Vad ska jag tänka på om jag tittar på en? Några klassiska fabriksfel som ska vara åtgärdade?
08-09 hade problem med kolvarna, så det måste varit bytt på garantin. Är osäker på om det är bara 08;or eller 09r. Men det är troligtvis 08, då hojen lanserades.
09 eller 10 var ryckig i insprutningen vill jag minnas nån har skrivit. Brorsan har en 12:a och dom bytte tydligen kamaxlar det året, så den går hur fint och mjukt som helst på låga varv. Väldigt lätt att lyfta framhjulet.
Efter 2012 ändra dom bara dekaler, så nyare modeller skall vara samma maskinellt.
2013-14-15 är precis samma maskin, dom har inte ändrat nånting vad jag vet.
Om du köper en ny för 150k, så kan du räkna med att du får max 100k året efter. Fruktansvärt dåligt andrahandsvärde imo, eller rättare sagt att första ägaren får ta en rejäl smäll.
Nu är det ju RC8'an en ban-maskin, men hur är den på längre resor? Min R1'a är ju ganska trevlig att åka längre på.
Jag har ju kört brorsans lite, men jag tycker den känns bekväm för att vara en sportis. Många längre förare gillar den då man sitter bra.
Hur är det att hitta delar till den? Kåpglas, kraschpuckar mm, tittade tex på lelles mc som säljer dessa men deras utbud var magert. Någon rekommenderad sida (förutom ebay).
http://www.ktm-versand.de/index.php Denna sidan är rätt okej. Köpte en del saker där till min ktm 1190. Dom har lite rc8a delar med. Reservdelar kan vara luriga begagnat. Den är ju inte lika populär som japsarna, men bland finns det lite saker att köpa på blocket.