Ja. du skulle tjäna i förbrukning på att byta ut dom. I alla fall under förutsättning att du faktiskt använder dom och har garaget varmt.
Hur mycket beror på en mängd olika faktorer.
Hur välisolerat är garaget?
Hur varmt har du där?
Har du elementen på hela tiden och alltid på samma temperatur?
Tänkte du i så fall ersätta dom med elfyllda radiatorer med effektreglering eller en billigare typ med bimetalltermostat?
Om isoleringen i garaget är dålig, du alltid har 20 grader i garaget och du tänkte ersätta dom med radiatorer med effektreglering så skulle du tjäna ganska mycket i förbrukning. Troligen så att du skulle kunna räkna hem investeringen i radiatorerna på bara något år.
Om garaget är välisolerat och du bara har några plusgrader i garaget under merparten av tiden (Dvs 5-10 grader varmt för det mesta under vintern) så skulle vinsten bli mycket liten och då är det svårt att motivera utbyte av radiatorerna om dom inte är trasiga.
Om du normalt har kallt i garaget och bara slår på elementen när du ska ut och meka så blir vinsten ännu mindre och då finns det ingen vinst i att byta ut dom.
Det där med att tjäna in investeringen i ny element på bara ett par år skulle jag inte betta så mycket på om jag vore dig.
Jag har gjort lite experiment och vad jag sett så håller inte dom nya så länge så att man hinner tjäna igen investeringen.
Jag håller på med ett annat experiment sen 2005.
Jag hade bara direktverkande el men 2005 upptäckte jag att om jag lånade lite stålar på mitt obelånade hus och investerade i ett par värmepumpar skulle jag slippa förmögenhetsskatt (taxeringsvärden). Sagt och gjort. jag köpte 2 st Panasonic "highend" luftvärmepumpar med scrollkompressor. En till bostaden och en till verkstaden. domgick på 19400:- med montering per styck. I god tid innan började jag föra bok på elförbrukningen. Efter dom var i monterade sjönk förbrukningen ca 30 % och dom klarade att värma båda lokalerna till och med när det var riktigt kallt, självklart med stöd av lite lampor, kyl, frys, TV, stanbygrejer.
Sen kom förbudet mot vanliga lampor och plötslig var jag tvungen att ha lite element på när det kröp ner mot -12C och jag var dessutom tvungen att dra igång pumpen tidigare på hösten.
Nu ringer värmepumpsfirman och vill komma och serva pumparna för att det gått lite drygt 5 år bara för att dom skall upprätthålla sin effektivitet. Det skulle kosta 2500:- per pump och om någon kompressor skulle behöva bytas så går det lös på 6000:-. Trots mina 30% besparing har jag ännu inte tjänat in ursprungsinvesteringen och då kommer leverantören och hävdar att för att dom säkert skall forsätta att fungera måste jag ut med 2x2500:- till.
Resultat hittills. Jag borde köpt glödlampor och el för pengarna och det som blivit över hade jag kunnat handla glögg för och värmt både mig och huset med dom kallaste dagarna.
En annan grej som är rätt kul (?) är att eftersom jag bor på en ö och strömavbrotten ökar i ungefär samma takt som dom investerar i nätombyggnad så köpte jag mig ett 4,6kW 3-fas (240/400) diselelverk fån Jula för 9995:-. Tack vare värmepumparna klarar jag både bostaden, verkstaden och vattenpumpen på elverket. Att köra detta Jula elverk är inte mycket dyrare än att handla el av valfritt elbolag. Visst elverket skulle antagligen inte hålla så länge om jag bara hade det men jag tycker ändå att det visar hur dåligt elmarknaden fungerar och det är ju inte elbolagens fel utan den som tjänar mest på elen som säljs utan att behöva röra ett finger.