Krafttag mot fildelning på nätet...Har antipiratbyrån nån framgång?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Var ju en hel del skriverier om de krafttag som skivindustrin för nåt år sedan gjorde mot amerikanska privatpersoner som delade ut upphovsrättskyddad musik, film mm på nätet. I Svergie skulle det minsann också vidtagas åtgärder och jag har för mig att någon ny lag skulle träda i kraft vid den här tiden, en lag som skulle underlätta för organisationer som ex antipiratbyrån.

Men vad har hänt egentligen? Tycker folk verkar ladda ner som vanligt. Ingen SH medlem som fått hemmet stormat och datorn beslagtagen av någon uniformerad antipiratstyrka? :tungan

/Olzki

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Lagen träder inte ikraft tidigare än 1:a juli 2005 enligt regeringens hemsida iaf. Dessutom är det nog svårt för dom och kontrollera vad som skickas mellan användare på privata hubbar på dc++

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Gissar att USA kommer trycka på ordentligt i framtiden. Sverige skiter iofs i pirateriet. Kanske inte riktigt lika lite som öst-staterna, Kina etc men nästan. Vi har inte råd att ignorera USA's tryck. Man kan ju i alla fall hoppas på att myndigheterna får vassa verktyg som verkligen sätter dit bovarna.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
#Olsson# skrev:
Gissar att USA kommer trycka på ordentligt i framtiden. Sverige skiter iofs i pirateriet. Kanske inte riktigt lika lite som öst-staterna, Kina etc men nästan. Vi har inte råd att ignorera USA's tryck. Man kan ju i alla fall hoppas på att myndigheterna får vassa verktyg som verkligen sätter dit bovarna.

Nog för att piratkopierandet idag är för bra för att vara sant. Har man tillgång till bredband så är det ju inte många filmer man behöver hyra i videobutiken. Men jag undrar fortfarande hur man tänkt sig gå till väga för att stävja detta?

Laddade ner den texten som fanns på regerings hemsida(http://www.regeringen.se/content/1/c4/06/30/5e4dd4d3.pdf) och allt som framgick var ju att det skulle bli olagligt att ladda ner musik, film etc. Men hur ska man kunna bevisa att någon gjort detta. Även om man får protokoll från en internetleverantör där det står att den här ip-adressen laddade ner ex Sagan om ringen - De två tornen.avi så är det ju inte säkert att det var en upphovsrättsligt skyddat material. Kan ju vara en annan fil som inte alls är olaglig men som har det namnet. Inget man vet förrän man undersöker just den filen på vederbörandes dator. Något som rimligen kräver en husrannsakan hos individen ifråga och så svårt kan det ju inte vara att hinna radera de aktuella filerna innan datorn i sådana fall beslagtas.

Fredrik J

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
MTB, än så länge.
Olzki skrev:
Nog för att piratkopierandet idag är för bra för att vara sant. Har man tillgång till bredband så är det ju inte många filmer man behöver hyra i videobutiken. Men jag undrar fortfarande hur man tänkt sig gå till väga för att stävja detta?

Även om man formaterar disken kan de extrahera information från den. Man kan ju fråga sig hur hög prioritet brott av denna karaktär får. Skulle tro att de som torskar är de som sprider piratvaror, man vill slå till högt upp i kedjan för att minska spridningen. Den vanliga användaren jagar man nog bara genom att skicka ut varningar eller stänga av internet.
Det är nog ganska svårt att bevisa att en viss person begått ett brott. Är man flera i ett hushåll är det väldigt svårt att fälla någon om inte någon av parterna vittnar. Vad ska man göra om det finns en trojan på datorn? Då kan ju vem som helst begått de olagliga handlingarna, om någon driver en anonym proxy? Kräver omfattande utredningsarbete som det inte idag finns några resurser till, men resurser har tidigare fördelats på helt tokiga sätt, så helt säker kan man inte vara.

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
- även om man hinner radera filen så försvinner inte den från datorn..
- utan kan med lätthet tas fram igen..

- Jag använder peerguardian näe jag är på DC.. vet inte riktigt vad det gör
- men ska tydligen skydda mot antibiratb. & andra cyberpoliser som scannar av nätet..

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Fredrik J skrev:
Även om man formaterar disken kan de extrahera information från den. Man kan ju fråga sig hur hög prioritet brott av denna karaktär får. Skulle tro att de som torskar är de som sprider piratvaror, man vill slå till högt upp i kedjan för att minska spridningen. Den vanliga användaren jagar man nog bara genom att skicka ut varningar eller stänga av internet.
Det är nog ganska svårt att bevisa att en viss person begått ett brott. Är man flera i ett hushåll är det väldigt svårt att fälla någon om inte någon av parterna vittnar. Vad ska man göra om det finns en trojan på datorn? Då kan ju vem som helst begått de olagliga handlingarna, om någon driver en anonym proxy? Kräver omfattande utredningsarbete som det inte idag finns några resurser till, men resurser har tidigare fördelats på helt tokiga sätt, så helt säker kan man inte vara.

Men även om man kan extrahera information från en formaterade dator så kan man väl rimligen inte få fram hela filer så man kan se vad det ursprungligen var. Eller? Hur som helst kommer vi ju fram till samma slutsats, nämligen att det är väldigt svårt och resurskrävande att bevisa. Således kan man som en bland otaliga "dumb happy users", den kategori jag själv anser mig tillhöra, bekymmerslöst fortsätta ladda ner som vanligt.

/O

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Olzki skrev:
Men även om man kan extrahera information från en formaterade dator så kan man väl rimligen inte få fram hela filer så man kan se vad det ursprungligen var./O

Jodå.

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
Olzki skrev:
Men även om man kan extrahera information från en formaterade dator så kan man väl rimligen inte få fram hela filer så man kan se vad det ursprungligen var. Eller?
/O

- Jag råkade radera mina 300gb raid diskar & lyckades få tillbaka iaf. 80%
- av alla filer.. filmer, bilder, musik! & det med ett simpelt progg..
- Det polisen använder sej av är ett mera avancerat program.. & dom har kunnig personal..
- Det är ganska skrämmande vad man kan få fram.. så tänk till innan ni säljer er dator el. digitalkamera
- För det funkar även på Minneskorten..

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Olzki skrev:
Men även om man kan extrahera information från en formaterade dator så kan man väl rimligen inte få fram hela filer så man kan se vad det ursprungligen var. Eller?
/O

Ja och nej. Men det är inga problem att med rätt programvara skriva över sektorerna (eller vad de nu kallas för) Då kan man inte återskapa informationen. Förenklat, när man <tar bort> data från hd'n, så säger man bara -gör dessa sektorer tillgängliga för att fyllas med ny data. Sedan blir frågan om detta erbjudande verkligen har utnyttjats eller inte.

F ö, håller med att det blir extremt svårt att få folk att inte tanka ned. Kan det vara ett naturligt steg bara kanske. Precis som knark-handlare och köpare. Man gör det olagligt att även köpa. Vore konstigt att bara ge sig på säljaren.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
På dator så använder man sig av PGPs wipefunktion för att radera filer helt.

Efter en Wipe kan du inte få ut någon av datan som filen ursprungligen bestod av. (Iaf inte från den plats på hårddisken den låg på)

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
stoffer skrev:
På dator så använder man sig av PGPs wipefunktion för att radera filer helt.

- Pretty Good Privacy Rockz.. visste dock inte att dom hade en Wipe funktion..
- dax att ladda ner det igen!.. Använda wipe & ta backups på all viktig data
- är det som gäller för mej! nu..

- Visste nu att killen som kom på PGP åkte i finkan för att USA tycke att hans
- krypteringsnyckel i progget var så stark att det klassades som militärt vapen
- el. nått liknande.. men efter rättegång blev han frikänd & släppte ut programet till alla.. fight da power!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
CoSmoZ skrev:
- Pretty Good Privacy Rockz.. visste dock inte att dom hade en Wipe funktion..
- dax att ladda ner det igen!.. Använda wipe & ta backups på all viktig data
- är det som gäller för mej! nu..

- Visste nu att killen som kom på PGP åkte i finkan för att USA tycke att hans
- krypteringsnyckel i progget var så stark att det klassades som militärt vapen
- el. nått liknande.. men efter rättegång blev han frikänd & släppte ut programet till alla.. fight da power!
Varför "-" överallt?

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
Wiseguy skrev:
Några välplacerade 8 tums spikar löser problemet med återskapade data från hårddisken. :hihi
- Dom allierade styrkorna i Irak hittade en disk som var igenomborrad med spik
- & limmad men dom lyckades endå ta fram information enlig dom själva!
- Tycker det låter otroligt.. men det är det säkert inte

Varför "-" överallt?
- Ja varför?? hmm näe det har bara blivit så med åren.. det betyder inget speciellt
- Vill nog från början få ut texten lite.. & - var min lösning!

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Jag har fått hot brev från telia(som är min leverantör) om att jag har laddat upp en film.. va säkert antipiratbyron som va med i spelet.

Stog väll i korta drag att om jag inte slutade tanka upp filmer så skulle min uppkoppling stängas av.

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
CoSmoZ skrev:
- Dom allierade styrkorna i Irak hittade en disk som var igenomborrad med spik
- & limmad men dom lyckades endå ta fram information enlig dom själva!
- Tycker det låter otroligt.. men det är det säkert inte

Nej det är det inte för jag som har lite insikt i just det ovanstående vet att det ligger mkt prestige i vad man kan göra med datorer. Jag läste artikeln om det nämnda o kunde inte låta bli att dra på smilbanden då det framstod som om det var en omöjlig uppgift som man knäckte.. inte riktigt hela sanningen för disken var intakt o limmet kunde värmas bort o vips finfina grejer igen. Information från krigszoner/försvarshåll är nästan alltid modifierade för att framstå som om uppgiftslämnaren står högst på pallen o tittar ner på alla losers.. Personen som intervjvades i artikel är dock mkt kompetent! inget att försöka snurra upp i cyberrymden.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Du kan i 99 falla av 100 få fram info från en hårddisk om den så har legat på havetsbotten, brunnit upp, blivit "raderad" med diverse säkerhetsprogram. Problemet är att detta görs på ett fåtal platser i världen t.ex här Ibas Men detta är schweindyrt och knappast nåt som den normale vardagspiraten behöver riskera att staten gör mot hans hårddisk. Personligen hoppas jag att Sverige inte faller för usatrycket i denna fråga utan det blir nån annan lösning. Det är löjligt att tro att piratkopieringen ska stoppas även om dom stänger av internet kommer folk att kopiera flm/musik/spel helt enkelt därför att det går.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
WaZZe skrev:
Jag har fått hot brev från telia(som är min leverantör) om att jag har laddat upp en film.. va säkert antipiratbyron som va med i spelet.

Stog väll i korta drag att om jag inte slutade tanka upp filmer så skulle min uppkoppling stängas av.

Menar du att Telia, din internetleverantör, hotar dig "kunden" med att du inte får vara kund längre om du inte slutar ladda ner vissa saker!? Hehe...känns som om vissa på Telia fortfarande tror att de har monopol på sina tjänster :hihi

Det håller ju omöjligt i längden. De har ju inget incitament att göra sig av med kunder så länge de inte kan göras ansvariga för vad kunden gör. Hela grejen med att man vill ha bredband är ju för att man ska kunna ladda ner stora filer från nätet och andra datorer. De skulle ju tappa nästan alla sina kunder om de fullföljde sitt hot. Hur många har bredband och laddar inte ner misstänkt copyrightskyddat material?

/O

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept