KTM 1190 RC8-tråden.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Du behöver inte mer effekt. Jag däremot som inte har en R behöver all effekt jag kan få om jag ska hänga med dig nästa säsong.
Så någon kanske kan svara på vad jag kan göra med en icke R eftersom det inte finns några superstock eller superbikekit till den??

enda som går att göra är väl att lämna iväg toppen,acra,pc3 och en tunnare topplockspackning

samt skita ur sig allt man har innan man rejsar

Själv blåste jag Topplocks packningen på gälleråsen annars hade jag tänkt att ställa upp på Anderstorp :)

men tycker effekten räcker till på Åsen och små banorna Torpet tyckte jag nästan 600 :an va snabbare :va

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
Det var som fan, trodde du aldrig skulle svika familjen :D

Men ja har en Aprilia kvar i garaget.... :banana
Vidga vyerna skadar ju inte.:)
Nya rsv4 är lite väl dyr än så ja testar vad KTM:en går för ett par år.

Någon som kan förklara lite snabbt å enkelt vad en tuneboy är för något:confused:

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kommer du tävla någonsin ?

Vet inte trivs ganska bra att slippa lägga alla pengar jag har på att flyga runt på en massa banor för Att köra 15 varv för en massa pengar som man inte har

2006 kostade mig en massa som jag ännu betalar av sen får jag ju köra så mycket jag vill som smc instruktör blev väl iaf 15 dagar i år

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Hej på er! Har nu precis läst igenom hela detta forum men min fråga kvarstår så jag hoppas på er hjälp:
VAd skljer en årsmodell 2008 från en 2009? Det står lite 08or och skräpar hos handlarna har jag sett. Måste erkänna att jag blir sugen på att byta in min super duke mot en rc8.
Tackar

Hej på er! Har nu precis läst igenom hela detta forum men min fråga kvarstår så jag hoppas på er hjälp:
VAd skljer en årsmodell 2008 från en 2009? Det står lite 08or och skräpar hos handlarna har jag sett. Måste erkänna att jag blir sugen på att byta in min super duke mot en rc8.
Tackar

jo just..... Vad händer till årsmodell 2010, nån med lite inside?

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tackar

jo just..... Vad händer till årsmodell 2010, nån med lite inside?

Ingen skillnad alls mellan 08-och 09 bara att den kom i annan färg och att växel stjärnan ska bytas ut på 2008 års modell

inget nytt vad jag vet till 2010

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
GSX1100 -80
Ingen skillnad alls mellan 08-och 09 bara att den kom i annan färg och att växel stjärnan ska bytas ut på 2008 års modell

inget nytt vad jag vet till 2010

Detta stämmer inte. Har pratat med min lokala handlare. 09 har något nytt i elsystemet. Sen är det en annan mapp i den så det är mindre av/på kännsla. Tyckte dom sa att det var andra fjädrar fram/bak också.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Detta stämmer inte. Har pratat med min lokala handlare. 09 har något nytt i elsystemet. Sen är det en annan mapp i den så det är mindre av/på kännsla. Tyckte dom sa att det var andra fjädrar fram/bak också.

Hmm det är betdyligt mer än va jag vet. va jag vet så är min exakt samma som en 09 iaf om man frågar Greger på KTM då 08 ska ha fått samma mappning vid bytet av växelstjärnan nu bryr jag mig visseligen inte så mycket om mappningen efter som jag har Acra på min och den är mappad efter de men orginal skall det de inte va någon skillnad

Fjädringen är också detsamma men det sitter annan fjädring på Rc8r

angående av och på så fixar man det ganska lätt med att skjustera gasen lr köper race handtaget så blir det betydligt bättre

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
angående av och på så fixar man det ganska lätt med att skjustera gasen lr köper race handtaget så blir det betydligt bättre

När man resetar insprutningsdatorn så blir insprutningen betydligt mjukare. Sen skall man sträcka gasvajrarna ordentligt, nollglapp funkade kanon för mig. Den nya växelstjärnan gjorde underverk men om man justerar fram växelväljaren på splinsen ett eller två steg så blir det ännu bättre:tummenupp

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
GSX1100 -80
Hmm det är betdyligt mer än va jag vet. va jag vet så är min exakt samma som en 09 iaf om man frågar Greger på KTM då 08 ska ha fått samma mappning vid bytet av växelstjärnan nu bryr jag mig visseligen.

Min handlare har pratat med just honom. Mappen från 09 går ej att använda i 08. Pga av annan kabelhärva och något mer vad det var.
Framfjäder på 08 är 10Nm och på 09 9,5Nm
Bak fjäder på 08 är 110Nm och på 09 95Nm

Jag tänker byta till mig en RC8 och var osäker så jag kollade. Problemet är att jag inte kört en 09 så man vet ju inte om det är värt att lägga mer pengar för en 09. Jag gillade skarpt RC8:an 08.

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Hmm det är betdyligt mer än va jag vet. va jag vet så är min exakt samma som en 09 iaf om man frågar Greger på KTM då 08 ska ha fått samma mappning vid bytet av växelstjärnan nu bryr jag mig visseligen.

Min handlare har pratat med just honom. Mappen från 09 går ej att använda i 08. Pga av annan kabelhärva och något mer vad det var.

Jag tänker byta till mig en RC8 och var osäker så jag kollade. Problemet är att jag inte kört en 09 så man vet ju inte om det är värt att lägga mer pengar för en 09. Jag gillade skarpt RC8:an 08.

Jag är också galet sugen på en rc8. Går och hoppas på en kampanj på Rc8r. Förr eller senare behöver de väl göra plats för 2010 orna och det står ju ett par rc8-r hos handlarna idag. MEn 199.000 pistoler är för dyrt för mig. Vet att KTM på andra modeller (typ Super duke) har haft gått ut med ett väldigt förmånligt erbjudande på fjolårets modeller.......

Egentligen är en "vanligt" rc8 mer än väl för mig men R:en är ju så sjukt snygg

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jag är också galet sugen på en rc8. Går och hoppas på en kampanj på Rc8r. Förr eller senare behöver de väl göra plats för 2010 orna och det står ju ett par rc8-r hos handlarna idag. MEn 199.000 pistoler är för dyrt för mig. Vet att KTM på andra modeller (typ Super duke) har haft gått ut med ett väldigt förmånligt erbjudande på fjolårets modeller.......

Egentligen är en "vanligt" rc8 mer än väl för mig men R:en är ju så sjukt snygg

Hörde ett väldigt löst rykte från en KTM-nisse i England, att RC8R kommer att försvinna ur modellprogrammet på grund av ekonomiska svårigheter för KTM. OM det skulle vara så så är min gissning att RC8R motorn kommer i RC8 för att möta Ducatin och att RC8 motorn kommer i SuperDuke R...

Som sagt, lösa spekulationer men en ganska intressant idé va?:)

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Hörde ett väldigt löst rykte från en KTM-nisse i England, att RC8R kommer att försvinna ur modellprogrammet på grund av ekonomiska svårigheter för KTM. OM det skulle vara så så är min gissning att RC8R motorn kommer i RC8 för att möta Ducatin och att RC8 motorn kommer i SuperDuke R...

Som sagt, lösa spekulationer men en ganska intressant idé va?:)

Ja att rc8ans motor kommer i SD r har jag också hört.... Även det är väl för att möta Ducati Street Fighter skulle jag tro.

Tror dock inte Rc8r kommer försvinna till nästa år då de redan har outat att det kommer en Rc8r - Acraedition till 2010. Det fanns b.t.w bilder på den på ktms hemsida. Inte tråkig alls men knappast street legal

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Ja att rc8ans motor kommer i SD r har jag också hört.... Även det är väl för att möta Ducati Street Fighter skulle jag tro.

Tror dock inte Rc8r kommer försvinna till nästa år då de redan har outat att det kommer en Rc8r - Acraedition till 2010. Det fanns b.t.w bilder på den på ktms hemsida. Inte tråkig alls men knappast street legal

Akraedition är ett sätt att bli av med RC8R 2009 som de har i drivor eftersom det var så få som köpte dem. Akra edition är både gatlegal och finns att köpa nu. Det är bara en lackad RC8R med clubsportkit och ett hottat pris. Dock så är den ganska prisvärd med tanke på vad kitet kostar med montering och mappning och allt:)

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Akraedition är ett sätt att bli av med RC8R 2009 som de har i drivor eftersom det var så få som köpte dem. Akra edition är både gatlegal och finns att köpa nu. Det är bara en lackad RC8R med clubsportkit och ett hottat pris. Dock så är den ganska prisvärd med tanke på vad kitet kostar med montering och mappning och allt:)

Jaha ja, ja det låter klokt det du skriver. Att lansera RC8r i skuggan av finanskrisen måste vara tufft. Senär ju duccen jävligt hårig med. Tror många med fet plånbok väljer den framför KTMen faktiskt.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jaha ja, ja det låter klokt det du skriver. Att lansera RC8r i skuggan av finanskrisen måste vara tufft. Senär ju duccen jävligt hårig med. Tror många med fet plånbok väljer den framför KTMen faktiskt.

Duccarna har med cred helt klart. Det är ett märke med anor. Men när jag testade 1098S på banan i somras så blev det en besvikelse. Dels vibrerade den satan och dels så var körställningen omöjlig att leva med. RC8:an är som en bekväm, stenhård toffla att sitta på och köra:) Jag väljer RC8:an vilken dag som helst i veckan...:tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
När man resetar insprutningsdatorn så blir insprutningen betydligt mjukare. Sen skall man sträcka gasvajrarna ordentligt, nollglapp funkade kanon för mig. Den nya växelstjärnan gjorde underverk men om man justerar fram växelväljaren på splinsen ett eller två steg så blir det ännu bättre:tummenupp

precis jag hade inga problem alls i iår med uppväxlingen men dessvärre så åkte jag på ett defekt lager i min låda nu så nu ligger motorn i en miljon delar och skall fixas

va lite irreterande att man fick i ett friläge mellan 2-3 hela tiden när man skulle växla ner :död

underverk med gasvajern

Jag nollställde min med KTM:s dator i sommras efter som att lämna den på tom gång inte nollställer precis allt

hmm då måste din handlare ha andra uppgifter än min handlare och mekaniker på Johans MC och Greger måste ha sagt annat till mig i sommras då

jag tycker ännu det låter som din handlare snackar om RC8 R

Ps mappningen har inget med kabelharvan att göra utan är bara ett program för insprutningen

Dock ingen Garanti alls på Motorn i den ;) va själv sugen på den nu

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha