp med den hade jag med största sannolikhet aldrig klarat konbanan eller garagevändning med en hoj godkänd för uppkörning om jag bara övat med motarden innan. Olika hojar kan skilja sig väldigt mycket i hanteringen.
 

Hornet Steffo

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Älvängen
Hoj
CBR600RR
Tog mitt i Gbg nu i våras. Gick på ca 6000-7000 spänn med teori och uppkörning. Hade blivit ännu billigare om jag sluppit hyra hoj på uppkörningen, men det är ju inte alla som har egen hoj innan kortet. Blev ändå billigt om man jämför med vad många andra verkar ha lagt ut.
Lycka till.
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Tog mitt kort 2001...betalade totalt 5760:-
Blev 14 lektioner (om jag minns rätt), klarade uppskrivning och uppkörning första gången :tummenupp :D

Kan ju säga att jag är lite avis på folket här på Irland, kostar 140:- !! :kocko (14 Euro) och du får du ett lämp som ger dig rättighet att köra upp till 400cc, efter 2 år gör du ett litet körprov och klarar du det har du fullt (A) :yoparty

Finns även alternativ att få fullt direkt, men nästan ingen gör det
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top