KTM 1190 RC8-tråden.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Är det någon som har en servicebok på motorn?

Behöver fixa litet....

Mvh,
Ingvar

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Hoj
RC8R -12
Hohooo jag tror jag börjar bli kär i min maskin!! Riktigt stabil och otroligt lätt kurvtagning. Det tog ett tag men den börjar bli ett med mig nu. Tyckte att den var lite bångstyrig och trög i början, fattar inte varför nu. Jag är snabbare än någonsin :)
Ville bara säga att jag är nöjd, haha.

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Vad har ni för försäkringar på era hojar?
Känns som att den är svindyr i stöldförsäkring medans trafik/kasko är som vilken sporthoj som helst...

Hedstrom13

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2015
Hoj
Rc8r
Har avställningsbar halvförsäkring trygg hansa 1980:-/mån 180:- avställd 28år bor ute i skogen.
Några tips på bättre alternativ?

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Har avställningsbar halvförsäkring trygg hansa 1980:-/mån 180:- avställd 28år bor ute i skogen.
Några tips på bättre alternativ?

Jag tror Läns Försäkringar skall vara lite billigare. Men det kan ju variera, men värt ett samtal iaf:) Det är lite synd att premien är så hög på denna hojen:(

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tjenare alla!

Nu har jag med hoppat på RC8 tåget.
Köpte en KTM RC8 Orange 2008 av funbike i Västerås i helgen. Någon här kanske som ägt den innan?

Några små frågor :gnissla
1. Speglarna, Så fort man drar på rejält så vinklar dom sig neråt. Kan man "fästa" dom lite hårdare på något sätt? Står inget i manualen om det.

2. Min koppling tar sjukt långt ut på handtaget. Kan man fixa detta? Står inget i manualen heller.

3. När den är kall och man ska släppa ut kopplingen så går det inte "smooth" utan den hugger tag direkt. Detta försvinner så fort motorn fått lite värme. Något som ni märkt?

Annars sjukt nöjd redan!!!

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Tjenare alla!

Nu har jag med hoppat på RC8 tåget.
Köpte en KTM RC8 Orange 2008 av funbike i Västerås i helgen. Någon här kanske som ägt den innan?

Några små frågor :gnissla
1. Speglarna, Så fort man drar på rejält så vinklar dom sig neråt. Kan man "fästa" dom lite hårdare på något sätt? Står inget i manualen om det.

2. Min koppling tar sjukt långt ut på handtaget. Kan man fixa detta? Står inget i manualen heller.

3. När den är kall och man ska släppa ut kopplingen så går det inte "smooth" utan den hugger tag direkt. Detta försvinner så fort motorn fått lite värme. Något som ni märkt?

Annars sjukt nöjd redan!!!

1. Nää

2. Var glad för det, annars brukar det vara att den inte kopplar ur helt istället :)

3. Hände mig flera gånger. Plockade ur lamellerna och la dom i diesel över natten, sen gick det smooth några veckor, sen började det om. Provade flera olika oljor, ingen skillnad.

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
1. Nää

2. Var glad för det, annars brukar det vara att den inte kopplar ur helt istället :)

3. Hände mig flera gånger. Plockade ur lamellerna och la dom i diesel över natten, sen gick det smooth några veckor, sen började det om. Provade flera olika oljor, ingen skillnad.

1. hittat på nätet nu massa sätt att lösa det på faktiskt :D

2. Måste väl finnas något sätt? Kan man ju justera på alla hojar? :/

3. Har garanti på hojen. Men det är bara när den är kall. Försvinnet så fort tempen kommer över en 25 grader i motorn. Fler som har detta problemet?

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
1. hittat på nätet nu massa sätt att lösa det på faktiskt :D

2. Måste väl finnas något sätt? Kan man ju justera på alla hojar? :/

3. Har garanti på hojen. Men det är bara när den är kall. Försvinnet så fort tempen kommer över en 25 grader i motorn. Fler som har detta problemet?
Kopplingen är hydraulisk och går inte att justera, däremot kan du köpa ett ställbart kopplingsgrepp. Pröva att byta hydraulolja och lufta ordentligt OBS att det är en särskild olja till kopplingen! Inte bromsvätska!

Byt motorolja kanske hjälper, jag skulle försöka få lamellerna bytta på garantin.

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Kopplingen är hydraulisk och går inte att justera, däremot kan du köpa ett ställbart kopplingsgrepp. Pröva att byta hydraulolja och lufta ordentligt OBS att det är en särskild olja till kopplingen! Inte bromsvätska!

Byt motorolja kanske hjälper, jag skulle försöka få lamellerna bytta på garantin.

Var och snackade med DINMC mekanikerna idag. De trodde det kanske var lamellerna eller någon packning (vart vetefanken)
Funbike tyckte jag skulle testa byta hydraloljan först så de skickade en bra olja till mig gratis.
Dock servades den i Måndags av dom innan jag fick den så borde inte vara det... får väl se vad som händer :D

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012

Hedstrom13

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2015
Hoj
Rc8r
Är lite sugen på att köpa ett kåpset och ha på bandagar, tips på bra kit? Är ju kul om det är hyfsad passform också. Greven eller bactor som gäller om man ska köpa i Sverige ?

ipren_400mg

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Hoj
Hojlös
Köpråd!

Tja!
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite !

Jag har nämligen hittat en RC8 – 08 som har gått 800 mil som är nyservad och nybes!
Vad är era köpråd kring denna hoj, vad ska man titta på?
Hon begär 55 000 vad säger ni om priset ?

Uppskattar lite feedback  :)

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Tja!

Jag har nämligen hittat en RC8 – 08 som har gått 800 mil som är nyservad och nybes!

Det ska f*n till en brud för att köra 800 mil på 8 år... :glömdet

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja!

08 var första årsmodellen och den led av überhård fjädring, hojen studsar omkring. Dessutom extremt ryckig gång på låga varv, du kan glömma att cruisa genom stan i 30 blås med en hand på styret, då ramlar man av... :)
Kör man bana med rejäla nedlägg så kan bakhjulet flytta sig flera centimeter i sidled när man går på gas mitt i kurvan...
Den lider även av väldigt trög växellåda, den är så hårdväxlad att du får om inte blåsor så iallafall ganska ont på ovansidan av foten, om du inte har crosstövlar.

Det är väldigt mycket maskinellt ljud också, man tror att den ska skära ihop så då är det ju bra med en Akrapipa som den som sitter på den där hojen. Nackdelen med Akrapipan är att hojen låter satan, du kan glömma att köra den på en bana på t ex en SMC-kurs.

Jag hade hellre köpt en -09 då de fixade en del av problemen med växellådan och lite mjukare fjädring. Allra helst hade jag köpt en -11, betydligt bättre fjädring och nya toppar med dubbla stift samt väldigt mycket mer effekt. 2011:an är en raket jämfört med -08, både motormässigt och väghållningsmässigt...

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Jag håller med om allt ovan utom det där med den tröga växellådan. Jag gjorde säkert 50+ mil i (jeans och) gympadojor utan blåsor. Däremot så får man inte fega när man ska i med 1an. Och ibland finns det ett extra friläge mellan t.ex 4an och 5an. Och HELVETE va varm maskinen blir om man åker i jeans, eller shorts (vilket Gud förbjude).

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...