Kränkt-of-the-day

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har två med gluten i min närhet, den ena med celiaki, den andra med intolerans, och jag känner mig helt trygg i att rekommendera min herre att själv läsa på litet till.

Vad bra att du fixade muslimkäket, synd bara att det inte fungerar så i praktiken, eller är det bara vårt försvar som i vanlig ordning fokuserar på värdegrund och godhet istället för försvar?
Intolerans och allergi är närbesläktade, men intolerans är att tåla lite och allergi inget. Du måste nog ha upplevt detta själv innan du så självsäkert tycker att det är en "struntsak".

Lätt förklaring mellan allergi och intolerans, dricka en öl och dö eller att dricka femton öl och må skit!
Vi hade VIP-behandling på S:t Görans akut, räckte med att vi visade oss i entren så var vi inskrivna, celiaki, gluten, laktos etc. Det är inte kul att få köra upp jämsides med en snutpiket och säga "akuten S:t Göran tack" och tvååringen väser fortare pappa för att bängen kör för sakta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja jag tror att du kanske är lite kvar i filmen "Repmånad" nu... :) Det har hänt lite sedan slutet av 1990-talet om man säger så.

Israel är intressant, där kan vi prata mångfald i försvarsmakten. Alla gör, kvinnor, män, homosexuella osv osv. Två undantag: Ortodoxa judar och araber. Av lätt insedda skäl, och det är inte maten.

En av mina döttrar är gluten och hon sorterades ut på mönstringen FAST hon på frågan sade att hon i så fall käkar bara pastasåsen, vad är problemet. Inget att vara kränkt över... Men där missade FM en kapacitet.
Nu duckar du för mycket.

Gör om, gör rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intolerans och allergi är närbesläktade, men intolerans är att tåla lite och allergi inget. Du måste nog ha upplevt detta själv innan du så självsäkert tycker att det är en "struntsak".

Lätt förklaring mellan allergi och intolerans, dricka en öl och dö eller att dricka femton öl och må skit!
Vi hade VIP-behandling på S:t Görans akut, räckte med att vi visade oss i entren så var vi inskrivna, celiaki, gluten, laktos etc. Det är inte kul att få köra upp jämsides med en snutpiket och säga "akuten S:t Göran tack" och tvååringen väser fortare pappa för att bängen kör för sakta.
Påståendet "Gluten, är också väldigt dödligt för de som är allergiska" är kort och gott inte korrekt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut men även för de med svår glutenallergi så är inte gluten ”väldigt dödligt” om man får det i sig någon gång.
Gluten/veteallergi är inte annorlunda än andra typer av allergi, det är i svåra fall dödligt.
Blanda inte ihop celiaki med allergi.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gluten/veteallergi är inte annorlunda än andra typer av allergi, det är i svåra fall dödligt.
Blanda inte ihop celiaki med allergi.
Där får jag nog be om en källa. Celiaki är som sagt inte dödligt. Glutenallergi finns väl inte ens? Däremot finns spannmålsallergi men det är inte gluten man är allergisk mot då. Så ja, veteallergi kan i sällsynta fall vara ”väldigt dödligt” men jag uppfattade det inte som att det var veteallergi/spannmålsallergi som diskuterades.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där får jag nog be om en källa. Celiaki är som sagt inte dödligt. Glutenallergi finns väl inte ens? Däremot finns spannmålsallergi men det är inte gluten man är allergisk mot då. Så ja, veteallergi kan i sällsynta fall vara ”väldigt dödligt” men jag uppfattade det inte som att det var veteallergi/spannmålsallergi som diskuterades.
Du har helt rätt i att glutenallergi inte finns. Celaki är inte glutenallergi. Det var inte jag som började prata om glutenallergi, jag bara påpekade att allergi är dödligt i svåra fall och att du inte ska blanda ihop allergi med celiaki.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att förenkla diskussionen så föreslår jag ett test.

Bjud hem ett gäng födoämnesallergier på middag, vanligt käk, lås toan och ytterdörren och plocka av gästerna mobilerna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det kan möjligen finnas något sådant fall, mer än jag hört talas om.

Celiaki räknas som 2% invaliditet, vad räknas det som att ha rosa hår, inte mindre väl?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror inte du menar mig men...var det något otydligt i mitt inlägg enl dig, bara kollar.
Ingen aning, det var en massa dynga, om du känner dig träffad så är det ett bra tillfälle att förklara dig, om inte kan du sysselsätta dig med något annat.

De som är för halal men emot glutenfritt kan dra dit pepparn växer. ???

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ingen aning, det var en massa dynga, om du känner dig träffad så är det ett bra tillfälle att förklara dig, om inte kan du sysselsätta dig med något annat.

De som är för halal men emot glutenfritt kan dra dit pepparn växer. ???
Läs det jag skrev igen då, gjorde bara ett inlägg i ämnet.
Du kommer inte ångra dig

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
De som varit ute där det smäller på riktigt, vill inte ha med personer som har begränsningar psykiskt, fysiskt eller inställningsmässigt.
Det är helt enkelt farligt för alla andra.
Vi ska vara glada att de som väljer ut soldater har en strikt kravlista!

Se hur det nu blivit i Poliskåren där det finns Poliser som sympatiserar med märkligheter och visar detta öppet.
En Polis måste agera oberoende av personlig övertygelse, tex religion och politik.
Här Marcus.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De som varit ute där det smäller på riktigt, vill inte ha med personer som har begränsningar psykiskt, fysiskt eller inställningsmässigt.
Det är helt enkelt farligt för alla andra.
Vi ska vara glada att de som väljer ut soldater har en strikt kravlista!

Se hur det nu blivit i Poliskåren där det finns Poliser som sympatiserar med märkligheter och visar detta öppet.
En Polis måste agera oberoende av personlig övertygelse, tex religion och politik.
Det räcker med att lägga 100 sekunder och titta på Aschbergs intervju med en lärare på polisskolan för att se det katastrofala med att generellt sänka kraven.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag håller inte med om första stycket, så till vida att jag tycker inte det är relevant för ämnet, jag håller med om andra stycket.
Första stycket var en direkt kommentar till diskussionen (att försvarsmakten ska ta hänsyn till div krav från rekryter)
Då är det inte bara matkrav som innebär en stor risk, utan även begränsningar rent allmänt - psykiskt, fysiskt eller inställningsmässigt.

Av efterföljande diskussion, som jag inte varit med på, är det uppenbart att de som inte förstår...har synpunkter.
Det handlar INTE om att stänga ute eller särbehandla personer, utan att det är FARLIGT för de själva och andra. Och att försvarsmakten har en UPPGIFT. Inget jäkla dagis!
Allas liv beror på att alla klarar uppgiften utan att balla ur på olika sätt.
Kan man inte äta allt, göra allt, vilja göra allt...innebär det en risk.

Det andra stycket var en separat kommentar.
Relaterat till hur fel det blir om man tillåter allt inom Polisen, av rädsla att bli anklagad för att särbehandla.
Sjukt!!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...