KTM 1190 RC8-tråden.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu är jag packad o klar, åker inom kort.
Ses där :tummenupp

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Suzuki 750 es 84
Blev uppmätt till 100,5 db på Gelleråsen med SMC's mätinstrument vilket resulterade i svartflagg.

Då körde jag med akra och db-killer i:gnissla

Vi detta tillfälle så drog jag till ca 10 000 rpm innan växling, kan inte svara på om det var varvet eller fullgas som gjorde att jag kom upp i denna ljudnivå.

Det var inga problem innan och då växlade jag vid ca 8 000 rpm och höll nog inte fullt förbi flaggpostering.

Rätta mig om jag har fel men gränsen ligger på 95 db och 100,5 är en avsevärd skillnad. ca 10 db brukar motsvara en fördubbling av ljudnivån för örat.

3db är en fördubbling i ljudstyrka kan man säga lite förenklat. Det är en stor skillnad mellan 95 db och 100.5 db, nästan 4 gånger högre ljudvolym.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sorry Daniel, men om Du läser avsnittet "Effekt ger ljudtryck" i Din utmärkta länk ser Du att 10 dB motsvarar en upplevd fördubbling av ljudnivån.

Om Ljudtrycket fördubblas ger det en ökning av ljudtrycket med ca 6 dB. Logaritmiska skalor är luriga...:)

3db är en fördubbling i ljudstyrka kan man säga lite förenklat. Det är en stor skillnad mellan 95 db och 100.5 db, nästan 4 gånger högre ljudvolym.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Svegarn

Det är vägen dit som räknas!
Gick med
23 May 2008
Hoj
KTM RC8R Pro Competition Revolver
Sällar mig till RC8 klubben jag med då. Nyss införskaffad å än så länge ovan masinen. Men det kommer väl. Glochenspiel har ju fått möta tanken ett par ggr redan... det är skillnad det mot radfyra utan motorbroms...

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Hejsan Folket.
Har börjat titta lite på RC8 istället för min Gixxer.
Min fråga är hur är priserna på reservdelar och plast?
Har en KTM Enduro och där är det avservärt mycket billigare med KTM delar än till tex en Honda.

MvH
Marcus

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Hoj
Nopp
Mer pulver i Rc8r

Et teknisk spørsmål, er det noen her som vet om det er andre måter å få mer effekt i Rc8r enn de überkostbare superstock el superbikekittene fra KTM??

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har en TuneBoy kabel till salu om nån vill mappa i vinter, 1000:- och du får stå för egen licens.

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
Halloj...
Har precis skaffat en RC8 idag... Får man va med er och leka??
Vilken nice hoj det verkar va det lilla man har hunnit testa.
Man har väl harvat ca 10,000 mil på Aprilia Falco-00/Mille-04 tidigare så lite har man väl att jämföra med. Inte besviken än iaf...

Har en del frågor... men ska läsa igenom tråden först....

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
allå på er.. går i funderingarna att byta från min kära superduke till en RC8.. men har en undran.. vart försäkrar ni era hojjar å va får ni betala?
stad, hel/hel , halv, bolag.

Skulle bli skitglad om jag kunde få lite svar =)

Med ett nytt litet liv i huset så får man planera de där med kostnader.. hur trist är inte de :\

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Östersund, Halv helår, runt 880kr/månaden.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Et teknisk spørsmål, er det noen her som vet om det er andre måter å få mer effekt i Rc8r enn de überkostbare superstock el superbikekittene fra KTM??

Du behöver inte mer effekt. Jag däremot som inte har en R behöver all effekt jag kan få om jag ska hänga med dig nästa säsong.
Så någon kanske kan svara på vad jag kan göra med en icke R eftersom det inte finns några superstock eller superbikekit till den??

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha