KTM 1190 RC8-tråden.

-david-

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM RC8
Titta på den som står på MC-Kompaniet. Det är min gamla och alla uppdateringar och fix och justeringar är gjorda på den. Dessutom är den i superskick med nya däck och allt:)

Finns det några fler uppdateringar man behöver tänka på mer än att byta växelstjärnan?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns det några fler uppdateringar man behöver tänka på mer än att byta växelstjärnan?

Nä, du skall inte behöva tänka på något mer, allt som skall vara bytt på recall från KTM är bytt. Det var växelstjärnan och kolvarna som var den stora grejen sen var det lite småtjafs som någon o-ring och sånt. Jag har justerat om växelspaken så att den är som den skall vara, justerat gasvajer och ECU-reset så den inte är så ryckig.
Allt sånt som KTM borde ha gjort från början så hade RC8:an inte fått ett så oförtjänt rykte. Det är en kanonhoj som har massor av körglädje!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Nä, du skall inte behöva tänka på något mer, allt som skall vara bytt på recall från KTM är bytt. Det var växelstjärnan och kolvarna som var den stora grejen sen var det lite småtjafs som någon o-ring och sånt. Jag har justerat om växelspaken så att den är som den skall vara, justerat gasvajer och ECU-reset så den inte är så ryckig.
Allt sånt som KTM borde ha gjort från början så hade RC8:an inte fått ett så oförtjänt rykte. Det är en kanonhoj som har massor av körglädje!

Vad är det för justering på ECU och gasvajer?

För mig brukar det vara tok viktigt att hojen är mjuk på gasen. Är verkligen allergisk mot ryckiga hojar!

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Vad är det för justering på ECU och gasvajer?

För mig brukar det vara tok viktigt att hojen är mjuk på gasen. Är verkligen allergisk mot ryckiga hojar!

Vajern är skitlös från fabrik, detta gör att det rycker satan. Justeras enkelt. ECU-reset gör man med kallstart (på depåstöd) utan att röra gasen. Efter exakt 15 minuter stänger man av hojen. Sen startar man och kör som vanligt. Hojen blir betydligt mindre ryckig då.

Om du är allergisk mot ryck så skall du inte köra KTM, åtminstone inte utan Tuneboy och nogrann mappning:)

Stormtrooper

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
2008 KTM RC8
Titta på den som står på MC-Kompaniet. Det är min gamla och alla uppdateringar och fix och justeringar är gjorda på den. Dessutom är den i superskick med nya däck och allt:)

Den är jag numera (snart) lycklig ägare till! Var och provkörde den i måndags och blev helt såld på den :) Kan säga att när jag satte mig på min R6:a för att köra hem så kändes det som att köra en moped utan själ...

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Vajern är skitlös från fabrik, detta gör att det rycker satan. Justeras enkelt. ECU-reset gör man med kallstart (på depåstöd) utan att röra gasen. Efter exakt 15 minuter stänger man av hojen. Sen startar man och kör som vanligt. Hojen blir betydligt mindre ryckig då.

Om du är allergisk mot ryck så skall du inte köra KTM, åtminstone inte utan Tuneboy och nogrann mappning:)

vill minnas att man skall plocka av kablarna från Batteri polerna först :krama

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej

Tuneboy, är det samma som Powercommander?

Lite tråkigt att "nästan" alla hojar med sprut lider av rycksjukdommen! Men jag antar att det har att göra med att de går så magert original :gnissla

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Den är jag numera (snart) lycklig ägare till! Var och provkörde den i måndags och blev helt såld på den :) Kan säga att när jag satte mig på min R6:a för att köra hem så kändes det som att köra en moped utan själ...

Vet precis vad du menar:)

Nu visade det sig att det inte var min i allafall. De har lyckats hitta en RC8 med samma miltal, likadana nya däck och lika fräsch som min, bra jobbat av MC-Kompaniet:)

vill minnas att man skall plocka av kablarna från Batteri polerna först :krama

Nope, det är bara att kallstarta, skillnaden blir som sagt ganska markant åtminstone första gången:)

Tuneboy, är det samma som Powercommander?

Lite tråkigt att "nästan" alla hojar med sprut lider av rycksjukdommen! Men jag antar att det har att göra med att de går så magert original :gnissla

Powercommander är en låda som bara kan lägga till på det som ECU:n häver ur sig, du kan lägga en extra kurva på originalkurvan så att säga. Med Tuneboy så går du in i ECU:n och förändrar originalmappen (och tändmappen) indivduellt för varje cylinder, plus att det finns lite andra roliga grejer.

Alla hojar med sprut lider av ryckighet pga av att ett sprut går från stängd till öppen när du lägger på gas, plus magra mappar pga av miljöskäl. Förgasare är mer "analoga" och "läcker" lite grann så att säga, så då blir det mjukare. Man kan få ett sprut alldeles ryckfritt men då är det inte speciellt miljömässigt...:)

En stor twin med två stycken tunga kolvar i stora borrningar i kombination med sprut blir extra ryckigt, speciellt när du dessutom har en lambdasignal plus Katalysatorer och magra mappar som skall in i ekvationen. I Tuneboy skall man kunna stänga av lambdan och då blir det betydligt mindre ryck...

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Alla hojar med sprut lider av ryckighet pga av att ett sprut går från stängd till öppen när du lägger på gas, plus magra mappar pga av miljöskäl. Förgasare är mer "analoga" och "läcker" lite grann så att säga, så då blir det mjukare. Man kan få ett sprut alldeles ryckfritt men då är det inte speciellt miljömässigt...:)

En stor twin med två stycken tunga kolvar i stora borrningar i kombination med sprut blir extra ryckigt, speciellt när du dessutom har en lambdasignal plus Katalysatorer och magra mappar som skall in i ekvationen. I Tuneboy skall man kunna stänga av lambdan och då blir det betydligt mindre ryck...

Ok.

Kan nog vara värt att investera i om man skall köra RC8 då.

Borde ju även kunna "lura" ECU genom att sätta ett fast motstånd på lambda. Så att den får det bör värdet som den vill ha. Kan nog visserligen paja katalysatorn men ......

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Ok.

Kan nog vara värt att investera i om man skall köra RC8 då.

Borde ju även kunna "lura" ECU genom att sätta ett fast motstånd på lambda. Så att den får det bör värdet som den vill ha. Kan nog visserligen paja katalysatorn men ......

Köp en Tuneboy licens och ta hjälp att justera in den. I Tuneboy finns den som sagt en knapp som kopplar bort lambdan helt, mycket enklare.
Jag tror att Kamikaze Kid på Racerepairs håller på med Tuneboy men jag är inte säker, kolla med honom:tummenupp

-david-

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM RC8
Kan man justera gasvajern enkelt svälv på handtaget eller måste man ner till sprutet? :va
Det glappet är det enda som stör mig just nu..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tack och tack.

Har beställt en del saker, kostar pengar detta har jag märkt.

Du saknar inte din TL? För du var med och petade inne i TL-tråden också?
Jodå, jag hade en tl, det enda jag saknar med den var väl förmågan att kunna lägga den i diket om man skulle in o fika.
Visst var det en rolig hoj, men den här är fan roligare. :)

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Jodå, jag hade en tl, det enda jag saknar med den var väl förmågan att kunna lägga den i diket om man skulle in o fika.
Visst var det en rolig hoj, men den här är fan roligare. :)

Jag har en Gixxer1000 står kvar i garaget så jag provade den här om dagen. Jävlar vad klumpig hoj, höll på att köra raktfram i en rondell.

Nu väntar jag på lite Powerparts, sen så kommer det bilder :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha