Jag brukar föreslå, och har så länge gjort, att min son ska göra flicksaker eller ha flickkläder. Tex "kan du inte ha en rosa tröja det är ju snyggt". Jag själv har några rosa plagg. Men det är djupt rotat att hata rosa hos pojkar. Har även föreslagit att han ska sluta på ishockey och gå på konståkning. Osv.
Detta gör jag förstås inte på allvar utan för att förstärka min tes, men jag är extremt noga med att få det att låta som om jag vore på allvar. Speciellt rörande kläderna, det andra är så dumt att det inte är klokt så där kanske det skiner igenom litet.
Varför plåga barnen, om de vill leka med vad fan de vill så låt de, jag skulle aldrig ha något problem med att han tex ville börja med en flicksport som ridning. Ser också att många flickor kommer på pojksporter nu, de får till och med spela match, jag hoppas att det är för att de vill, vilket jag tror att det är i de fall jag sett. De är så välkomna vad mig anbelangar, har mött blandade lag i både fotboll och hockey.
Annars får man väl köpa en truck eller en för tidigt född docka.
När brorsans ungar var små köpte jag leksaker de ville ha själva. Till dottern blev det exempelvis en el-trike som hon åkte på överallt, och lite annat otypiskt tjejigt. Just den där triken var extra rolig, för alla andra hade köpt typiska tjejleksaker, som en leksaksshoppingvagn, leksakskök och sånt. Det enda alla ungarna på kalaset ville leka med var el-triken.
Gossebarnet tog jag en gång med till en leksaksaffär där han fick välja helt själv vad han ville ha, då blev det bilbana och lite annat smått.
Den senaste, som han har skaffat med en ragata till kvinna, fick ett helt trumset. Tanten såg ut att ha svalt en hel citronträdsoldling, jag hade förvaranat dem men jag tror hon trodde att jag skämtade. Den stora trumman var tydligen extra rolig att banka på utanför mammas rum på morgonen, och skriksjunka något osammanhängande.
Ungarna ska få saker de tycker är skoj, inte efter vilken gång de hänger i.
Men allt eftersom att hans knoddar har vuxit upp blir det mer och mer könstypisk smak. Från att ha kört cross har dottern nu gått över till att rida hästar, och den äldre sonen spelar datorspel. Den yngsta är mest full i djävelskap än så länge. Den har han fått för sina synder.