KTM 1190 Adventure

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jaha, då har man varit iväg och testat 1190 Adventure och Adventure R. Första intryck:

Adventure R Kändes lätt bissar. En hög Äventyrshoj med sportthojsmotor. Kul! På den vanliga Adventure fick traction controlen jobba en hel del idag. Bara 5C ute. Den vanliga Adventure ser ut som en äventyrshoj men känns mer som en streetfighter att köra. -R modellen var överraskande lättsvängd i lågfart men 21"- hjulet gör sig påmint så fort farten stiger

Vilken skall man välja då? Båda!! Det går ju inte att välja. Körställningen var skönare på -R Modellen. Streefighterkänslan hos den vanliga var trevlig, men den vanliga kommer att kräva styrhöjjare för mig.

...men det hade ju inte varit en KTM utan elstrul. Ena hojjen gick inte att köra innan meken hade lagat stödswitchen.

Kul Ragge... Blir spännande att se om och vilken du fastnar för. Tycker svårigheten är att begränsa prestandan till däckvalet. Kraften passar med orginaldäcken och jag vill ha lite grövre för grusåkat som inte är ultimat för snabbköra... Dubbla fälguppsättningar kanske :confused:

Du vet att man kan ha fotpinnarna i två lägen, låg/hög, tror det diffar 25mm, kör med låga och styrhöjare, passar mina 180 cm utmärkt
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
@Road-Ragge

Hur lång är du?
Hur var bromsarna, vlådan, koppling osv?
Hur stor ät skillnaden på de olika lägena?

Jag var och kollade in, ej provkört, dem hos en handlare.
Blev inte den där direkta wow-känslan för mig. :(
Skall dit igen och prova, blir nog mer wow då. :)

* 182 cm
* Bromsarna tänkte jag inte på, det blir liksom inga hårdtester i +5C. Hydralkoppling är alltid lika skönt. växellådan är toppen.
* Jag fiddlade inte runt med elektroniken särskilt mycket. Den vanliga modellen körde jag som nummer två. Den hade sportläget inställt vilket kanske förklarar bakhjulssläppen och de ofrivilliga framhjulslyften på tvåans växel. Vid +5C skall man nog inte välja sportläget. Jag provade att ställa om fjädringen mellan sport och komfort. Jag märkte skillnad, men det testet blev så kort att jag har svårt att kommentera skillnaden.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Dubbla fälguppsättningar kanske :confused:

Du vet att man kan ha fotpinnarna i två lägen, låg/hög, tror det diffar 25mm, kör med låga och styrhöjare, passar mina 180 cm utmärkt

Ett 19" framhjul med ett crossover eller gatdäck och ett grusdäck på 21" framhjulet vore kul idé att prova. Bak kör du med ett 18" crossover i båda fallen. Att byta framhjul går fort. Halva priset dessutom.

Frågan är bara om hojens elektronik får frispel om man monterar 19" fram istället för 21"?

EDIT: 25 mm sänkning där fram utan att sänka något där bak kanske inte blir riktigt bra.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hej, efter läst denna tråd köpte jag en KTM adv, princip obesett/okört.
Har nu fått hem den, kört c:a 2 mil, så jag har fyra frågor hoppas på hjälp.

1.
Jag tycker den för tyst, vill ha goare/högre sound, var köper man ett prisvärt slipon, som jag helst vill lyssna på innan?

2.
När jag sätter på tändniningen startar pumpen i 2 sek, därefter är det ett cirkulerande bränsleljud som verkar snurra runt i slangarna, finns det ingen tryckvakt/överströmmare på den så den tystnar, eller skall det vara så?

3.
Packväskor i svart tyg vill jag ha, hur löser man detta då ljuddämparen går högt upp, vilka passar bäst?

4.
Jag tycker den är "naken" på framskärmen, tips var man kan köpa dekaler, som ser ut typ på bilden som jag snabbt gjort i paint, se nedan:


ktm.jpg
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hej, efter läst denna tråd köpte jag en KTM adv, princip obesett/okört.
Har nu fått hem den, kört c:a 2 mil, så jag har fyra frågor hoppas på hjälp.

1.
Jag tycker den för tyst, vill ha goare/högre sound, var köper man ett prisvärt slipon, som jag helst vill lyssna på innan?

2.
När jag sätter på tändniningen startar pumpen i 2 sek, därefter är det ett cirkulerande bränsleljud som verkar snurra runt i slangarna, finns det ingen tryckvakt/överströmmare på den så den tystnar, eller skall det vara så?

3.
Packväskor i svart tyg vill jag ha, hur löser man detta då ljuddämparen går högt upp, vilka passar bäst?

4.
Jag tycker den är "naken" på framskärmen, tips var man kan köpa dekaler, som ser ut typ på bilden som jag snabbt gjort i paint, se nedan:


View attachment 400584

1. Accra KTM orginalpipa e nog det enda som finns chans att lyssna på i butik, Annars e det Wings och Arrow som verkar vanligast men ingen går att lyssna på i butik, du får hugga nån på stan eller kolla med någon här.

2. Ska nog vara så, har samma och inget fel på det. Många nya hojar låter lite som din, men håller med, låter rätt mkt :)

3. Vet inget om...

4. Kolla på Dekaltrim.nu, jag har beställt en del därifrån men också från www.demongraphics.co.uk, till min enduro köper jag från Decalworks i USA, googla KTM front fender stickers eller liknande, borde gå att få tag i på en hel del ställen...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Min pyser när jag vrider på tändningen
Jag tror det är nått till fjädringen
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Monterade hasplåten i helgen. Passformen var sådär men det gick tillslut :)
Får klippa till och bända lite då det skaver mot vissa delar av ex. Kröken och centralstödet

20140301_131535.jpg
20140301_131519.jpg
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Är det fel utöver återkallningarna? Vad har du för fel då?
Har haft startproblem, lite ryckig motorgång, EDS-failure-glapp. KTM har sagt att byte av kabelstam skall avhjälpa dessa fel. Jag har även lyckats skrapa i centralstödet i en asfaltskurva utan att luta särskilt mycket - fjädringen klart klen och borde väl bottnat innan hojen niger ner i asfalten om inte annat? Får se om den blir som ny efter service. Jag har hoppet uppe. Generellt är det en fantastisk motorcykel på alla sätt i övrigt.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
1. Accra KTM orginalpipa e nog det enda som finns chans att lyssna på i butik, Annars e det Wings och Arrow som verkar vanligast men ingen går att lyssna på i butik, du får hugga nån på stan eller kolla med någon här.

Tack för alla svar kámráter.. vad kör ni själva med för pipa?
Låter denna gott (?) det är acrapovic.

 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Låter bra men tycker den är för stor och dyr. Röstar för Wingsröret, det kommer nog jag köra

Hitta en tub, först kör han original, sedan med wings-röret, knappt märkbar skillnad.
Sedan verkar Wings röret kosta endel, hitta det i Australien, 6000:- naket, sedan tillkommer 1500:- för fästen å shield, samt frakt & tull. Här

 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Läs runt inlägg #120, Challe... Har wings på sin hoj.

Okej där ser man, kollar man webben så är det bra mycket dyrare än 5500:- som han gav, så Gorazd har gett honom ett bra pris.
Men skall man köra snikvarianten så finns Arrow på Ebay. Hittar dessvärre inga "youtube-sound" på dom.

screenshot.75.jpg
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
"Hej alla barn nu blir det barnprogram, nu skall vi se vad farbror Frej tar fram", vad kan man göra.."

Japp, här kommer årets tips, topbox suger "tipbox" duger :D
Vad behövs köpas in? Ingenting!

Slit ut datorn från laptopsväskan, erkänn den förbrukad, ta 4.st M8-bult med karosseri-bricka, en hålpipa 10mm. Banka fyra skott i den - klar!

Dokumentfack med pennställ får man köpet.
Kan man få ett bud på patentet innan jag säljer till kineserna? :D

2014-03-04 14.53.44.jpg2014-03-04 16.32.17.jpg
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
"Hej alla barn nu blir det barnprogram, nu skall vi se vad farbror Frej tar fram", vad kan man göra.."

Japp, här kommer årets tips, topbox suger "tipbox" duger :D
Vad behövs köpas in? Ingenting!

Slit ut datorn från laptopsväskan, erkänn den förbrukad, ta 4.st M8-bult med karosseri-bricka, en hålpipa 10mm. Banka fyra skott i den - klar!

Dokumentfack med pennställ får man köpet.
Kan man få ett bud på patentet innan jag säljer till kineserna? :D

View attachment 400717View attachment 400718
Bud och bud, -nja, men skönhetspris lär du inte få :rolleyes:
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Bud och bud, -nja, men skönhetspris lär du inte få :rolleyes:

Nhaaa, nhaaa.. nu får du allt titta igen, kolla cykelns profil, lika fin å slimmad som innan, med låg tyngdpunkt
eller menar du att 50 cm hög topbox är vackert?

Den slukar ju ändå termos, strandradio, pizza, och då är det ändå plats över till tjejens bikintrosor.
Jag tycker den växer för varje dag, och då menar jag inte på höjden :D
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Nhaaa, nhaaa.. nu får du allt titta igen, kolla cykelns profil, lika fin å slimmad som innan, med låg tyngdpunkt
eller menar du att 50 cm hög topbox är vackert?

Den slukar ju ändå termos, strandradio, pizza, och då är det ändå plats över till tjejens bikintrosor.
Jag tycker den växer för varje dag, och då menar jag inte på höjden :D
:tummenupp ...fast jag sa inte att toppbox var fint överhuvudtaget... :)
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top