Skrotnisse
What would Shervin do?
Jag skulle inte låna ut en bil till en zigenare.
Fortfarande efter 500 år i landet är det den mest ointegrerade gruppen. Svenskarnas rasism eller deras egna val att leva vid sidan av samhället? Tror på det sistnämnda.
Jag skulle inte låna ut en bil till en zigenare.
Ja, detaljer som att romer var förbjudna i landet i femtio år (1914-54), att de tvångsteriliserades och förbjöds att gå i skolan in på -60:talet har troligen ingenting med saken att göra. Helt klart deras val!
Och detta rättfärdigar dem att fortsätta parasitera på resten av folket?
Eftersom vi pratar om diskriminering, något som du i detta fall tycker är rätt och deras eget fel blir min nästta fråga:
- Anser du att alla romer är parasiter?
Om du gör det så inser jag att vi inte kommer nå så mycket längre.
Om du INTE anser det undrar jag på vilket sätt de skötsamma skall kunna påverka de icke skötsamma? På vilket sätt skall en skötsam familj som bott länge i Sverige kunna påverka hitresta romer från östeuropa som är på brottsturné?
Anser du även att det är den skötsamma delen av fotbollspubliken som skall se till att påverka huliganerna inför risken om tomma läktare o.s.v?
Anser du att det är din och andra "skötsamma" hojförares uppgift att påverka mc-gäng eller vårdslösa sporthojsförares beteende.
Anser du att det är ditt fel att vi får dåligt rykte bara för att vi kan räknas in i samma kollektiv som "GR" och/eller HA för att ta några övertydliga exempel...!?
Det är en förmån du har som privatperson, du kan låna ut till vem du vill.
Tycker du att företag skall tillåtas att diskriminera? Finns det några bra exempel på demokratiska rättsstater som tillåter eller sanktionerar diskriminering?
En näringsidkare ska också få ha denna möjlighet, vilket han också har. Helt vanligt bondförnuft.
Så du tycker att godtycklig diskriminering från företags sida skall vara tillåten i Sverige?
Bra, då vet jag!
...som privatperson är du som sagt fri att låna ut bilen till vem du vill och neka vem du vill.
Om näringsidkaren sagt till personen att denna är rom och väljer därför inte att hyra ut bilen. Det är diskriminering och verkligen inte okej.
I undersökningen talar man om att det är fullbokat och på det sättet såras/kränks ingen samtidigt som näringsidkaren får välja vem han vill göra affärer med.
Ah, så diskriminering är ok under förutsättning att man sköter det snyggt.
Jag tror f.ö. du blandar ihop begreppen "kränkning" och "diskriminering".
Man kan bli diskriminerad utan att uppleva det som kränkande i egentlig mening.
Man kan bli kränkt utan att man på något sätt blivit diskriminerad.
Men strunt i semantiken...
- Sköter man det snyggt så skall företag få särbehandla personer på grund av grupptillhörighet.
Jag hörde om en kvinna som satte sig på "fel plats" på bussen i USA för många år sedan och det blev ett väldans liv.
Hade bara bussbolaget sagt att hon inte fick sitta där p.g.a. pågående renoveringsarbete eller något annat "smidigt" så hade man sluppit det där tjafset som uppstod därefter..
Jag har iaf en åsikt.
Jag tyckte nog att min åsikt var ganska tydlig, jag vill inte bo i ett land där företag är fria att diskriminera. Jag anser däremot att du som privatperson skall ha lite mer frihet i det hänseendet.
På samma sätt gäller likhet inför lagen.
Överlag är jag för ett samhälle där vi bedöms som individer, har rättigheter som individer och skyldigheter som individer.
Dessutom verkar du ibland få för dig att jag anser att en "förklaring" är detsamma som en "ursäkt".
Jag förstår den pappa som vill slå ihjäl sin dotters våldtäktsman men jag anser inte att vi skall tillåta mord och hämnd bara för att vi kan förklara och till viss del förstå en gärningsmans agerande.
Ett problem med fördomar är att man väldigt lätt ser det man vill se och lägger det man vill minnas på minnet.
Ett annat problem med livet som sådant är att vi har väldigt lite erfarenheter av olika företeelser när vi är unga jämfört när vi är gamla. Det är dock inte samma sak som att vissa saker är så mycket vanligare när vi är gamla bara för att vi hunnit exponeras för en företeelse mångdubbelt så många gånger som 50åringar som vi hade gjort som 15-åringar.
Bensinstationerna startar inte heller igång pumpar åt många av dessa personer. För i 70% av fallen smiter personerna. Det är också diskriminering.
...eller så gör man som på många ställen och kräver förskottsbetalning, problem solved. Ingen pekas ut, ingen kommer undan, ingen drabbas i onödan för de skötsamma hade ju ändå tänkt betala.
...eller så gör man som på många ställen och kräver förskottsbetalning, problem solved. Ingen pekas ut, ingen kommer undan, ingen drabbas i onödan för de skötsamma hade ju ändå tänkt betala.
Alla har fördomar och självfallet jag med. Jag försöker inte sätta mig över andra och påstå att jag skulle vara fördomsfri för det är jag inte. Du är fri att välja bort vem du vill när du lånar ut eller säljer bilen.
Däremot tycker jag som sagt att det är ett problem när diskriminering ingår i ett företagande eller när folk på allvar vill ha särlagstiftning för olika grupper i samhället.
Inget person skall förfördelad, diskrimineras eller dömas hårdare för att denne tillhör en grupp som rymmer en överrepresentation idioter. Jag har förståelse för att privatpersoner inte klarar att göra individuella bedömningar alla gånger men om vi skulle tillåta detta hos företag och myndigheter så är vi verkligen ute på ett sluttande plan.
Så du tycker att godtycklig diskriminering från företags sida skall vara tillåten i Sverige?
Bra, då vet jag!
...som privatperson är du som sagt fri att låna ut bilen till vem du vill och neka vem du vill.
Bensinstationerna startar inte heller igång pumpar åt många av dessa personer. För i 70% av fallen smiter personerna. Det är också diskriminering. Men det är inte värt för ägaren att gå i förlust på dessa personer hela tiden, gång på gång, samtidigt som polisen inte kan göra ett dugg. I dessa fall diskriminerar jag hellre tyvärr än att vara korkad och gör naiva ställningstaganden.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|