Men avsett om det finns massor av exempel, självupllevda problem, problem som andra har haft eller t.o.m. helt korrekt statistik mot en grupp så är det ju fortfarande diskriminering om du som del av den gruppen straffas just för faktumet att du tillhör gruppen.
I Sydafrika var det inte svårt att försvara apartheid med att svarta var mer kriminella, vilket dem var. Samma med segregationslagarna i USA på 60-talet eller, för den delen, speciallagarna riktade mot judar i 30-talets Tyskland. Jag tror knappt att det finns något exempel på särbehandling/diskriminering som inte går att försvara på ett eller annat sätt.
För mig är den viktiga frågan om jag vill leva i ett sådant samhälle eller inte där vissa individer ska ha det tuffare bara för att de råkar föras in i en speciell grupp.
Folk här, trots allt är det mest män här, kan ju fundera om ni är för speciallagar riktade mot män då vi står för nästan alla brottslighet, stor andel av olyckorna och en hel del andra bekymmer. Faktum är ju att det skulle, för samhället, vara bra att förbjuda män att dricka alkohol innan man fyllt 30 år.
För mig är svaret ett självklart nej, även om det hade gått att försvara med en hel rad med argument. Och det är lika självklarat att andra ska ha samma skydd mot "gruppens synder".