När det kommer till frågan om att inte äta eller dricka dagtid har jag egen erfarenhet av en sån soldat på min pluton.
I mitt fall, med den individen och den dagen då MOUT *(SIB, för de äldre av er) övades intensivt en varm vårdag var det inte helt optimalt för varken den fastande eller skyttesoldater runt honom. Han var minst sagt luddig i skallen och ingen jag ville ha med mig i skarpt läge. I övrigt fanns inget att anmärka på soldaten i fråga, när det serverades fläsk åt han det vegetariska alternativet och han var annars som vilken knekt som helst.
Vi åkte inte iväg på någon skarp insats tillsammans och hur det går för muslimer i Svensk uniform på sådana vet jag inte.
Så personer som inte har en bra vätskebalans och är väldigt hungriga gör ett sämre jobb. I mina ögon och av min erfarenhet.
Ät när du är hungrig och drick när du är törstig. Vilket i uniform på övningsfält ibland är hela jävla tiden. ?
Likt andra inlägg i tråden är jag övertygad om att de bäst lämpade, fysiskt som mentalt, alltid ska väljas ut. Med det sagt så är jag för mångfald i form av kön, ålder, religion och politiska inställningar i allmänhet. Kvotering däremot är kontraproduktivt.
*Militära Operationer i Urban Terräng