Krock mellan 2 motarder

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Jag å min polare krockade förra veckan, jag hade tänk och berätta hela händelsen så ska ni få säga vad ni tycker, om den skyldige/oskyldige.

Jag å mina 2 kompisar åkte genom staden, vi svängde av mot ett stoppljus. Jag var kanske 20-25 meter framför min kompis som låg bakom. När jag kollade upp mot stoppljuset så var det gult, så bromsade jag in och drog en så kallad "stoppie". Precis i samma ögonblick såg ja att det var grönt. Så jag petar ner alla växlar och när ja precis ska köra iväg igen, så smäller det till bra nog i ryggen på mig. Min kompis som körde in i mig bakifrån ramlade av hojen, och min hoj "flög/gled" framåt under mig som sedan föll ned på backen. Allt detta från att jag stod still vid stoppljuset tills krocken skedde tog cirka 4 sekunder. Det hade alltså gått från gult till grönt under den tiden jag stannade, vilket var ganska så snabbt.
Och det visade sig att min kompis bakom hade tittat på min andre polare som körde förbi i samma fil på bakhjulet, (då båda låg efter mig så hade han på bakhjulet fått grönt, så han drog på förbi)
Men för mig så small det. :mad:

Vems fel är det? Visst, det var dumt av mig å göra en stoppie på allmänn väg, men jag såg att min polare var ju trots allt en bit efter. Han måste se mig tänkte ja, men det gjorde han uppenbarligen inte , med tanke på att han kollade på min andre polare som körde på bakhjulet. :huvet

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
popcorn.jpg

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Med tanke på att ni alla tre bröt mot trafikreglerna så får ni nog bära hundhuvudet tillsammans.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Fyll i den gemensamma delen av skaderapporten, sedan fyller var för en i sin version och skickar in till FB, sitt ner och vänta på utfallet.

Eller fixa era egna hojar, var för sig.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Det må vara hur jävla urbota dumt som helst å dra en stoppie när man ligger först i klungan, men det är den som ligger bakom som ska hålla tillräckligt avstånd och uppsikt framåt.

Rättsligt sätt så lär det vara den som körde på dig bakifrån som är skyldig, känslomässigt så skulle jag påstå att det är bådas fel.

Bit i det sura äpplet o dela på självrisken om ni är vettiga.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Han som körde på nextpeanut vill att nextpeanut ska betala för skadorna på hans hoj (den påkörande hojen), för att han kollade på mig istället för vägen..:död

Har han rätt i det eller är han lååååångt ute å cyklar?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Han som körde på nextpeanut vill att nextpeanut ska betala för skadorna på hans hoj (den påkörande hojen), för att han kollade på mig istället för vägen..:död

när du smällen in i en bil som är framför dig, är det rätt att bilen som blir krockad ska betala...svar NEJ det är den som kör på så enligt reglerna så ska han som körde på betala bägge skadorna men eftersom dom är polare borde dom kunna lösa det där utan några andra inblandade

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada

Vänta här nu.
Han som blev påkörd stod still vid ett rödljus.
Han som körde på kollade på dig och hade alltså kört rakt ut i korsningen mot rött?
Han hade ju inte ens ögonen på vägen, vad tror han egentligen?
Det verkar som han precis har upptäckt vad en tittolycka är för något.

tkdrille

Guest
Nu vill jag inte vara säga att du ljuger, men detaljerna om trafikljuset känns inte helt 100 då vi sedan 1999 inte ska ha trafikljus som växlar till grönt ljus via gult.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksignal

Men om det verkligen stämmer som du säger så kanske du kan skylla olyckan på felaktigt trafikljus...

Kan helt ha missuppfattat hur du menar. Men Rött och gult betyder att det är på väg att bli grönt. Denna signal betyder att trafikanterna ska göra sig beredda att köra.

Och däremot om de går över till gult så kan de ångra sig och gå till grönt direkt utan att bli rött. Varit med om de vid rätt många trafikljus.

För övrigt.
TS Var ni inte kompisar? Hjälps åt att laga dem alternativt hjälps åt med självrisken om ni tar ut på försäkring.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nu vill jag inte vara säga att du ljuger, men detaljerna om trafikljuset känns inte helt 100 då vi sedan 1999 inte ska ha trafikljus som växlar till grönt ljus via gult.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiksignal

Men om det verkligen stämmer som du säger så kanske du kan skylla olyckan på felaktigt trafikljus...
(råkade klicka gilla fast jag skulle klicka citera, men hur eller hur...)

Det finns ju ljus som slår om till grönt när man närmar sig, kan det ha varit så att ljuset är på väg mot rött men då ljuset känner av att nån närmar sig så slår det om till grönt istället för att växla till rött?

För övrigt är principen att det alltid är den som kör in bakifrån som är ansvarig, sen finns det ju alltid undantag, men att du kör på ett hjul och /eller bromsar kraftigt lär nog inte frånta din (fd?) vän från ansvar, speciellt inte om det är stadskörning.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring