Nu är jag inte så bra på juridik, men det är väl inte helt laglöst på banan ändå? Det handlar ju ändå om någon som har kört om på osäkert sätt och inte riktigt följt uppsatta regler. Om man spetsar till det lite: Säg att någon skulle torpedera en medåkare med flit (och kanske till och med erkänner det i eventuell domstol), är det då fortfarande så att alla betalar för sina skador?
Jag är inte heller särskilt juridiskt kunnig men som jag förstår det så är det så här:
Om person A tillfogar person B en skada med avsikt eller genom vårdslöshet så är person A skadeståndsskyldig till person B.
Avsikt tror jag att det är mycket osannolikt att man kan bevisa i ett sånt här fall så länge det inte är ren torpedering/boxning/sparkande eller liknande och händelsen finns på film.
Att bevisa vårdslöshet är nog inte heller enkelt; Vårdslöshet innebär åsidosättande av andras säkerhet och/eller rättigheter. Har det förekommit här? Det kan jag naturligtvis inte säga men av vad jag har läst i tråden så tycker jag inte det; Han bedömde det som att en omkörning var möjlig men hade fel så ni kolliderade. Att kollisionen uppstår betyder inte med nödvändighet att han var vårdslös utan kan ses som en normal olyckshändelse i den typ av verksamhet som ni bedrev och i så fall finns inget skadeståndsansvar.
Sen antar jag att du har din uppfattning om händelsen och han har en annan. Du säger att han körde på dig bakifrån, han kanske anser att han var på insidan om dig?
Det gör att jag skulle tro att det sannolika utfallet av en domstolsförhandling är att ni båda skulle dömas till del i ansvaret och därmed skulle ett eventuellt skadestånd sättas ned eller inte utdömas alls.
Sen kan man inte driva såna här saker till domstol; Risken fins alltid att man förlorar och då får man betala alla kostnader: Egna och motpartens juridiska kostnader. En advokat kostar väl en 2-3000:- i timmen så det blir snabbt stora summor.
Min åsikt är att så fort man ger sig ut på banåkning så har man ett "Gentlemens agreement" med de andra på banan; Alla bär sina egna kostnader.
Bit i det sura och ta kostnaden själv, ta det som lärpengar. Trist med hojen men den var ju körbar så hur illa kan det vara? Det låter som repor och krokigt styre så det måste gå att fixa utan att det kostar en förmögenhet. Kanske kraschkåpor och kraschpuckar nästa gång?
Sen tycker jag nog att regeln för omkörning behöver vara mycket klarare; Som den är skriven, "Omkörning är tillåten men ska ske med stor hänsyn och generösa marginaler." så betyder den mycket litet.
Den borde ersättas med konkreta regler i stil med "Det är inte tillåtet att köra om på insidan i ingången till en kurva eller på utsidan i utgången av en kurva", "Det är inte tillåtet att köra om i S-kurvan" (eller vad som nu kan vara applicerbart på den aktuella banan) mm.
Mvh,
Ingvar