Startmotorproblem KTM 1190 Adv
Det har inget med batteriet att göra. Du kan koppla in en strömgenerator och du skulle få samma felmode.
Det handlar om att på dom 2 första årsmodellerna så monterade dom för små startmotorer samt att det fanns enligt KTM "individ variation" på tillverkningen av dom.
Felet som uppstod på dom var att dom drog för mycket ström vid stratögonblicket och således drog ur batteriet ganska snabbt. Startmotorn snurrar för sakta och kamaxelgivaren ger inte rätt signal till insprutningen att den skall öppna och spruta in bränsle = motorcykeln stratar inte och det blinkar ett felmeddelande i displayen...något om MPC failure...
Jag hade samma problem på min KTM 1190 adventure från 2014 och jag fick lämna in den på Bike i Trollhättan för en kallstartstest i mars 2017 och dom konstaterade att den startar 3ggr av 7 försök, men tveksamt. Dom uppdaterade också mjukvaran till insprutningen så den fetar på bränsleblandningen vid startögonblicket.
Bike plockade också ut batteriet och körde det i en så kallad belastnings rigg för att se om batteriets skick var fullgott så att man kunde utesluta ett felande batteri som orsak till att hojen är svårstartad. Allt rätt så långt. Batteriet fungerade som det ska.
Dom skickar in åtgärderna till KTM Scandinavia som funderar och återkommer med informationen att motorcykeln skall in en gång till för felsökning. Denna gången skall stömmern mätas vid startmotorns poler vid startögonblicket. Bara att bita i det sura äpplet och köra in hojen igen och dom konstaterade att startmotorn drog för mycket ström vid startögonblicket och KTM godkände mitt garantiärende för byte av startmotor.
Allt rätt från KTM att vidta åtgärder för att utesluta andra fel. Jag kan tycka att man borde gjort allt detta vid samma tidpunkt.
Det tog tid för Bike att få startmotorn och hitta en verkstadstid men från att vi startade
i Mars med detta så fick jag startmotorn monterad i måndags 12 juni 2017. Den startar som en dröm nu....mycket snabbare snurr på motorn. Det är samma startmotor som sitter på KTM 1290 och 1090 årsmodell 2017 enligt artikelnummret.
Bike Trollhättan har skött sig i detta ärendet tycker jag. All heder till David (KTM guru) och verkstadschefen, Christer (tror jag han heter)
Surt att KTM inte går ut med en återkallelse för byte av startmotorer men det kanske är ett kvalitetsproblem på startmotorerna så det är inte alla årsmodeller -13 och -14 för KTM 1190 som har problemet?
När jag tittar i annonser på Blocket så ser jag ingen som nämner att dom bytt startmotor så det kanske kunden själv får upptäcka när man börjar köra tidigt på säsongen som jag gjorde efter att ha köpt den i juni 2016 och då var det varm och den startade lättare. Ni som vet med er att er KTM 1190 årsmodell 2013 och 2014 är svårstartad kräv en ny startmotor från KTM och att dom skall ta sitt producentansvar.
Det behövs bättre laddat batteri för att starta hojen än för att dra runt motorn.
Jag hade provat på med att ladda batteriet med en MC-laddare (lågström, högst 1A) till ca 14,3 V. Vilket sköts automatiskt med en "Smart laddare".
Och sedan försökt starta igen.