KTM 1190 Adventure

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Du har nog rätt, vet att jag fick bra rabatt på al-väskorna så det kan säkert stämma. Men dina hembygds blir nog bra, såg Bra i alla fall på bilderna, du får slänga upp lite foton sen så vi får se :tummenupp

Vart köpte du din hoj någonstans?

Kan slänga upp lite bilder när allt är monterat, men det blir nog inte förrns i mars någon gång :)
Cykeln köpte jag hos Ragnar på FunBike Västerås ;) Hade inte förbeställt den utan köpte direkt i butiken.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Aha... Köpte min förra 990 av Ragge, fast då på Din Mc i Rotebro, han e duktig och kunnig, lite rörig men trevlig :)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Aha... Köpte min förra 990 av Ragge, fast då på Din Mc i Rotebro, han e duktig och kunnig, lite rörig men trevlig :)

Jo han är väldigt trevlig och duktig, både som mekaniker och försäljare. Jag mailade funbike kl 23:05 en torsdag kväll, 23:30 fick jag svar att han hade en cykel hemma + en demo hoj. Inte alla handlare som svarar så snabbt/sent :tummenupp

Fredag morgon åkte jag dit och köpte den :D
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
KTM Touring sidoväska då får du punga ut med 4900kr/väska
Jag köpte det kiten med alla 3, kostade 15300kr och då fick man med en tankväska.

Jag fick 20% rabatt på 15300kr, men touring väskorna känns verkligen touring. Dvs inte offroad eller liknande, samt en ganska plastig känsla. Jag ville dock ha dom, men jag har allt funderat på om jag inte gjorde fel. Kollat lite mer på touratech grejer det senaste och deras väskor känns som bättre kvalitet samt smartare.

Jag fick 3 nya touring väskor, topboxen hade skador i lacken. Samt en sido väska var trasig, vet inte vad som hänt med den. Säljaren sa den va trasig så fick den inte med mig när jag hämta hojen. Samt att dom skickade 1 ny touring väska med skador på igen från österike, så det känns ju inte som kvalitet direkt.

Stäng mekanismen går sjukt trögt på en väska, man får stänga den våldsamt för att spännet ska låsa. Går kanske smörja, men på en helt ny artikel ska inte dom problemen finnas imo.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

I detta klippet fanns det ju rätt så mycket bra grejer att köpa, men verkar som visa saker inte finns på den svenska hemsidan dock.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jo några saker som jag inte hittat. Är lite sugen på de vikbara speglarna främst. Har en del prylar därifrån och det e bra passform och kvalitet, dock vibrerar GPS hållaren lite men gick att lösa med egna stag.
Har monterat lyktgaller, gps hållare och läsbart fäste, styrhöjare, större bromspedal, TT plåtväskorna fast från KTM och är nöjd!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jdock vibrerar GPS hållaren lite men gick att lösa med egna stag, gps hållare och läsbart fäste
Jag kollade på ett sånt kit dom hade till ktm:n med gps/hållaren. Vibrerar det mycket, för dom prata om i videon att dom hade nån sorts gummibusningar som skulle motverka vibrationer. Jag funderade på ett sånt gps set, då det verkar väldigt smidigt med det låsbara samt få gps:n över intrumentpanelen. Jag köpte ktm:s variant och den ska monteras på styret, men blir svårt att se nåt med tankväskan tror jag.

Är det detta du har? http://shop.touratech.se/SE/Catalog...torcykel/garmin_zumo_390LM/01-065-0770-0.html samt http://shop.touratech.se/SE/Catalog/ktm/1190_adventure/elektronik_instrument/01-371-5416-0.html
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag kollade på ett sånt kit dom hade till ktm:n med gps/hållaren. Vibrerar det mycket, för dom prata om i videon att dom hade nån sorts gummibusningar som skulle motverka vibrationer. Jag funderade på ett sånt gps set, då det verkar väldigt smidigt med det låsbara samt få gps:n över intrumentpanelen. Jag köpte ktm:s variant och den ska monteras på styret, men blir svårt att se nåt med tankväskan tror jag.

Är det detta du har? http://shop.touratech.se/SE/Catalog...torcykel/garmin_zumo_390LM/01-065-0770-0.html samt http://shop.touratech.se/SE/Catalog/ktm/1190_adventure/elektronik_instrument/01-371-5416-0.html

Det är dem jag har, fast den låsbara hållaren till Zumo 660. Tyckte den vibrera som sjutton men gjord två egna stag i aluminium som stöttar bakom hållaren ned mot rutans fäste (kan fota när hojen kommer från verkstaden), annars e hållaren och fästet kanon, bra position och bra kvalitet. Tror det är hållaren och gps'en som blir för tung för fästet....
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Okay, tack för svaret:) Släng gärna upp ett foto, vore kanon:) Vore intressant med vad dom sa om det med luftfilter grejen sen om du kanske vill skriva det med?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Okay, tack för svaret:) Släng gärna upp ett foto, vore kanon:) Vore intressant med vad dom sa om det med luftfilter grejen sen om du kanske vill skriva det med?

Absolut, återkommer när jag får hem den... Det jag tror var att den får 2014 års luftburk och ventilspelet kollas, men vi får se :)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hojen är tillbaka :tummenupp
Det som gjordes var koll av ventilspelet samt att de bytte undre delen av filterburken, filtret och filterhållaren till den modifierade varianten som 2014 har, locket till burken är kvar men fettade in packningen för ökad täthet. Borde vara tillräckligt, får väl skruva isär i sommar och se om det hållit tätt. Fick också den ny programvara som bl a skulle lösa kallstartsproblem (ej märkt något av det förut)... All heder åt KTM som faktiskt åtgärdat alla barnsjukdomar.

image.jpg
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag bryter mig in i den här tråden fast jag inte är Adventure 1190 ägare (ännu). Man är ju liksom lite sugen :) Jag har några frågor till er glada 1190 ägare:

1. Jag tycker inte valet mellan Adventure och Adventure R är självklart. Därför blir min fråga: Vilken modell valde du och varför?

2. Vet ni om luftboxfixen är ett återkallanande från KTMs sida, eller måste man ha giltig garanti och reklamera hojjen själv? Det skulle vara intressant att veta om man köper en beggad hoj utan garanti. (Det kanske inte finns sådana ännu)

3. Vad´har ni köpt till för utrustning, och vad är ni mest nöjda/missnöjda med?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Två frågor till:

4. Vad tycker du är bäst med din 1190?

5. Vad tycker du är sämst med din 1190?

/Den nyfikne
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Du är så välkommen att skriva, bara kul att det är liv i tråden:)

1. Jag valde standard iom jag ville ha elektrisk fjädring samt jag kommer köra mycket mer asfalt än grus. Samt jag var helt såld på den silvriga färgen:)


2. Tom@s i inlägget ovan fick sina saker fixade med luftburken:) Enda krånglet är väl om du importerat fordonet då jag hört att garanti ärenden ska fixas i landet den såldes ny. Vet ej om det stämmer dock.
Modellen är ju bara 1 år gammal, så alla hojar har ju garanti kvar.


3. Jag är nog mest nöjd med min wingspipa:) Tankväskan var ktm original och helt okej då jag ville ha en mindre variant. Touratechs tankväskor känns mer smarta dock, samt lite smidigare lösningar. Jag köpte hasplåten med, roliga var att första turen fick jag användning av den:)

Jag är inte missnöjd med touring väskorna, men ångrar jag inte köpte touratechs väskor. Då dom har mer möjligheter att fixa med bättre tillbehör och liknande. Samt att dom bör ju vara mycket tåligare iom dom är i aliminium jämfört med plast som mina är.
Touring väskorna känns ömtåliga samt ganska plastiga. Jag har inte sett touatechs irl, men på film känns dom bättre iaf:p


4. Överlag älskar jag hojen, då den har allt jag önskar:) Motorn är helt fantastisk och drar nästan lika hårt som en modern sportis. Väghållningen är kanon, samt man sitter som en kung. Rutan är väldig skön, då man slipper all vind på kroppen som jag fick av smc:n.
Jag ville ha en bekväm hoj, men med rejäl motor och som känns tight. Denna har precis vad jag önskade, mycket trevligare än gs:n.


5. Jag tycker faktiskt inte nåt är dåligt. Lite ovant med blinkersknappen bara då den sitter lägre än dom flesta hojarna. Det är ju pga knapparna att ställa in allt elektriskt sitter ovan dom. Det vänjer man sig vid dock:)

Jag rekommenderar väl en provkörning innan köp, så man får rätt känsla:) Jag var på en firma och provade gs:n och tänkte köpa en sån. Den var slutsåld och fick provköra deras demo 1190. Jag tyckte 1190:in såg konstig ut först, men jag tänkte att det skadar väl inte att prova:p
Satte mig på och drog iväg och blev helt såld, då den kändes tight och skön som min smc men var så mycket mer motorcykel. För mig blev det rätt hoj iaf:)
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
.....

Jag är inte missnöjd med touring väskorna, men ångrar jag inte köpte touratechs väskor. Då dom har mer möjligheter att fixa med bättre tillbehör och liknande. Samt att dom bör ju vara mycket tåligare iom dom är i aliminium jämfört med plast som mina är.
Touring väskorna känns ömtåliga samt ganska plastiga. Jag har inte sett touatechs irl, men på film känns dom bättre iaf:p


...

Spana in Holans väskor. Med eftermarknadsavgasburk så kan du få ner bredden på hojjen till 87 cm med väskorna på. Jag har sådana på Trajjan och är mycket nöjd. Trajjan är bara två cm bredare över väskorna än över styret. Många andra väskfabrikat gör hojjen bred som en småbil. Det gillar jag inte. Om jag köper 1190 så kommer jag att köpa Holans väskor igen. Bra priser ha de också.

www.holan.pl
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Hojen är tillbaka :tummenupp
Det som gjordes var koll av ventilspelet samt att de bytte undre delen av filterburken, filtret och filterhållaren till den modifierade varianten som 2014 har, locket till burken är kvar men fettade in packningen för ökad täthet. Borde vara tillräckligt, får väl skruva isär i sommar och se om det hållit tätt. Fick också den ny programvara som bl a skulle lösa kallstartsproblem (ej märkt något av det förut)... All heder åt KTM som faktiskt åtgärdat alla barnsjukdomar.

Är detta något dom ska göra på alla 1190 adv? Ventilkoll + byte av luftburk?!
Min står inne på service nu, men enligt verkstaden så finns det inga återkallelser på min cykel angående luftburken :confused: (Inte än iaf, som han sa... Men varför går det inte ut en återkallelse på alla cyklar samtidigt?!)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Kul att se att du kommit till insikt Ragge :)

...ska svara er när jag kommer åt ett riktigt tangentbord, har bara paddan nu, är på mässbesök i Götet.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
okejrå... mässan e slut :)

1. Jag gick lite efter hur jag tänkt nyttja hojen, dvs försöka få till mer grusåka samt touring. Har hunnit med Norgeresa på 450 mil på sju dagar och en hel del grusåka och även lättare Endurospår, totalt uppe i ca 800mil. Endurospåren sker med lite skräckblandad förtjusning då hojen är rätt kraftfull, tung och dyr. Skulle kosta att tappa den i en stenig backe när man försöker kryssa fram mellan rötter, stenar och slipprig jord. Har faktiskt hängt på en sten med den och då tackade jag hasplåten som gjorde sitt jobb utomordentligt, 6mm aluminium höll emot bra. Touringen var en fröjd och skedde med lätthet, fuskade dock på de längre dagsetapperna med en airhawk dyna (på G att bli riktig gubbe :) ) Sen gillar jag utseendet skarpt, speciellt med lite grövre däck. Fast orginalsulorna är otroligt sköna, vilket grepp. En anledning till R modellen är också att det är svårare att hitta grövre däck till std varainten. Av nån anledning när jag körde 990´n så sneglade jag alltid mot R modellen men den föll på att inte ha ABS, nu kunde jag få R med ABS :)

2. Luftboxen är ej ett återkallande utan åtgärdas vid behov eller möjligtvis på begäran. Beggad hoj utan garanti får du vänta över ett år att få tag på så garantin täcker än så länge vid behov. Finns en del andra återkallanden som KTM åtgärdat utan gnäll, dessa var annonserade via KTM hemsida där man kan söka på sin hoj och vad som finns.

3. Utrustning;
*KTMs original touratechväskor. funkar suveränt och helt täta även i skyfall, robusta och bra.
*KTM värmehandtag, ej hunnit testa ännu men sätts på via manöverpanelen, ingen separat av/på knapp
*Touratech styrhöjare, kanon, mkt skön sittandes och ståendes körställning
*Touratech lyktgaller, mkt bättre än till 990´n, kan snäppas av vid tvätt.
*Touratech bromspedal, större yta, skönt vid ståendes körning.
*Touratech GPS hållare med låsbart fäste för 660, fästet funkade inget vidare, fick staga upp bakåt med hemmagjorda stag. Dock läst att KTMs egna är än värre. Med egna stag så är den mkt stabil.
*R&G radiatorskydd, bra vid offroadkörning
*Metzeler Karoo 3, inte märkt något negativt ännu på 40 mil, något dålig sidostabilitet på lera/gräs.
*Camel toe stödplatta, oumbärligt då orginalstödet är rätt brant och liten anliggningsyta.
*KTM gaffelbensskydd, tjocka dekaler för skydd mot stensprut
*Tech Spec gripplates på tanken, skyddar mot repor och ger bra grepp
*1 kilodekaler och kanske nått annat som jag inte kommer på

4. Bäst är kraften, underbart drag i den samt att den känns mkt lätthanterlig för sin storlek. Gillar utseendet, hojen får mkt uppmärksamhet och den är robust byggd. Gillar de olika lägena på TC/ABS´n (street, offroad, rain), nog den bästa hojen jag ägt och slår 990´n med hästlängder. Relativt bensinsnål för sin storlek.

5. Sämst är nog bara lite smådetaljer, lite dumt placerat tändningslås, originalstödet kasst utan stödplatta, surt att betala 4000:- extra för att få det där nya antitippsystemet som nya hojarna levereras med. Lätt att få bensin stänka ut om man inte tänker på hur man håller snabeln i hålet >(misstolka inte :))

Kommer inte på så mkt mer, fråga så får du svar... och bara lätta på lädret nu Ragge!
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top