KTM 1290 Super Duke R

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
image.jpg

Den här va ... Skickade denna bilden till Funbike och frågade för några veckor sedan , inget svar därifrån men det är iofs inte ovanligt ..

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
View attachment 422509

Den här va ... Skickade denna bilden till Funbike och frågade för några veckor sedan , inget svar därifrån men det är iofs inte ovanligt ..

Exakt! Jag fick ett brev hemskickat från KTM i går, där jag ombads att omgående ta kontakt med min handlare. Jag har blivit tillsagd att inte köra hojen, förutom till verkstaden... Hoppas att det går lite fortare med denna återkallelse än när de skulle sätta dit gummipackningarna under instrumentpanelen. Det tog en evighet innan de fick hem grejorna... och det är ju inte direkt mkt kvar av säsongen...

Det står lite mer på den bifogade länken

http://www.ktm.com/globalassets/saf...-of-ktm-1290-super-duke-r-my14_14_07_2015.pdf

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Luktar det inte soppa så kör jag ialf har inte hört nått annat . Däremot så mailade jag igen och fick svar att de skulle göra en garanti-åtgärd då jag åker dit , har några fler småsaker att göra så tar de i samma veva då allt finns på plats .

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det är nog lättare att få bensin tanken fixad snabbt än mätarpanelen.
Detta eftersom tanken är en säkerhetskritisk punkt. Det ärendet handlar om lagstadgad produktsäkerhet.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Provkörde en igår. Helvete vad den gick :banana . Hög vill ha faktor på den hojen. Synd bara att dom är så dyra att försäkra.....

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Hur kommer det sig att du ska byta tillbaka till en 1290? Bara lite nyfiken:)

1290 ger mig så mycket mer körglädje, tuonon är vass men gav mig inget. Det är en sporthoj medans SD 1290 är mångsidig. Sen att motorkaraktären och komforten på den är en dröm gör att 1290 är min typ av hoj.

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Är sugen på en större naken och illa vore att inte kolla på den råaste, iaf utseendemässigt enligt mig 1290...

Hur är det med driftsäkerhet och barnsjukdomar, är 1290 2015 eller tom 2014 ett bra köp ur det aspektet?

Någon som bor i centrala Sthlm och kan skvallra om försäkringspremie?

/D

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Hej,

Är sugen på en större naken och illa vore att inte kolla på den råaste, iaf utseendemässigt enligt mig 1290...

Hur är det med driftsäkerhet och barnsjukdomar, är 1290 2015 eller tom 2014 ett bra köp ur det aspektet?

/D

Jag tycker den är bland dom råaste motormässigt med, samt sjukt ballt utseende. Monstern har ju skön motor i 1290 klassen, men saknar en hel del på utseende fronten enligt mig.

2014 hade ju problem med muttern till bakhjulet, men det skall vara fixat på 2015. Det är vad jag kommer ihåg från denna tråden, antar att någon kan fylla i om det är nåt annat.

Om du ska köpa så ny hoj, då kanske du ska vänta till 2016? För ktm brukar ju byta färg uppsättningen med 2 års intervaller. Dom brukar ju alltid lyckas få färg uppsättningen att bli snyggare.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hej,

/D

Räkna med uppemot 20k per år för en halvförsäkring som ej går att ställa av. Det går att få billigare, det går att få dyrare.

Driftsäkerheten är grym. Det finns inte många barnsjukdomar alls. De små Recallsen till tank och instrumentbrädan är nog gjord på samtliga maskiner som stod på listan vid det här laget och om bakfälgen inte glappar när du kontrollerar den så kommer den inte att göra det sedan heller. Ett problem där var att muttern drogs till 200nm först men sedan ändrade KTM momentet till 250nm.

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Tack för svar!

@Fordon Jag får kika runt lite, jag helförsäkrar när det blir ny hoj så det blir ännu några extra slantar :(

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Tack för svar!

@Fordon Jag får kika runt lite, jag helförsäkrar när det blir ny hoj så det blir ännu några extra slantar :(

Good luck have fun med att helförsäkra hojen för en rimlig summa! Jag skulle nog ha valt halvförsäkring, och mellanskillnaden mellan hel och halv kan man spara. Du hinner troligtvis spara ihop en mindre förmögenhet innan hojen blir skrot. Jag har kraschat min typ 8 gånger (varav 5 gånger på bana) och ingenting går sönder, förutom styren.

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Jag fick pris på försäkring från LF på 15800 hel/hel mc smart! Kravet är att jag ska lägga hemförsäkringen där! Boende utanför Uppsala, ganska lantligt! Nu har Tuono, BMW S1000R (R) och Yamaha R1 fått konkurrens av The beast! Tycker de är så svårt att få prova en bara, finns ju inga demos! :(

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Pratade nyss med LF och fick 10300 hel/hel mc smart. Frågade om bankörning och de sa att endast SMC gäller om man i god tid förvarnar LF innan.
Övrig bankörning (alltså INTE exv. race eller tidtagning) gäller inte försäkringen.
Vad har ni fått för uppgifter där?

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Ngn mer än jag som fått "Produktåterkallelse för kontroll av bensintank"?

https://ultimatemotorcycling.com/2015/07/28/2014-ktm-1290-super-duke-r-recall-for-fuel-leak/

Om man köpt hojen begagnad från ngn privatperson så kanske man inte nås av brevet som KTM skickat...

Jag har faktiskt funderat på vilken funktion det gängade hålet på bensintanken (se bifogat kort) egentligen var tänkt att fylla. Tydligen finns det ett liknande under tanken och om man läser på utländska forum har folk haft problem med bensinläckage under tanken. Som jag förstår det hela så omfattas man av produktåterkallelsen om man har samma typ av hål som på min bild.

View attachment 422484

Vi har dessutom hittat en spricka i bakkant på min tank. Sprickan har med 99% säkerhet funnits där hela tiden, så nu ska jag få en ny tank. :tummenupp

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Good luck have fun med att helförsäkra hojen för en rimlig summa! Jag skulle nog ha valt halvförsäkring, och mellanskillnaden mellan hel och halv kan man spara. Du hinner troligtvis spara ihop en mindre förmögenhet innan hojen blir skrot. Jag har kraschat min typ 8 gånger (varav 5 gånger på bana) och ingenting går sönder, förutom styren.

Aja baja inte skiva så :) Hur som haver mr krasch expert :) , vad är viktigast som skydd ? då du som vet .

Funderar på endast motorskydd på kopplingssidan + framhjulspuckar sitter på .

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Aja baja inte skiva så :) Hur som haver mr krasch expert :) , vad är viktigast som skydd ? då du som vet .

Funderar på endast motorskydd på kopplingssidan + framhjulspuckar sitter på .

Jag har fasta fotpinnar, som tillsammans med bakre skjutspinnarna och styret skyddar hela hojen. Förvisso är det bra att ha framaxelskydd! Har man ej fasta fotpinnar så behövs nog kraschpuckarna som fästs i ramen.

Eller så köper man alla skydd. Det blir billigaste försäkringen ju :)

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Är detta något vettigt eller är det bara för show?
http://www.puigusa.com/tuning-bikes/ktm-1290-superduke-r-2014/engine-spoilers/c171en/f1-r32-m4567/
PUIG21531.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...