Ursäkta men vad har "27 misstankta ryska spionfartyg i svenska vatten" med "Vi väljer bara ut de mest lämpade!" att göra? Skumma tankebanor där eller?
Jag tycker det blir stora ord och fel fokus när man silar mygg (celiaki) men sväljer kameler (låter Ryssland härja fritt på svenskt territorium).
Fixa landets säkerhet liksom, gör det bara. Men vårt försvar har aldrig gjort motstånd, och kommer tyvärr sannolikt aldrig göra motstånd heller. Man fastnar gärna i ett identitetspolitiskt träsk och fokuserar på helt fel frågor. Ryssland kommer och går som de vill på vårt territorium och nu har vi ju försvarsgarantier, tryck ut de där jävla ryssarna ur skärgården eller sänk bara en båt och förneka det, som ryssarna hade gjort mot oss.
Sedan vet vi ju inte om Sverige, utöver SVT, har en aning om att detta pågår, det är ju mycket möjligt att man sitter och förbereder ett Instagram-inlägg om genusperspektiv, planerar årets deltagande i Pride eller lagar en halal-certifierad måltid istället för att spana på ryska båtar, så det kanske inte är så konstigt att man inte reagerar.
Möjligt att logiken var högst oklar, jag köper den vinkeln rakt av faktiskt.
Och för att vara helt säker på att det är tydligt vad jag syftar på lägger jag in länken här.
De ryska fartygen misstänks kartlägga kritisk infrastruktur i nordiska vatten. SVT Nyheter och Uppdrag granskning har identifierat 27 utpekade spionfartyg som varit i svenska vatten. – Klart det är ett allvarligt hot för det innebär ju att man har en vilja att förbereda något, säger Björn...
www.svt.se