KTM 1290 Super Duke R

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är syftet mer än att vissa kanske gillar utseendet? Den ser inte ut att fungera som uppsamlare och som skydd tror jag inte det är något. Så är det bara estetiskt?

Jaha. Precis så. Det är enbart utseendet man vill åt. Jag längtar till den dagen då det går att beställa riktigt bra racekåpor för hojen.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Är det någon som har något till salu som inte är kraschat.
Söker just nu:

Rearsets
Evotech främre motorskydd
Seat Cowl
K&N Filter
möjligen ett slipon, inte bestämt ännu vad jag ska ha.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Till 2016 kommer det en uppdaterad version av växeltrumman iaf. Vad som har gjorts vet jag ej men det är ett annat artikelnummer på den jämfört mot förut. Och det är jäkligt välkommet då åtminstone jag har haft problem med växlarna från start.

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Till 2016 kommer det en uppdaterad version av växeltrumman iaf. Vad som har gjorts vet jag ej men det är ett annat artikelnummer på den jämfört mot förut. Och det är jäkligt välkommet då åtminstone jag har haft problem med växlarna från start.

Vilka problem har du haft då? Själv tycker jag att det ibland är svårt att hitta friläget, annars har allt funkat bra.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vilka problem har du haft då? Själv tycker jag att det ibland är svårt att hitta friläget, annars har allt funkat bra.

Under den allra första turen jag gjorde så fick jag endast i växel 1-4. Hur jag än försökte så gick inte femman i. Efter cirka cirka 30 mil så började de växlarna gå i "normalt". Slaglängden på min växelpetare är cirka dubbelt så lång mot andra 1290. Jag hittar falska frilägen regelbundet och det händer att växlarna hoppar ur.

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Är det någon som bytt till Lithiumbatteri på sin 1290?

Jag kommer byta bort originalbatteriet mot ett lithiumbatteri under vintern nu men är osäker på vilket man skall köpa.
Om man kollar runt lite på ebay så finns det ett rekommenderat battteri till 1290 som har 48WH men funderar på om man hellre skulle satsa på ett med 54WH istället?
Till min SDR990R så var det det som rekommenderades, konstigt om 1290n skulle ha något klenare?
Erfarenheter på detta området någon?

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Duke.jpg
http://www.ktm.com/se/naked-bike/1290-super-duke-r-special-edition/

Denna färgen var riktigt snygg tycker jag, SE modell iofs. Lite mycket vit färg på tanken, men annars jätte snygg. Jag tror den kan sälja rätt bra iom dom inte ändra färgen på Duken i år. Det verkar som Ktm kommer köra 3 år eller kanske 4 år med samma grafik i fortsättningen.

Det var många modeller som ej fick ny grafik/färg i år i deras modellprogram, ganska tråkigt tycker jag. Sen höjer dom priserna igen...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
SE-modellen är helt brutal ju :kär Dock saknas detta på den så jag är nog rätt nöjd med min ändå :crash

WP racedämpare.jpg

:banana:banana:banana

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Någon som kommit på något "knep" eller ny firma som superduke 1290 faktiskt går att försäkra hos? Samla försäkringar? Försöker intala mig att jag kan nöja mig med en annan hoj men SD 1290 är ju drömmen och har ju råd att köpa hojen och egentligen betala svindyr försäkring men ren princip så betalar man inte 3k i månaden för försäkring.

31 år bor i bromma (tillhör Stockholm kommun så det är blir typ zon1)
Körkort sen 2007

Hur "vågar" ni som kör halvförsäkring. Trist om nåt skulle gå snett och sumpa typ 140k.

Halvförsäkring och denna kanske?

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...n=Tshowrub--brands.ktm.1290sd&typid=201705429

Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
För att det är en KTM!
Sätt på några kraschskydd för ett par månaders försäkring så är du säker.
Inget vitalt går sönder ändå!
Visst jag överdriver lite, men är rätt säker på att vår hjälte Fordon säger samma sak
Kolla runt lite vad övriga har på hojen. Den du länkar till och hjulaxelskydd exv.
Fronta med en lastbil gör såklart inte hojen gott, men på landsväg njuter man. Rejsar gör du på bana!

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Börjar överväga köpa en och köra halvförsäkring. Men har fått övertala hjärnan ett tag att det är en bra idé hehe. Men då blir det nog en sån där bur och lite sliders på hjulaxlarna osv. kommer ändå bli svindyr försäkring men då kanske det går iaf. sen gäller det att inte få ett plötsligt "stopp" när man är ute och kör hehehe

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Plötsliga stopp är aldrig bra.
Tycker du ska kolla in KTM club scandinavia. Där finns massa trevliga människor å så brukar de ha en eller flera bandagar per år som är mycket uppskattade.
Har du inte testat att köra på bana tycker ja du ska det. Mycket lärorikt och sjukt kul!
Jag själv har bytt märke, men är fortfarande med i klubben som ett svart får. Och polarna där är vänner för livet

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Plötsliga stopp är aldrig bra.
Tycker du ska kolla in KTM club scandinavia. Där finns massa trevliga människor å så brukar de ha en eller flera bandagar per år som är mycket uppskattade.
Har du inte testat att köra på bana tycker ja du ska det. Mycket lärorikt och sjukt kul!
Jag själv har bytt märke, men är fortfarande med i klubben som ett svart får. Och polarna där är vänner för livet

Jo, har hunnit prova ett par storbanor och kört rätt många knix. Men senaste hojen var en twin och nu vill man inte ha annat. Det blev mkt. roligare att glida runt på gatan och trycka till lite på gasen och vara nöjd sen. En och annan skutt-wheelie också. Behövdes inte 250 blås för att ha kul :)

Så ju mer mos ju längre ner i registret desto bättre.

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Och nu har jag fått nya premien (helförsäkring) från Bilsport & Mc. Fruktade att de skulle höja priset rejält, men det stannade på 6273 jämfört med 5203 året innan. Då ingår även en trygghetsförsäkring på 428 kr. I bland är det en fördel att närma sig 50 :)

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Och nu har jag fått nya premien (helförsäkring) från Bilsport & Mc. Fruktade att de skulle höja priset rejält, men det stannade på 6273 jämfört med 5203 året innan. Då ingår även en trygghetsförsäkring på 428 kr. I bland är det en fördel att närma sig 50 :)

Var bor du i Storlångträsk :D:D
Jag blir i år 50, Betalar 17,000-: Helförsäkring

Pratar vi Superduke nu eller?

Men det är klart jag bor Vid Arlanda och i den här tjyvahålan så är det kanske billigt :va:(

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati