KTM 1290 Super Duke R

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Var bor du i Storlångträsk :D:D
Jag blir i år 50, Betalar 17,000-: Helförsäkring

Pratar vi Superduke nu eller?

Men det är klart jag bor Vid Arlanda och i den här tjyvahålan så är det kanske billigt :va:(

Haha, ja typ så :D En liten ort i Hälsingland.

Yes, 1290 forever!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag är nykär :kär Den har nästan allt!

AQKAAAAChwtodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvMzA5Mjg2OC84LTMvaW1hZ2VfNTZiYjEyMjQyYTZiMjI3MDBjYjkzZWQ3LmpwZw

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Är det någon som provat fabriksinställningarna på sport på fjädringen och kan säga hur det är. Idag känner jag att bakänden komprimeras lite väl och kanske rent av är lite för gungig. Jag kommer inte byta som Rickard men nyfiken på om sport inställningarna är okej eller om jag ska låta det var inställt original från fabrik:crash

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Är det någon som provat fabriksinställningarna på sport på fjädringen och kan säga hur det är. Idag känner jag att bakänden komprimeras lite väl och kanske rent av är lite för gungig. Jag kommer inte byta som Rickard men nyfiken på om sport inställningarna är okej eller om jag ska låta det var inställt original från fabrik:crash

När jag provkörde 1290n första gången så upplevde jag den som väldigt mjuk i fjädringen. Så när jag väl fick min hoj levererad så bad jag butiken ställa den i sportläget innan jag hämtade ut den. Och ja den är betydligt bättre så. Mindre gung och mer fast i fjädringen

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som har tittat lite mer på Superduke 1290GT?
Lägre försäkringspremie via Bilsport Mc?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Någon som har tittat lite mer på Superduke 1290GT?
Lägre försäkringspremie via Bilsport Mc?

Jepp.... muchos billigare .. billigare än min MV Brutale 800 tillomed 8193:- hel/hel ... utan rabatter och grejjer , så har mailat lite frågor till handlarn :banana

(synd att jag inte riktigt är överrens med Kiska om fronten på GT'n , jälla fult lyse o anknäbb

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
När jag provkörde 1290n första gången så upplevde jag den som väldigt mjuk i fjädringen. Så när jag väl fick min hoj levererad så bad jag butiken ställa den i sportläget innan jag hämtade ut den. Och ja den är betydligt bättre så. Mindre gung och mer fast i fjädringen

Såld! Jag ändrar min fjädring i helgen :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Är det någon som har ändrat förspänning för gafflarna och har koll på hur många shimsbrickor som behöver användas för att det ska bli X skillnad?

Lodisgrisen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
2016 KTM Superduke 1290 R
Vad kör ni med för tank pad på er Superduke? Jag letar efter någonting hyfsat diskret gärna genomskinligt men jag hittar ingenting jag riktigt skulle vilja klistra på. Tanken är orange.

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Vad kör ni med för tank pad på er Superduke? Jag letar efter någonting hyfsat diskret gärna genomskinligt men jag hittar ingenting jag riktigt skulle vilja klistra på. Tanken är orange.

Jag hittade heller ingenting som jag gillade så jag gick till en bilvårdsfirma och fick en bit lite tjockare genomskinlig skyddsfilm. Diskret och funkar kanon.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Är det någon som råkar sitta på lite reservdelar som ni vill bli av med? Eller sälja delar av er hoj? :crash

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Någon som har fått sin baklampa utbytt?.
Märkte att fästet(två klena plast pinnar) till min hade havererat idag när jag tvättade hojen,på 2014 och 2015 års modell är art.nr på lampan 6131404000 men denna har blivit ersatt med art.nr 61314040100 ECE.
På 2016 års modell heter lampan 61314040200,samma pris som föregående ca 2000KR.
Tydligen är detta ett mycket vanligt fel, någon som vet vad tillägget ECE i artikelnumret betyder, vill helst inte köpa samma skit igen.
Givetvis gick garantin ut för en månad sen:huvet.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Någon som har fått sin baklampa utbytt?.
Märkte att fästet(två klena plast pinnar) till min hade havererat idag när jag tvättade hojen,på 2014 och 2015 års modell är art.nr på lampan 6131404000 men denna har blivit ersatt med art.nr 61314040100 ECE.
På 2016 års modell heter lampan 61314040200,samma pris som föregående ca 2000KR.
Tydligen är detta ett mycket vanligt fel, någon som vet vad tillägget ECE i artikelnumret betyder, vill helst inte köpa samma skit igen.
Givetvis gick garantin ut för en månad sen:huvet.

Mina har sprickor i sig och har haft det sedan första året men jag har varit för lat för att bry mig. Har iof garanti till den 5.e april men njaaaaaaa.... Märkligt att de inte gör en recall på det.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Var bor du i Storlångträsk :D:D
Jag blir i år 50, Betalar 17,000-: Helförsäkring

Pratar vi Superduke nu eller?

Men det är klart jag bor Vid Arlanda och i den här tjyvahålan så är det kanske billigt :va:(

Hej.
Jo, den verkar nästan som pest att försäkra.
Jag är ju snart 50, och bor bortom all hjälp i norra norrland, men landar ändå på 14.500 hel/hel och ca 7000 halv/hel.
Så helförsäkring blir inget alternativ.
Bilsport & Mc var billigast, men ungeför som IF i mitt fall.
Övriga erbjöd endast trafik för ca 20.000/år, undantag för Gjensidige som ville ha 40 papp för hel/hel.
Så vi får väl se...
Väl mött mor våren :tummenupp

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Hej.
Jo, den verkar nästan som pest att försäkra.
Jag är ju snart 50, och bor bortom all hjälp i norra norrland, men landar ändå på 14.500 hel/hel och ca 7000 halv/hel.
Så helförsäkring blir inget alternativ.
Bilsport & Mc var billigast, men ungeför som IF i mitt fall.
Övriga erbjöd endast trafik för ca 20.000/år, undantag för Gjensidige som ville ha 40 papp för hel/hel.
Så vi får väl se...
Väl mött mor våren :tummenupp

7500kr hel/hel bilsport mc, skåne, under 40:yoparty

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Både hannuse och Polizei har alltså försäkrat sin 1290 hos bilsport och mc.
Hannuse är cirka 10 år äldre än Polizei och bor dessutom i norrland...
Får mig att undra, hur kan det skilja såpass mkt mellan en person och en annan hos samma försäkringbolag?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Får mig att undra, hur kan det skilja såpass mkt mellan en person och en annan hos samma försäkringbolag?

Hej.
Jag har inte köpt hojen ännu, men nu blir det nog så i alla fall.
Men det lutar åt halvförsäkring hos IF, 6300kr/år
Men jag håller med dig, hur är det möjligt att det skiljer så mycket?
Har varit skadefri hela körkortslivet (28år), MEN endast haft MC-kort i 3 år, det kanske kan påverka?
Å andra sidan är det ingen uppgift som försäkringsbolagen efterfrågat, så dom borde väl inte känna till det?
Inte kriminellt belastad, lever ett helt vanligt meningslöst liv med ordnad ekonomi, för lite alkohol, inga droger och ett avtrubbat sexliv..mm...
Kan det bero på att vi norrlänningar är lite allmänt tröga, och inte ska ha hojar som kräver reaktionssnabba förare :va

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Jag "tror" det är såhär ..Tidigare hade de 40+ och 50+ försäkringen och de som tecknade då har en mkt billigare försäkring nu än dem som inte kan få den längre .. Tror det är vagnskadan som höjts en hel del i det nya .

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati