okejrå... mässan e slut
1. Jag gick lite efter hur jag tänkt nyttja hojen, dvs försöka få till mer grusåka samt touring. Har hunnit med Norgeresa på 450 mil på sju dagar och en hel del grusåka och även lättare Endurospår, totalt uppe i ca 800mil. Endurospåren sker med lite skräckblandad förtjusning då hojen är rätt kraftfull, tung och dyr. Skulle kosta att tappa den i en stenig backe när man försöker kryssa fram mellan rötter, stenar och slipprig jord. Har faktiskt hängt på en sten med den och då tackade jag hasplåten som gjorde sitt jobb utomordentligt, 6mm aluminium höll emot bra. Touringen var en fröjd och skedde med lätthet, fuskade dock på de längre dagsetapperna med en airhawk dyna (på G att bli riktig gubbe
) Sen gillar jag utseendet skarpt, speciellt med lite grövre däck. Fast orginalsulorna är otroligt sköna, vilket grepp. En anledning till R modellen är också att det är svårare att hitta grövre däck till std varainten. Av nån anledning när jag körde 990´n så sneglade jag alltid mot R modellen men den föll på att inte ha ABS, nu kunde jag få R med ABS
2. Luftboxen är ej ett återkallande utan åtgärdas vid behov eller möjligtvis på begäran. Beggad hoj utan garanti får du vänta över ett år att få tag på så garantin täcker än så länge vid behov. Finns en del andra återkallanden som KTM åtgärdat utan gnäll, dessa var annonserade via KTM hemsida där man kan söka på sin hoj och vad som finns.
3. Utrustning;
*KTMs original touratechväskor. funkar suveränt och helt täta även i skyfall, robusta och bra.
*KTM värmehandtag, ej hunnit testa ännu men sätts på via manöverpanelen, ingen separat av/på knapp
*Touratech styrhöjare, kanon, mkt skön sittandes och ståendes körställning
*Touratech lyktgaller, mkt bättre än till 990´n, kan snäppas av vid tvätt.
*Touratech bromspedal, större yta, skönt vid ståendes körning.
*Touratech GPS hållare med låsbart fäste för 660, fästet funkade inget vidare, fick staga upp bakåt med hemmagjorda stag. Dock läst att KTMs egna är än värre. Med egna stag så är den mkt stabil.
*R&G radiatorskydd, bra vid offroadkörning
*Metzeler Karoo 3, inte märkt något negativt ännu på 40 mil, något dålig sidostabilitet på lera/gräs.
*Camel toe stödplatta, oumbärligt då orginalstödet är rätt brant och liten anliggningsyta.
*KTM gaffelbensskydd, tjocka dekaler för skydd mot stensprut
*Tech Spec gripplates på tanken, skyddar mot repor och ger bra grepp
*1 kilodekaler och kanske nått annat som jag inte kommer på
4. Bäst är kraften, underbart drag i den samt att den känns mkt lätthanterlig för sin storlek. Gillar utseendet, hojen får mkt uppmärksamhet och den är robust byggd. Gillar de olika lägena på TC/ABS´n (street, offroad, rain), nog den bästa hojen jag ägt och slår 990´n med hästlängder. Relativt bensinsnål för sin storlek.
5. Sämst är nog bara lite smådetaljer, lite dumt placerat tändningslås, originalstödet kasst utan stödplatta, surt att betala 4000:- extra för att få det där nya antitippsystemet som nya hojarna levereras med. Lätt att få bensin stänka ut om man inte tänker på hur man håller snabeln i hålet >(misstolka inte
)
Kommer inte på så mkt mer, fråga så får du svar... och bara lätta på lädret nu Ragge!