69:an skrev:
2261214 Det tror du? Knappast.
Istället för att få hojen snodd får du en halvmantlad .38 i pannan och hojen snodd, eftersom det s.a.s inte kostar något extra.
Tror du att dom där fuckona som snodde hojjen så gärna ville ha den att dom hade tagit med en pickadoll om vi hade haft strängare straff för stöld?
Jag tror snarare att det var ett infall. Dom ville prova att åka hoj, det ser så jävla roligt ut. Förståeligt. Dom funderar på hur i hela friden dom ska få möjlighet att prova.. Sen kommer dom på att det brukar stå en ball hoj på den där parkeringen som inte brukar vara låst(har ingen aning om så var fallet i denna historia..). Vi tar den och kör runt lite. Skitroligt!
Inte en tanke på att det är olagligt och att det kan bli påföljder.
Hade dom funderat på påföljder om dom visste att 90% av alla hojstölder reds ut och ger fänglse i två år och dagsböter? Förmodligen.
Skulle jag köra 120km/h på 90-väg om jag visste att det gav mig ett års fängelse och poilsen fick mig? -Knappast. jag skulle skulle sälja hojjen och sätta i en hastighetsspärr på bilen. Varför? ..ja, inte för att jag tycker att det är fel att köra 30+ på 90-väg, utan för att jag verkligen inte vill sitta i finkan.
Och nej, jag skulle inte ha en picka under stolen för att kunna skjuta mig fri.
Jag vet att detta inte riktigt är vad du säger 69:an. Jag vill bara försöka säga att alla fuckon inte är helhjärtade fuckon.
Jag är ett fucko som kör för fort, men jag är inte ett helhjärtat fucko som gör det oavsett vad det kostar. Det är inte så viktigt för mig.
Visst, dom som redan är inkörda i brottets banor kanske inte bryr sig så jävla mycket. Men det börjar med en knappnål.. Om vi bara ser till att det helt oacceptabelt att sjtäla en knappnål kommer vi aldrig till silverskålen.
Sätter vi ner foten nu kommer våra barnbarn (allafall mina, jag är 23..
) inte behöva fundera på om hojen står där bakom garageporten eller ej.
Samma sak med narkotika. Skulle det, i Sverige, brukas mindre narkotika om 50 år om man idag förbjöd alkohol och tobak?
(Inget jag förespråkar, bara en paralell)
Jag har snattat, det var dumt. En gång blev jag tagen, då ringde dom till mamma och pappa. Det var jättejobbigt. Skönt att jag slapp fängelse och amputation kan man tycka.
MEN.. hade straffet varit fängelse och amputation för snatteri hade jag inte tagit den där tablettasken, det är jag säker på.
Sensmoral: Ge dom inte lillfingret, för dom tar hela handen!