KTM 1190 RC8-tråden.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Vad ska jag tänka på om jag tittar på en? Några klassiska fabriksfel som ska vara åtgärdade?

08-09 hade problem med kolvarna, så det måste varit bytt på garantin. Är osäker på om det är bara 08;or eller 09:eek:r. Men det är troligtvis 08, då hojen lanserades.

09 eller 10 var ryckig i insprutningen vill jag minnas nån har skrivit. Brorsan har en 12:a och dom bytte tydligen kamaxlar det året, så den går hur fint och mjukt som helst på låga varv. Väldigt lätt att lyfta framhjulet.

Efter 2012 ändra dom bara dekaler, så nyare modeller skall vara samma maskinellt.
2013-14-15 är precis samma maskin, dom har inte ändrat nånting vad jag vet.

Om du köper en ny för 150k, så kan du räkna med att du får max 100k året efter. Fruktansvärt dåligt andrahandsvärde imo, eller rättare sagt att första ägaren får ta en rejäl smäll.

Nu är det ju RC8'an en ban-maskin, men hur är den på längre resor? Min R1'a är ju ganska trevlig att åka längre på.

Jag har ju kört brorsans lite, men jag tycker den känns bekväm för att vara en sportis. Många längre förare gillar den då man sitter bra.

Hur är det att hitta delar till den? Kåpglas, kraschpuckar mm, tittade tex på lelles mc som säljer dessa men deras utbud var magert. Någon rekommenderad sida (förutom ebay).

http://www.ktm-versand.de/index.php Denna sidan är rätt okej. Köpte en del saker där till min ktm 1190. Dom har lite rc8a delar med. Reservdelar kan vara luriga begagnat. Den är ju inte lika populär som japsarna, men bland finns det lite saker att köpa på blocket.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Vad är det för skillnad på dessa?

"KM690EU0802033Map.hex OEM KTM 1190 RC8 2008 model year with Akrapovic exhaust"

resp

"KM690EU0802031Map.hex OEM KTM 1190 RC8 2008 model year with Akrapovic exhaust"

Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Man måste öppna mappen för att se visuellt vad som är skillnaden. Troligen är det två olika mappar gjord för samma modell med små skillnader. Är de gjorda av olika personer så kan skillnader vara på grund av temperatur och höjdskillnad osv. Båda borde funka, men vilken som är bäst vet man inte förrän man bänkar eller provar på bana.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Som sagt, man kan inte veta vad skillnaden är förrän man öppnar och jämför dem.

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Hej!
Köpte min rc8 -08 igår och hojen ser ut att vara i toppskick. Sitter akrapovic titan men det fanns ingen db killer till den, inte ens ett litet håll i utblåset där db ska fästas. Hur gör ni för få ner ljudet vid bankörning?

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Hoj
RC8R -12
Tja! Helsystem/bolton? Vart hittar jag det till rc-8:an -11 och framåt. Blir pc5 obligatoriskt även vid byte av dämpare? Orginalljud går ju inte att ha :fakta Tacksam för svar!
Mvh

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Det finns inte mycket alls. Antingen bygger man själv, eller köper en av de två Akrasystemen som finns. ÅF Lelles.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Du kan hitta bra grejer på eBay, men som sagt, det är tunnt!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej!
Köpte min rc8 -08 igår och hojen ser ut att vara i toppskick. Sitter akrapovic titan men det fanns ingen db killer till den, inte ens ett litet håll i utblåset där db ska fästas. Hur gör ni för få ner ljudet vid bankörning?

Du får inte ner ljudet tyvärr. Ska du köra bana med en RC8:a så är det originalsystem som gäller. OBS! Jag pratar om Akras underliggande burk, inte den med pipor på sidorna...

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Hoj
RC8R -12
Du får inte ner ljudet tyvärr. Ska du köra bana med en RC8:a så är det originalsystem som gäller. OBS! Jag pratar om Akras underliggande burk, inte den med pipor på sidorna...

Tjena niklas! Jag funderar på en 2013:s rc8 (står på yammacenter, luleå) Den är dock helt orginal, vilket jag inte diggar. Har du nåt tips på sida/åf med mycket och bra eftermarknadsprylar? Tänkte kolla hur mycket man får lägga för att få den någorlunda som man vill :)
Vad tycker du om hojen i övrigt? Något särskilt jag bör tänka på? Mvh
Marcus

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8

Det är det underliggande systemet som jag har. Gjorde en egen db killer som jag satte precis innanför utblåset och jag ska besikta på tisdag, låter som ljudet gick ner lite.

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Ni som kör utan backspeglar, har ni lossat kabeln från blinkersen eller finns det bättre ställe att dela kabeln på?
Delar man kabeln precis i spegeln då blir det så mkt kabel att gömma.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Tjena niklas! Jag funderar på en 2013:s rc8 (står på yammacenter, luleå) Den är dock helt orginal, vilket jag inte diggar. Har du nåt tips på sida/åf med mycket och bra eftermarknadsprylar? Tänkte kolla hur mycket man får lägga för att få den någorlunda som man vill :)
Marcus
http://www.blocket.se/lulea/Ktm_rc8_1190_60360734.htm?aw=1

Hej, om det är denna ovan så är det en 2012:a. 2013:s modeller har svarta fälgar och svart sidokåpa. Dock skall det inte skilja något maskinellt annat än att färgerna är olika. Såldes en del 2012:eek:r under året 2013, så den är nog bara uttagen under året 2013. Kan tänka mig att Yamaha center gjort en lite tabbe där och skrivit årsmodell beroende på uttagnings datumet. Jag har sett några bilhandlare som missat samma sak.

Året 2013 kunde man köpa fabriksnya 12:eek:r som fanns kvar i lagret i Österrike med 25 000kr rabatt. Brorsan köpte en ny 12:a under 2013, därför jag är lite insatt i det.

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Hoj
RC8R -12
http://www.blocket.se/lulea/Ktm_rc8_1190_60360734.htm?aw=1

Hej, om det är denna ovan så är det en 2012:a. 2013:s modeller har svarta fälgar och svart sidokåpa. Dock skall det inte skilja något maskinellt annat än att färgerna är olika. Såldes en del 2012:eek:r under året 2013, så den är nog bara uttagen under året 2013. Kan tänka mig att Yamaha center gjort en lite tabbe där och skrivit årsmodell beroende på uttagnings datumet. Jag har sett några bilhandlare som missat samma sak.

Året 2013 kunde man köpa fabriksnya 12:eek:r som fanns kvar i lagret i Österrike med 25 000kr rabatt. Brorsan köpte en ny 12:a under 2013, därför jag är lite insatt i det.

Åhfan, får kolla närmare på regbeviset. Tack för info!

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Marcus

Tyvärr är det dåligt med eftermaknadsgrejer till RC8:an. Den slog aldrig riktigt i tävlingssammanhang (finns inga bra serier) så därför utvecklades det inte så mycket. Jag köpte faktiskt min gixxer av just det skälet att hela ebay är fullt med gixxerdelar och att det är roligt att modda sin hoj :)

Annars är RC8:an en av de hojar jag haft som jag uppskattat mest, väldigt rolig att köra och en balans i chassit som känns igen från offroadhojarna som KTM bygger. Jag har aldrig haft en sporthoj som är så enkel att sladda med som RC8:an. Att göra motardslides in i böjarna är en barnlek med den fina kontrollen man har, den öppna körställningen och den extremt fina balansen i hojen. Köper man en 2011 eller nyare så går den också motormässigt som det var tänkt från början, som en stor muskel att köra :)

En liten film från Kemora när Vesa Kallio kör RC8:an 2011, ett av mina favvoklipp! :)

https://www.youtube.com/watch?v=Au4pN83mJTE&spfreload=10

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Det är det underliggande systemet som jag har. Gjorde en egen db killer som jag satte precis innanför utblåset och jag ska besikta på tisdag, låter som ljudet gick ner lite.

Du kan få ner ljudet för att besikta men du kan glömma bankörning. Det är 95dB eller mindre på svenska banor och dit når du inte tyvärr...

Du får åka till Kemora i Finland och köra de har (ännu) ingen direkt ljudgräns så där får det låta satan... :)

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Hoj
RC8R -12
Tyvärr är det dåligt med eftermaknadsgrejer till RC8:an. Den slog aldrig riktigt i tävlingssammanhang (finns inga bra serier) så därför utvecklades det inte så mycket. Jag köpte faktiskt min gixxer av just det skälet att hela ebay är fullt med gixxerdelar och a

tt det är roligt att modda sin hoj :)

Annars är RC8:an en av de hojar jag haft som jag uppskattat mest, väldigt rolig att köra och en balans i chassit som känns igen från offroadhojarna som KTM bygger. Jag har aldrig haft en sporthoj som är så enkel att sladda med som RC8:an. Att göra motardslides in i böjarna är en barnlek med den fina kontrollen man har, den öppna körställningen och den extremt fina balansen i hojen. Köper man en 2011 eller nyare så går den också motormässigt som det var tänkt från början, som en stor muskel att köra :)

En liten film från Kemora när Vesa Kallio kör RC8:an 2011, ett av mina favvoklipp! :)

https://www.youtube.com/watch?v=Au4pN83mJTE&spfreload=10

Men vilket härligt klipp:kär Ja jag har märkt att det är sparsmskat med prylar, och det lilla som finns är ganska dyrt. Det är egentligen enda orsaken till varför jag tvekar lite. Zx-10r är jag mer sugen på, men det finns ju knappt begagnatmarknad på 2011- .. :(

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Men vilket härligt klipp:kär Ja jag har märkt att det är sparsmskat med prylar, och det lilla som finns är ganska dyrt. Det är egentligen enda orsaken till varför jag tvekar lite. Zx-10r är jag mer sugen på, men det finns ju knappt begagnatmarknad på 2011- .. :(

ZX-10 sedan 2011 är en grym maskin, smidig och lättkörd och ett bra klipp i motorn. Jag hittade några stycken på Blocket, Stockholm och Lund. Bara att åka och titta :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...