Kostnadsfritt medlemsskap i SMC resterande av 2008

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ännu ett sätt att få mer bidrag/se större ut än man är......
Men det förutsätter ju naturligtvis att det finns familjemedlemmar som, så som du säger, "kommer med på köpet". Så är det inte för de jag tänker på, där är det den ekonomiska aspekten det gäller med att det är dumt att betala dubbelt. Påverkar alltså inte medlemsstatistiken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det förutsätter ju naturligtvis att det finns familjemedlemmar som, så som du säger, "kommer med på köpet". Så är det inte för de jag tänker på, där är det den ekonomiska aspekten det gäller med att det är dumt att betala dubbelt. Påverkar alltså inte medlemsstatistiken.

Vilka i familjen ska man ta upp som medlemmar då?
Bara dom som kör själva?
Bara dom som har egen hoj?
Bara dom som brukar åka med regelbundet?
Alla som någonsin har åkt med?
Alla inklusive den nyfödda bäbisen och hunden, katten undulaterna och alla dom namngivna dammråttorna, bara dom finns på samma adress?


Är två flator som bor tillsammans ibland en familj, eller ska dom vara två separata medlemmar och vad fan händer om dom är en familj och separerar, vem av dom har betalat och vem ska bli ny medlem ? :D

Frågorna hopar sig!
 
Last edited:

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Vad tjänar ni på att bli medlem?
Satt och funderade men kom inte riktigt på något, vet knapt vad SMC är så... sänks min försäkringspremie? Hajar nada!

Eller är ni med bara för att känna sammhörighet när nu är ute och åker? :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vilka i familjen ska man ta upp som medlemmar då?
"Som familjemedlem räknas gift, sambo, egna och sambos barn. Barn är den som inte fyllt 20 år den 1 september."

Sen om man väljer att inte skriva med sonen Pelle 1 år på listan för att man inte har tänkt låta honom gå i närheten av en hoj än på en sisådär 7-8 år bör inte vara något problem. Jag ser inte att det står någonstans att alla familjemedlemmar måste vara registrerade, så det bör gå fint med att bara lista de som är aktiva inom MC.

Om sonen Pelle i detta fall skulle ha någon fördel av att vara medlem trots att han inte har med mc att göra låter jag någon som kan SMC svara på.

Vad tjänar ni på att bli medlem?
Satt och funderade men kom inte riktigt på något, vet knapt vad SMC är så... sänks min försäkringspremie? Hajar nada!

Eller är ni med bara för att känna sammhörighet när nu är ute och åker? :D
För mig så sänks min försäkringspremie med 596:- per år. Betalar 350:- för medlemsskapet. Sen tycker jag tidningen är ok att bäddra i.

Här har du medlemsförmånerna.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=149

Edit: Huvudpoängen är väl ändå att stödja en förening som arbetar till motorcyklisters förmån (hoppas jag :gnissla).
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Som familjemedlem räknas gift, sambo, egna och sambos barn. Barn är den som inte fyllt 20 år den 1 september."

Sen om man väljer att inte skriva med sonen Pelle 1 år på listan för att man inte har tänkt låta honom gå i närheten av en hoj än på en sisådär 7-8 år bör inte vara något problem. Jag ser inte att det står någonstans att alla familjemedlemmar måste vara registrerade, så det bör gå fint med att bara lista de som är aktiva inom MC.

Om sonen Pelle i detta fall skulle ha någon fördel av att vara medlem trots att han inte har med mc att göra låter jag någon som kan SMC svara på.

Så familjemedlemskap leder till sisådär 1-5 bonusmedlemmar för föreningen, beroende på hur många barn man har, vi säger två i snitt.

Så för två som borde vara medlemmar (herr och fru) så blir två barn också medlemmar, då växer antalet dubbelt så fort som om dom två valde var sitt medlemsskap (för det kostar ju inget extra att barnen står med)

Så SMC's _riktiga_ medlemsantal skulle teoretiskt redan innan gratismedlemmarna kunnat vara nästan hälften av vad det ser ut att vara?

Jag ser IOFS inget stort problem med det IOM att andra föreningar fuskar på liknande sätt, men känns det riktigt ärligt att presentera siffrorna när man vet att en stor del av dom inte ens vet om att mamma och pappa har anmält dom?

Känns det ärligt att strax innan man ska flasha sina medlemssiffror GE bort medlemskap bara för att bli fler?

Redan som barn blev jag invald som hedersmedlem i en ridklubb på en liten ort (hedersmedlemmar betalade ingen medlemsavgift) för att klubben skulle få fler medlemmar att äska bidrag för, dessutom utgick något jävla extra jämställdhetsbidrag om dom kom upp i ett visst antal pojkar i klubben.

Jag tror jag var tio år, och jag skämdes nå så jävulskt, inte för att jag var med i en tjejklubb, utan för fusket...

Fast jag kanske hade hög moral redan då, nu har jag utökat med dubbel moral dessutom..
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så familjemedlemskap leder till sisådär 1-5 bonusmedlemmar för föreningen..
Att presentera personer (barn) som fullvärdiga medlemmar, och därmed motorcyklister fast de inte är det, kan se lite illa ut håller jag med om. Jag kan däremot inte säga om det är vad SMC gör. Du får ju dessutom skriva in personnummer på alla familjemedlemmar, så att filtrera bort de som är för unga om man bara vill ha fram de som är gamla nog är ju inte något problem. T ex för potentiella förare på väg så filtrera bort alla under 16 på medlemslistan.

Att det däremot eventuellt hamnar folk på listan som kanske inte har med mc att göra, t ex en helt ointresserad 17 årig son, är ju faktiskt något som får läggas på föräldrarna för att de skrev med honom och inte SMC. Men det är klart att de skulle kunna lägga till en liten paragraf som säger att de anmälda familjemedlemmarna måste vara involverade på ett eller annat sätt.

Själv har jag inte så stort problem med det då jag inte tror att mängden "felregistrerade" är så stor.

Galne Dansken kan dock säkerligen ge ett bättre svar på detta än vad jag.
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Hälsningar från Maria, SMC: Familjemedlemskap infördes på begäran av våra medlemmar. Det var en ständigt återkommande fråga till kansliet och på årsmötet. Man ville bara ha ett nummer av MC-Folket till familjen men både make/maka/partner ville vara medlemmar, oavsett om man är förare eller passagerare. Många ville att barn skulle kunna vara medlemmar för att tidigt komma in i mc-gemenskapen. De är passagerare och en hel del 16-20-åringar kör hoj själva.
Varje år redovisar SMC antalet familjer + familjemedlemmar i verksamhetsberättelsen. Vid årets slut i fjol var det 5 130 familjer med 6 897 medlemmar, totalt alltså 12 027 med koppling till familjemedlemskap. SMC får inget bidrag för medlemmar, oavsett ålder. Att vi erbjuder familjemedlemskap grundar sig som sagt på medlemmarnas begäran.
Länk till verksamhetsberättelsen: http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=4530
Till sist: Det rasslar in nya medlemmar hela tiden, kanonkul att kampanjen ger resultat!
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jomenvisst, gratis så kan jag väl vara med och öka deras medlemsantal för resten av året :)
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
öhh...:va att få fler motorcykelintresserade att gå med SMC, kanske..!

(fan va smart jag känner mig som kunde göra denna svåra kvalificerade gissning):yoparty


Gratismedlemmar genererar ju inga pengar, och pengar verkar de ju intresserade av eftersom det annars kostar 350:- att vara medlem.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Gratismedlemmar genererar ju inga pengar, och pengar verkar de ju intresserade av eftersom det annars kostar 350:- att vara medlem.
Nix i år får de inga mer pengar på de nya gratismedlemmarna men förhoppningsvis får en del av dem upp ögonen för vad SMC gör och blir betalande medlemmar nästa år.
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Jag är med... även om jag nu tyvärr inte är ute och glider vägreggad hoj och kan åtnjuta lägre försäkringspremier på nåt sätt eller så, så kan man ju ändå vara med och visa sitt stöd! Intressen för de politiska delarna av detta kan ju faktiskt också uppkomma, och jag antar att SVMC inte gråter om någon blir hjälpsam inom detta. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gratismedlemmar genererar ju inga pengar, och pengar verkar de ju intresserade av eftersom det annars kostar 350:- att vara medlem.

Tillströmmningen av medlemmar vid den här årstiden är väl inte massiv direkt och till våren är det en massa annat som ska fixas så en hel del kanske missar pga. tidsbrist osv.

Gratis gäller väl bara året ut och sen är det väl att betala för -09 så att redan nu fånga upp ett gäng som skulle vilja men aldrig kommer till skott och därefter bara behöver betala ett inbetalningskort är väl en rätt smart ide tycker jag.

Henrik
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Syftet med kampanjen är?

Gratismedlemmar genererar ju inga pengar, och pengar verkar de ju intresserade av eftersom det annars kostar 350:- att vara medlem.

Självklart är syftet med kampanjen att få nya medlemmar. Som många säger i denna tråd har det bara inte blivit av att bli medlem. Och, precis som alla andra SMCare får man ett inbetalningskort i slutet av året. Då har de nya medlemmarna läst några nummer av MC-Folket och vet vad SMC gör och tycker det är värt 350 kronor per år att vara medlem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ska också bli skenmedlem i SMC så blåser jag försäkringsbolaget på 400:-

Fatta så många tusen det blir för alla som har gått med dom senaste dagarna.
Fast då höjer väl försäkringsbolagen igen...

Förövrig får jag exakt samma rabatt om jag är med i vespaklubben, Guldvingens vänner eller HDCS (eller någon av dom andra klubbarna på mitt försäkringsbolags hemsida), nu gäller det bara att kolla upp vem av dom klubbarna som har lägst medlemsavgift nästa år så att jag får behålla rabatten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top