Krockat med hojen

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag klota i slutet av maj, det jag fått av försäkringsbolaget if är:
Med kvitto kvar: Byxa, fick ut samma som jag köpte för ca 2800 kr(köpte byxorna i våras), fick 800 kr i värdeminskning på jackan.
Utan kvitto:Hjälm, samma som jag köpte den för(Grex 1 år gammal), t-shirt 100 kr(gammal jevla t-shirt) 400 kr för understället.
Dom klippte sönder allt utom jackan på sjukan, jackan fick bara en reva på armen och det som gjorde att jag fick ut 800 kr.
Sen fick jag 3000 för sveda och verk + att dom betala alla sjukhuskostnader + att dom täcker upp det jag tappar i lön under sjukskrivningen.
Är rätt nöjd än så länge, men får svar i morgon på hur mycket jag får för bågen som blev inlöst... bara att hoppas på det bästa :banana
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Asså, hojen e fixad. självrisken e betald och har hämtat hem den. har skicat en bunke med papper som jag blev ombedd att göra. men de hör aldrig av sig. har skickat mejl, ringt, lämmnat meddelanden till den ansvariga handläggaren. men ändå inget. Ska man ta kontakt med en advokat? funderar på det.

De flesta bolag tar inte allt för stora initiativ till att ösa pengar på dig. Jag körde på en cyklist en gång,50km/h,. Hojen in på verkstad,40000kr i rep. Det tog försbolaget hand om. Men jag fick stå för självrisk,6000kr, även då det var cyklistens fel.Vittnen intygade. Jag frågade varför JAG ska stå för självrisk när det bevisligen var cyklistens fel? Då fick jag tillbaks : Du kan väl fråga cyklisten om hon kan betala...? Jag var sjukskriven 1vecka o fick inte ett skit för det. Case closed...:confused:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ni har det bra ni, min morsa är sjuk med en nervsjukdom som gör att hennes lungor tar upp mindre och mindre syre, hon kommer dö i syrebris, sjukdomen är obotlig..

hon är UTFÖRSÄKRAD av staten osv får inte ett SKIT å här sitter folk å får ersättning (dock av privata bolag men även från F-kassan) efter de vurpat på hojen när de vart ute å lekt.. livet är fan inte rättvist...
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Jag klota i slutet av maj, det jag fått av försäkringsbolaget if är:
Med kvitto kvar: Byxa, fick ut samma som jag köpte för ca 2800 kr(köpte byxorna i våras), fick 800 kr i värdeminskning på jackan.
Utan kvitto:Hjälm, samma som jag köpte den för(Grex 1 år gammal), t-shirt 100 kr(gammal jevla t-shirt) 400 kr för understället.
Dom klippte sönder allt utom jackan på sjukan, jackan fick bara en reva på armen och det som gjorde att jag fick ut 800 kr.
Sen fick jag 3000 för sveda och verk + att dom betala alla sjukhuskostnader + att dom täcker upp det jag tappar i lön under sjukskrivningen.
Är rätt nöjd än så länge, men får svar i morgon på hur mycket jag får för bågen som blev inlöst... bara att hoppas på det bästa :banana

Mmm IF e grymma. Fick några feta smällar på krogen en gång o spräckte upp ögonbrynet till oigenkännlighet. Fick för sjukhus,taxi,sveda o värk,sjukskrivning.Ärr i ansiktet ger mkt ers. Totalt 20k. Och de var skittrevliga. Bra IF!

Ok,ej hojrelaterat men förs,relaterat.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
När ja gick om kul fick ja pengar för kläder med.
Men kläderna betalade hem försäkringar.
De va ingen mc utröstning då men men.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Asså, hojen e fixad. självrisken e betald och har hämtat hem den. har skicat en bunke med papper som jag blev ombedd att göra. men de hör aldrig av sig. har skickat mejl, ringt, lämmnat meddelanden till den ansvariga handläggaren. men ändå inget. Ska man ta kontakt med en advokat? funderar på det.


Ta kontakt med en advokat när du inte vet vad du ska oberopa? Då är du rökt som man säger. Sen får du stå för advokatkostnaden och den kan bli högre än det lilla du får ut.

Utbelatning för sveda o värk eller invaliditets nedsättning är en jungel och har man fått en ordentlig skada så tänk dig för. Får du ett ok erbjudande så har du godtagit det och kan inte få ersättning för ev framtida problem med hälsan. Pengar är inte värt ett skit igentligen. Jag har dragit med en ryggskada nu i 12 år och får fortfarande hjälp med utlägg som behövs för byte av stol i bilarna för att jag ska kunna köra och få en inkomst.

ja jag har fått ut en ordentlig summa men kommer inte tacka ja till slutsumman.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
När ja gick om kul fick ja pengar för kläder med.
Men kläderna betalade hem försäkringar.
De va ingen mc utröstning då men men.

Jag fick knappt ut något för mina kläder.
Folksam värderade min Maiden tröja till 300kr tydligen, trots att det var en limited edition tröja köpt på turné för 600, fml.
Hade kvitto på skiten men det "spelar ingen roll" tydligen.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag gick omkull med min mc för något år sedan, halvförsäkrad. Men då kläder och personskador ligger under trafikförsäkringen så spelar det ingen roll vilken försäkring du har.

Skickade snabbt in mina saker (hjälm, handskar, jacka, byxa, skor) till bilsport och mc. Skickade med en lapp där jag skrev vad jag betalat för grejjorna (inga kvitton!!!). Fick tillbaka pengar efter bara någon vecka, givetvis med avdrag för självrisk (1000kr) och visst avdrag på kläderna.

Fick även ganska exakt 1år efter skadan ett brev där jag skulle skicka in eventuella bilder på vanprydande ärr samt om jag hade några problem sen skadan. Fick endast ett ärr på mitt knä då det gick hål rakt igenom och jag skrapade upp det rätt rejält. Är inget superstort men jag fick 5000kr för det rätt in på konton.

Case closed...
 
Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag fick knappt ut något för mina kläder.
Folksam värderade min Maiden tröja till 300kr tydligen, trots att det var en limited edition tröja köpt på turné för 600, fml.
Hade kvitto på skiten men det "spelar ingen roll" tydligen.


Jag fick 500 kr för min jacka och byxa.:tummenupp

Jackan märkte man knappt att den va sönder.
Byxorna dom va ju bara att kasta.

Men jag va nöjd med 500 kr för det.
Behövde inte visa kvitto eller kläderna för dom.
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
ni har det bra ni, min morsa är sjuk med en nervsjukdom som gör att hennes lungor tar upp mindre och mindre syre, hon kommer dö i syrebris, sjukdomen är obotlig..

hon är UTFÖRSÄKRAD av staten osv får inte ett SKIT å här sitter folk å får ersättning (dock av privata bolag men även från F-kassan) efter de vurpat på hojen när de vart ute å lekt.. livet är fan inte rättvist...

Till att börja med, ledsen för din mor. Min svärfar dog av något liknande som heter ALS.
Men sen hänger jag inte riktigt med, vi betalar med skattade pengar(ofta stora summor per år) för att precis som det låter, vara försäkrade om det skulle ske en olycka. Oftast så får dom som åker snabba cyklar betala dyra summor varje månad för att om dom smäller och klarar livhanken så ska det finnas skydd både för matriella ting och för kroppslig vård. Sen är det klart att man ska få ekonomiskts skydd av F-kassan, annars skulle man ju knappt våga sig ut ur sängen. Nu har ju jag självkart ingen info om fallet med din mor, men om det är som du säger med att hon är utförsäkrad trotts hennes sjukdom så är det beklagligt att det får ske.
 

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Lövestad
Hoj
kawasaki vn900 -10
ni har det bra ni, min morsa är sjuk med en nervsjukdom som gör att hennes lungor tar upp mindre och mindre syre, hon kommer dö i syrebris, sjukdomen är obotlig..

hon är UTFÖRSÄKRAD av staten osv får inte ett SKIT å här sitter folk å får ersättning (dock av privata bolag men även från F-kassan) efter de vurpat på hojen när de vart ute å lekt.. livet är fan inte rättvist...

tråkigt med din morsa. min mor gick hädan i julas, så jag fattar vad du går igenom. MEN, alla är inte ute och leker, som du menar. Jag körde lungt och gjorde en undanmanöver, det fanns tyvärr rikligt med grus på vägen sen vintern. Vilket resulterade i att jag flög 25 meter rakt ut på en åker. bruten arm, skadad höft och diverse blåmärken. Cycklen gaNSKA bra kvaddad. jag betalar varje år, dyra pengar. Då ska man när man råkar ut för en olycka få lite för det, eller hur? Sen, som sagt, är det tråkigt med sjukdom. men det är ju inte samma sak. Och sådana saker tycker inte jag ska dryftas i detta forumet. Det har ju inget med MC att göra. Det finns sidor för det på det övriga internet. Tycker att du ska ta dina synpunkter där i stället. Tror nog resten av forumet håller med.

De flesta bolag tar inte allt för stora initiativ till att ösa pengar på dig. Jag körde på en cyklist en gång,50km/h,. Hojen in på verkstad,40000kr i rep. Det tog försbolaget hand om. Men jag fick stå för självrisk,6000kr, även då det var cyklistens fel.Vittnen intygade. Jag frågade varför JAG ska stå för självrisk när det bevisligen var cyklistens fel? Då fick jag tillbaks : Du kan väl fråga cyklisten om hon kan betala...? Jag var sjukskriven 1vecka o fick inte ett skit för det. Case closed...:confused:

ganska hög självrisk. tråkigt när sånt händer.:mad:
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag fick ut ca 6000 kr, dvs självrisken tillbaka.
Inga kvitton, inga bilder på kläder inskickade och inga kläder behövdes slängas efter kraschen, de blev lite smutsiga och skrubbade men grejjerna hade köpts begagnat så det var ingen större förlust.

Reparationskostnader för hojen gick på ca 30000 kr.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Fu--!! jag kvaddade armen. varit sjukad i 3mån, ja i mitten av juli, när sjukskr. e slut. Inte jobbat, inte kunnat göra nått. Helt isolerad, totalt skogstokig!:huvet vet inte ens om jag får tillbaka 100% arbetsförmåga. Och du fick 500???? vilken blåsning

När jag anmälde skadan så frågade de hur mycket jag varit borta från jobbet för att reda ut hur mycket ersättning jag skulle ha för förlorad arbetsinkomst så det borde ju du rimligtvis också få, speciellt om du är helförsäkrad, jag hade som sagt bara halv...

Jag hade ju en jävla tur, drog omkull och kanade kanske 10-20 meter, hojen runt 30m utan att börja rulla och härja så jag kunde köra själv därifrån, kom en kvart försent till ett möte så jag kunde inte direkt hävda att jag skulle ha ersättning. Men jaga dem som sagt, du borde ha rätt till det!
 

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Lövestad
Hoj
kawasaki vn900 -10
När jag anmälde skadan så frågade de hur mycket jag varit borta från jobbet för att reda ut hur mycket ersättning jag skulle ha för förlorad arbetsinkomst så det borde ju du rimligtvis också få, speciellt om du är helförsäkrad, jag hade som sagt bara halv...

Jag hade ju en jävla tur, drog omkull och kanade kanske 10-20 meter, hojen runt 30m utan att börja rulla och härja så jag kunde köra själv därifrån, kom en kvart försent till ett möte så jag kunde inte direkt hävda att jag skulle ha ersättning. Men jaga dem som sagt, du borde ha rätt till det!

Klart jag var fullförsäk, det måste man ju vara. jag e nog bara nojjig om det kommer nått överhuvudtaget. Det suraste är ju det faktum är jag inte kan köra hoj eller jobba. man torskar stålar varje dag. Sen är öken att bara sitta hemma. tur att man i alla fall har xboxen och ps3:an som sällskap. annars hade man verkligen:huvet men det är jag nog redan efter detta!!!!! Så lite klirr i kassan hade ju hjälpt Länge leve kapitalismen give me cash!!!:banana
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Hur bär ni er åt för att bli så "illa behandlade" av försäkringsbolagen? Tycker det dyker upp trådar hela tiden om folk som känner sig "blåsta"... Har varit med om två olyckor på två år. Förra året var det en krock med ett rådjur, hojen tog mycket stryk men jag klarade mig bra. Ringde försäkringsbolaget (Bilsport mc) som efter att ha kollat hur det var med mig fixade bärgning av hojen åt mig. Tre veckor senare var allt klart, hojen lagad för 50k, och skyddsutrustning ersatt till fullpris satt på kontot.

I år gick jag omkull på gocartbana och bröt tumbasen, ringde mitt f-bolag (Svedea), som snällt frågade hur det var med mig och undrade om jag behövde hjälp med bärgning. Återigen, laga hojen tog tre veckor och efter 2 veckor hade jag fullvärdesersättning för skyddsutrustning på kontot. Blev sjukskriven två månader (två veckor kvar nu). Svedea har outsourcat sin personskadehantering så ngn vecka efter ringde en trevlig dam från det bolaget och kollade lite hur det var med mig och ville på sikt ha in lite papper (sjukintyg, lönespecar m.m.). Två dagar efter samtalet fick jag ett brev där det stod att de satt in 10 000 i förskott på mitt konto så att jag kan pröjsa sjukvårdskostnader samt täcka upp mellanskillnaden lön-försäkringskasseutbet i väntan på slutreglering av skadan om ngt år då ärren läkt och ev invaliditet och sveda/värk kan bedömas.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Klart jag var fullförsäk, det måste man ju vara. jag e nog bara nojjig om det kommer nått överhuvudtaget. Det suraste är ju det faktum är jag inte kan köra hoj eller jobba. man torskar stålar varje dag. Sen är öken att bara sitta hemma. tur att man i alla fall har xboxen och ps3:an som sällskap. annars hade man verkligen:huvet men det är jag nog redan efter detta!!!!! Så lite klirr i kassan hade ju hjälpt Länge leve kapitalismen give me cash!!!:banana

Tycker du verkar fokusera på lite fel saker. Detta sagt i all välmening. Har du nu skador som ger bestående men, så att du måste gå ner i arbetstid, måste ha anpassat arbete eller arbetsplats är det inte den ganska försumbara ersättningen för kläder och utrustning som är intressant. Klart sådant ska ersättas men i ett längre perspektiv är det försumbart. Att betrakta som en ringa formalitet i processen.

I din försäkring finns rättsskydd och därmed rätt till ombud. Ta upp det med dem och det kommer bli annat ljud i skällan eller så kommer de att börja agera på ett adekvat sätt. Det kan vara så att dina skador är av såpass allvarlig grad att du kommer att behöva den kompetensen, ibland t o m förordar de att man tar hjälp av ett ombud. Kan ha att göra med den egna förmågan eller oförmågan att handskas med slikt. Om man har en neurologisk skada kan det vara tvunget, (minne, tal, struktur eller annat). Var noga med vilket ombud du får.

Är du medlem i smc? De har ett gäng advokater som kikar på ditt ärende och gör en bedömning. Du får hjälp med hur du skall gå vidare. Behövs ombud kan någon av dessa ta det eller blir du hänvisad till någon med god kunskap på området.

Finns en, stundtals snurrig, tråd som tar upp mycket av dessa frågor och frågor med anknytning till dessa.https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165054 Inlägg från t ex 'Ankan' är läsvärda och innehåller sakkunskap utan gissningar och hörsägen.

F ö finns det en hel forumsdel som avhandlar de här frågorna. Kolla första tråden som ligger som sticky t ex. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=207023 Kan kanske öka förståelsen något.

Tänk långsiktigt, "livsvarigt" är ett ord du kommer att stöta på som inte är utan betydelse när man talar skador.

Var noga i ditt val av ombud. Jag kunde skaffat avsevärt bättre och ändå har det varit otroligt viktigt.

Jag tycker man skall få det skydd man har köpt och betalat för. Tycker också att man skall vara noga med att sköta ärendet korrekt. Underlättar handläggningen för bolaget och gynnar "klienten". Har man inte skött detta och därmed inte gett bolaget chansen skall man hålla käften och göra sin läxa.
 
Last edited:

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Lövestad
Hoj
kawasaki vn900 -10
Hur bär ni er åt för att bli så "illa behandlade" av försäkringsbolagen? Tycker det dyker upp trådar hela tiden om folk som känner sig "blåsta"... Har varit med om två olyckor på två år. Förra året var det en krock med ett rådjur, hojen tog mycket stryk men jag klarade mig bra. Ringde försäkringsbolaget (Bilsport mc) som efter att ha kollat hur det var med mig fixade bärgning av hojen åt mig. Tre veckor senare var allt klart, hojen lagad för 50k, och skyddsutrustning ersatt till fullpris satt på kontot.

I år gick jag omkull på gocartbana och bröt tumbasen, ringde mitt f-bolag (Svedea), som snällt frågade hur det var med mig och undrade om jag behövde hjälp med bärgning. Återigen, laga hojen tog tre veckor och efter 2 veckor hade jag fullvärdesersättning för skyddsutrustning på kontot. Blev sjukskriven två månader (två veckor kvar nu). Svedea har outsourcat sin personskadehantering så ngn vecka efter ringde en trevlig dam från det bolaget och kollade lite hur det var med mig och ville på sikt ha in lite papper (sjukintyg, lönespecar m.m.). Två dagar efter samtalet fick jag ett brev där det stod att de satt in 10 000 i förskott på mitt konto så att jag kan pröjsa sjukvårdskostnader samt täcka upp mellanskillnaden lön-försäkringskasseutbet i väntan på slutreglering av skadan om ngt år då ärren läkt och ev invaliditet och sveda/värk kan bedömas.

Detta är ju min första " riktiga " olycka med en hoj. trodde oxå att det skulle gå smärtfritt. men ikke. Kanske bara jag som har otur. brukar ha det med " bolag " och statliga inrättningar. man får vänta och se. men det börjar dra ut på tiden.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
jag vurpade också i april å fuckade upp mitt högerben ( fin hybridram runt skenbenet å märgspik i låret. Hursomhelst har jag också bilsport&mc och har haft väldigt bra kontakt med dem. har fått ersättning för all utrustning + hoj + lite sveda av värk. ytterligare sveda av verk om några år.

just när det gäller utrustningen så skickade jag bara in all utrustning till bilsport + en skadeanmälan med inköpsdatum å pris, sen fick jag ersättning därefter.

ps. hoppas att armen läker snabbt för dig å va glad att du slipper rullstolen ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top