Kostnadsfritt medlemsskap i SMC resterande av 2008

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Om jag ska vara ärlig fattar jag inte varför man ska vara med heller.

För att ena sveriges motorcyklister, säger någon. Varför?

"Försäkringspremierna sjukner". Visst, ända tills alla mc-åkare är medlemmar... Försäkringsbolag sätter ju priserna efter risk, och alla som tror att de täljer guld med kniv är såklart välkomna att starta ett eget f-bolag där alla kan försäkra sin sporthoj för en femtusing/år.

"Vi kan sätta åt regeringen". För vad? Att mer än 50% röstade fram en regering ska man nu börja att gnälla.

Att smc skulle kunna påverka dåliga vägar, dieselspill etc (som de påstår på sin hemsida) tror jag föga på. Någon reprensentant här på hemsidan skrev om kommande "problem" med ev lagstiftning ang buller och regskylt.
Knappast något som smc kan göra något åt, mer än att få sina medlemmar att köra med lagliga pipor, samt att hålla fartgränserna.

För min del skulle feta böter på buller vara välkommet efter att ha suttit ute på stan några sommarkvällar, med alla dessa gubbhojar med raka pipor.:mad:

fy fan



Nu har jag gnällt klart! Bra med en förening om man gillar att träffas, fika, resa tillsammans etc, men jag ser ingen mening att ena alla motorcyklister, lika lite som jag tror på ex bensinskatteupproret...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Om jag ska vara ärlig fattar jag inte varför man ska vara med heller.

För att ena sveriges motorcyklister, säger någon. Varför?

"Försäkringspremierna sjukner". Visst, ända tills alla mc-åkare är medlemmar... Försäkringsbolag sätter ju priserna efter risk, och alla som tror att de täljer guld med kniv är såklart välkomna att starta ett eget f-bolag där alla kan försäkra sin sporthoj för en femtusing/år.

"Vi kan sätta åt regeringen". För vad? Att mer än 50% röstade fram en regering ska man nu börja att gnälla.

Att smc skulle kunna påverka dåliga vägar, dieselspill etc (som de påstår på sin hemsida) tror jag föga på. Någon reprensentant här på hemsidan skrev om kommande "problem" med ev lagstiftning ang buller och regskylt.
Knappast något som smc kan göra något åt, mer än att få sina medlemmar att köra med lagliga pipor, samt att hålla fartgränserna.

För min del skulle feta böter på buller vara välkommet efter att ha suttit ute på stan några sommarkvällar, med alla dessa gubbhojar med raka pipor.:mad:

fy fan



Nu har jag gnällt klart! Bra med en förening om man gillar att träffas, fika, resa tillsammans etc, men jag ser ingen mening att ena alla motorcyklister, lika lite som jag tror på ex bensinskatteupproret...

Du har nog SMC att tacka för mycket som du inte ens är medveten om. Vore det inte för denna organisation så hade nog Sveriges motorcyklister haft ett sämre läge idag.

Bara en sådan sak som att Vägverket äntligen börjar att vakna gällande att vägräcken är farliga för oss hojåkare? Det hade väl du fått igenom på egen hand då eller?

Antar att du inte är med i något fackförbund heller?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag ska också bli skenmedlem i SMC så blåser jag försäkringsbolaget på 400:-

Fatta så många tusen det blir för alla som har gått med dom senaste dagarna.
Fast då höjer väl försäkringsbolagen igen...

Förövrig får jag exakt samma rabatt om jag är med i vespaklubben, Guldvingens vänner eller HDCS (eller någon av dom andra klubbarna på mitt försäkringsbolags hemsida), nu gäller det bara att kolla upp vem av dom klubbarna som har lägst medlemsavgift nästa år så att jag får behålla rabatten.
Är du en sån som tycker att ensam är stark?
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Okej om man sprider till andra hojforum?

Du får sprida det hur mycket du vill :tummenupp

Meningen är ju att det ska gå ut till så många som möjligt, så att folk får en inblick i SMC. Dess verkan, förmåner osv

// Ullis

edit: såg nu att tråden var 7 sidor lång, så svar på denna fråga har säkert givits tidigare.
 
Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Om jag ska vara ärlig fattar jag inte varför man ska vara med heller.

massa text

Det finns massor av saker som folk tycker är självklara & tar för givet. Det finns säkert massor av saker du tar för givet, mycket av det är pga SMC´s arbete :)

Om inte SMC funnits, då hade du tex inte betalat den låga skatten på hojen som du gör. Bara ett ex ;)
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Du har nog SMC att tacka för mycket som du inte ens är medveten om. Vore det inte för denna organisation så hade nog Sveriges motorcyklister haft ett sämre läge idag.

Bara en sådan sak som att Vägverket äntligen börjar att vakna gällande att vägräcken är farliga för oss hojåkare? Det hade väl du fått igenom på egen hand då eller?

Antar att du inte är med i något fackförbund heller?

Exempelvis vad skulle varit sämre?

Vad jag förstår så har dessa vajjerräcken räddat bra många liv. Även motorcyklisters. Jag är för billiga vajjerräcken, som idag, som räcker x antal meter längre för samma peng som ett dyrare "säkrare" räcke.

Skulle vara intressant att se vad som egentligen höjer vår säkerhet. Fler meter klassiskt räcke, eller färre meter nytt "säkert" räcke... Vad jag vet så finns det inget som visar att dagens räcken skördat en massa liv. Tvärtom.

Fackförening? Nej, jag gick ur vårdförbundet efter att de "satte ned foten" och strejkade i fem veckor och lyckades förhandla upp lönen 0,5%. Du läste rätt, nollkommafemprocent. De visade åter att de inte fyller samma funktion som tidigare, åtminstånde i deras nuvarande form. Att bara värna om MBL etc borde man kunna göra för typ en femma per anställd.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Valfritt att gå med och att kritisera om man inte vill gå med men behöver kanske inte tjata om det när det är gratis.

Alla som går med nu betalar när inbetalningskortet kommer om dom känner att det dom fick fram tills dess och kan få när dom satt sig in i fördelarna med att vara medlem är värt det,känner dom att det inte är värt det så är det bara att låta bli att betala.

Inte som med ett fackförbund där man är tvungen att ansöka om att få gå ur.

Behöver inte med andra ord varna folk för att gå med då de flesta faktiskt kan(förhoppningsvis)tänka själva och ta ett beslut innan det är dags att betala,därefter ser vi vilket resultat denna driven hade.

Henrik
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Anledningen till att vi kritiserar är ju inte att SMC gör ett dåligt jobb (vilket jag inte vet om dom gör), utan att dom helt plötsligt ger bort medlemskap för att dom ska se många ut i något sammanhang.

SMC fyllde helt klart en funktion en gång i tiden, det gjorde fackföreningarna också....

Djupare än så är jag inte insatt, då samtliga SMC representanter jag har kommit i kontakt med har varit neonvästklädda och haft motorcyklar med motorbågar och "ljustriangel" en massa flourucernde tejp, packväskor och "komfortdetaljer" och klistermärken från exotiska platser som "Bohuslän" och "Dalarna" på sina packväskor...

Ingen utav dom jag har mött brukar snyta ur sina hojar, någonsin, dom pratar om när dom var yngre och ibland körde 130 med boxer bumsen...

Jag HAR gjort försök, jag HAR varit in på distriktets sida och där händer lika lite som i deras liv i övrigt...

Edit:

Jag var in på distriktets sida igen, och ta mig tusan, det hade kommit tre små notiser under året.
Dessutom hade dom lagt till "Forum-hoodies" bland neonvästarna och flourucerande tejp i webbshopen, är det månne en föryngring på gång?
Dessutom en egen käck linje med "64" prylar, för att fira att dom bildades 1964, fast för mig kändes det som en obildad flört med gossarna som har "81" på tröjorna.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Anledningen till att vi kritiserar är ju inte att SMC gör ett dåligt jobb (vilket jag inte vet om dom gör), utan att dom helt plötsligt ger bort medlemskap för att dom ska se många ut i något sammanhang.

SMC fyllde helt klart en funktion en gång i tiden, det gjorde fackföreningarna också....

Djupare än så är jag inte insatt, då samtliga SMC representanter jag har kommit i kontakt med har varit neonvästklädda och haft motorcyklar med motorbågar och "ljustriangel" en massa flourucernde tejp, packväskor och "komfortdetaljer" och klistermärken från exotiska platser som "Bohuslän" och "Dalarna" på sina packväskor...

Ingen utav dom jag har mött brukar snyta ur sina hojar, någonsin, dom pratar om när dom var yngre och ibland körde 130 med boxer bumsen...

Jag HAR gjort försök, jag HAR varit in på distriktets sida och där händer lika lite som i deras liv i övrigt...

Låter som det jag fått berättat om värmlandsgänget men själv vet jag inte då jag ej haft kontakt med dom,dock har jag hört att i andra län finns det de som faktiskt brinner för sitt uppdrag och ser det som att de gör något viktigt i vår verklighet.

Henrik
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Anledningen till att vi kritiserar är ju inte att SMC gör ett dåligt jobb (vilket jag inte vet om dom gör), utan att dom helt plötsligt ger bort medlemskap för att dom ska se många ut i något sammanhang.
Och det kan inte vara så enkelt att de hoppas att många av de som nu blir gratis medlemmar blir betalande i februari när allt "strul" med att anmäla sig som medlem redan är klart?

Edit: Du är medveten om att om SMC går ut och säger att "vi var minsann si och så många medlemmar under hösten", och så fortsätter inte sextio procent av gratismedlemskapen, som drog upp siffran, att vara medlemmar så skulle det se ganska illa ut statistiskt sett för SMC? Om de däremot betalar in och fortsätter att vara medlemmar så var ju faktiskt den påstådda siffran helt korrekt.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad jag kan se har ingen representant ännu talat om vad syftet med kampanjen är.
Ingen som vill göra en god gärning?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad jag kan se har ingen representant ännu talat om vad syftet med kampanjen är.
Ingen som vill göra en god gärning?

Tack, det enda jag har fått förklarat är att dom mobiliserar mot hot som dansken beskrev vagt här:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3737518&postcount=50

Dom tappar altså redan medlemmar, och tror att det beror på att folk säljer hojarna eller att folk tror att SMC redan är nog starkt.

Jag tror man måste se om det inte finns andraa orsaker till att folk sviker.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Satt och funderade men kom inte riktigt på något, vet knapt vad SMC är så... sänks min försäkringspremie? Hajar nada!
Om jag ska vara ärlig fattar jag inte varför man ska vara med heller.
Ibland så beror det på att man inte är tillräckligt påläst när det är nåt man inte förstår.
Jag HAR gjort försök, jag HAR varit in på distriktets sida och där händer lika lite som i deras liv i övrigt...
Visst, SMC's distrikt kan vara halvdöda, och SMC är kanske dominerat av gulvästar på guldvingar (kanske kan få en ändring nu om dom lyckas få in lite friskt blod med den här kampanjen? :)). Men tex när regeringen får för sig nåt nytt som rör hoj så går dom inte in på SH och kollar vad folk tycker utan det är SMC som tillfrågas. Alla kanske inte är intresserade av de kurser och evenemang som anordnas, men att säga att en intresseorganisation för MC har spelat ut sin roll låter förhastat. När vi sitter med kvadratmeterstora neonbelysta regplåtar fram på hojar strypta till max 20kW är det försent att skriva arga inlägg. :tungan
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Vad jag kan se har ingen representant ännu talat om vad syftet med kampanjen är.
Ingen som vill göra en god gärning?

Vi behöver pengar i kassan för att finansiera verksamheten - så enkelt är det.
SMC, är annars uberoende av offentliga tillskott - vilket gör organisationen inte är i fickan på någon!

Det är inte nödvändigt att pumpa upp medlemssiffror för att söka offentliga tillskott eller dylikt - GuW, det är inga sån hemlig agenda.

SMC har idag respekt och annarkännelse i riksdagen, hos politikera och myndigheter - men, det är ett sjuhelvetes jobb att sköta, förebygga och förändra sånt som vi vill ha. Och mycket nya uppgifter tillkommer. Och det koster - altså behövs medlems avgifter..

ex. på ny verksamhet, t. ex. runt Norrland vart GuW endast ser tråkiga neon SMC folk! Jag var i veckan uppe i Fällfors - vart det byggs en MC bana, plus TVÅ banor till i samma anläggning. Kolla och bli impad LÄNK
(Självklart kommer vi behöva flera Instruktörer, resurspersoner - när vi börjer verksamhet på banorna där..) Vi har sedan spenderad en del med FIM (just det - dom som arrangerar bl. a MotoGP) vart SMC är med i bl. a den globala Road Safety Kommite - och via detta kan vi kanske hjälpe banägaren med lite sakar som sedan kommer oss alla till godo.
Sånt är nytt för SMC - men, eftersom SMC är medlemmernas organisation - då gör vi detta och mycket annat.

Klart vi hoppas att man inser vi gör bra sakar - och inte minst att MEDLEMMEN skaper det SMC man vill ha! Men det koster och det fungerar inte att dela ut folder vid kiosken - därför hoppas vi att mycket folk tester oss resten av 2008..

Och jupp - jag svarer gärna på frågor...
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ett antal inlägg från herr GuW som får Kristina Lugn att verka vara en riktig festprisse...

Nu tycker jag du låter lite grand som ett dåligt vin. :)

Jag har varit medlem i närmare 17 år, förutom ett par års uppehåll som fattig student i Umeå. Har under de åren fått lite rabatt på försäkringen. Fick även lite rabatt på en färjeöverfart -92 och under alla år har jag fått en hyfsat bra tidning som blivit bättre med tiden.

Så länge tokiga motorcykelfientliga motioner i riksdagen inte går igenom på grund av SMC:s lobbyarbete så är det värt varenda krona.

Jag kommer fortsätta vara medlem och du får fortsätta ifrågasätta det hela. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top