KTM 1190 Adventure

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jo har läst många forum där man antingen fått ny startmotor eller bytt själv. Min -15 har samma som Superduke 1290. Lär vara samma i 1290 superadventure

Skickat från min iPhone med Tapatalk

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tjena, nu har hojen gått 1200 mil och framdäcket är rätt slitet. Jag kör bara asfalt. Har ni några tips på däck? Jag gillar iof orginal. Vad sitter på nya 1290 superadventure?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tjena, nu har hojen gått 1200 mil och framdäcket är rätt slitet. Jag kör bara asfalt. Har ni några tips på däck? Jag gillar iof orginal. Vad sitter på nya 1290 superadventure?

Har just lagt på Pirelli Scorpion Trail II och är kanon nöjd:tummenupp De sitter original på 1090 och 1290 -17. Tyckte Conti däcken var bra men detta är ett eller två snäpp bättre enligt min mening.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Har just lagt på Pirelli Scorpion Trail II och är kanon nöjd:tummenupp De sitter original på 1090 och 1290 -17. Tyckte Conti däcken var bra men detta är ett eller två snäpp bättre enligt min mening.

Kan du dimensionerna utantill?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Jag kör på metzler roadtec 01. ZR
Är nöjd. ( betydligt bättre än original)
Kör bara asfalt, det är väl ett "sporttouringdäck". -det går att få knäskrap med dessa däck på en 1290 SA

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag kör på metzler roadtec 01. ZR
Är nöjd. ( betydligt bättre än original)
Kör bara asfalt, det är väl ett "sporttouringdäck". -det går att få knäskrap med dessa däck på en 1290 SA

Bara nyfiken, vad upplevde du dåligt med orginal när du fått på dessa?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bara nyfiken, vad upplevde du dåligt med orginal när du fått på dessa?

Original kändes inte lika pålitliga och stabila.
osäkert grepp när det var blött. Har man grepp eller inte ?
Obalans och wobbeltendenserna försvann med däckbytet.
Kört ca 800 mil, ganska hårt. Har beställt ett nytt bakdäck, räknar att framdäcket tar slut samtidigt som det nya bakdäcket
:banana

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Original kändes inte lika pålitliga och stabila.
osäkert grepp när det var blött. Har man grepp eller inte ?
Obalans och wobbeltendenserna försvann med däckbytet.
Kört ca 800 mil, ganska hårt. Har beställt ett nytt bakdäck, räknar att framdäcket tar slut samtidigt som det nya bakdäcket
:banana

Håller med om allt Randonörd skriver gällande Pirellidäcken också. Dessutom är de betydligt stabilare i hög fart och hojen "ramlar" inte in i kurvorna i lägre farter.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Beställt ett Pirelli fram nu. Blir kul att testa.

En annan fråga: efter min Norgeresa känns frambromsen lite skum. Svårare att dosera, större tendens att "nypa" när man vill bromsa mjuk. Upplever även ett mjukt pulserande, men mest som att det vore olika grepp runt ett varv på skivan. Någon som känner igen min luddiga beskrivning och har tips? Kan kanske vara mitt rejält slitna framdäck?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Med nytt däck blir det en ny hoj ....

Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
halloj boys, längesen nu, har iaf köpt ny bike. Och som vanligt är jag förbannad på KTM.. hehe ;)
har en fråga.. skall bara fota först..

Bifogat

• 2017-06-21 19.50.39.jpg
    2017-06-21 19.50.39.jpg
    1.6 MB · Visningar: 99

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
Jodå, underbara KTM har satt en kolkanister i "handsfacket" bak, får varken i lås eller verktyg.
Skall iaf ta bort denna, det sitter två slangar i bakkant som synes. täknker jag rätt nu.
En går till motorn, den pluggar jag? Den andra till tanken, skall den vara öppen?

Bifogat

• 2017-06-22 11.27.48.jpg
    2017-06-22 11.27.48.jpg
    1.5 MB · Visningar: 84
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Jodå, underbara KTM har satt en kolkanister i "handsfacket" bak, får varken i lås eller verktyg.
Skall iaf ta bort denna, det sitter två slangar i bakkant som synes. täknker jag rätt nu.
En går till motorn, den pluggar jag? Den andra till tanken, skall den vara öppen?

Se även mitt svar i mek-forumet.
Jag tror att du behöver en dongel för att inte få felmeddelanden i datorn.
Enklast är att köpa ett removelkit från typ zenoverland.com ( inom EU)
Det blir billigare och enklare än direkt från rotwiler .
http://www.rottweilerperformance.com/canister-valve-removal-kit/

Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
Se även mitt svar i mek-forumet.
Jag tror att du behöver en dongel för att inte få felmeddelanden i datorn.
Enklast är att köpa ett removelkit från typ zenoverland.com ( inom EU)
Det blir billigare och enklare än direkt från rotwiler .
http://www.rottweilerperformance.com/canister-valve-removal-kit/

Okej, jag får inget felmed. men tankevakueringen går bara till kolkanistern, så den slangen får inte puggas? vet du

edit. jag koppla ihop dom nu. blir samma som innan fast ångorna "renas" inte - känns rätt eller?!

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Känns inte helt rätt...
Avluftningen från tanken borde kunna göras som på tidigare modeller.
Slangen till motorn går via en magnetventil, när den öppnas så sugs det in "skit" rakt in i motorn
Personligen skulle jag plocka bort magnetventilen och ersatt den med en dongel med rätt motstånd som lurar datorn att den är kvar.
Kopplar du ihop tankslangen med vacumslangen så känns det som det kommer bli undertryck i tanken.Dessutom blir det konstigt att koppla ihop tanken och motorn,- tokigt!
Har man fått loss alla kåpor så kan man även plocka bort SAS'n samtidigt...

Less is more

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha