KTM 525 mod-tråden

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Gick på med 5-56 på svingen, provade på ena sidan och nu är jag nöjd med anodiseringen...
 

Bifogat

  • DSC03170.jpg
    DSC03170.jpg
    115.9 KB · Visningar: 494

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Gick på med 5-56 på svingen, provade på ena sidan och nu är jag nöjd med anodiseringen...

Snyggt!!! Går det att anodisera rostfritt med med bra resultat ???är inte speciellt hemma på på det där med olika ytbehandlingar.Tänkte fixa ihop en ny dämpare "al la"moto gp bomber editione till 525:an:tungan
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Snyggt!!! Går det att anodisera rostfritt med med bra resultat ???är inte speciellt hemma på på det där med olika ytbehandlingar.Tänkte fixa ihop en ny dämpare "al la"moto gp bomber editione till 525:an:tungan

Tror det är endast aluminium man kan anodisera! Ring något bolag och hör efter
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Snyggt!!! Går det att anodisera rostfritt med med bra resultat ???är inte speciellt hemma på på det där med olika ytbehandlingar.Tänkte fixa ihop en ny dämpare "al la"moto gp bomber editione till 525:an:tungan

Rostfritt kan inte eloxeras.
Aluminium och Titan kan eloxeras, dock skiljer sig processerna ganska mycket vad det gäller syror och ström/spänning.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Rostfritt kan inte eloxeras.
Aluminium och Titan kan eloxeras, dock skiljer sig processerna ganska mycket vad det gäller syror och ström/spänning.

Är det säker på det där med titan? Frågade firman som har anodisert en hel del till mig och titan är det enda materialer som tål syra. Han visade även deras titankrokar som har anodiserats tusentalsgånger utan någon missfärgning oavsett färg!
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Är det säker på det där med titan? Frågade firman som har anodisert en hel del till mig och titan är det enda materialer som tål syra. Han visade även deras titankrokar som har anodiserats tusentalsgånger utan någon missfärgning oavsett färg!

Stämmer! Har själv köpt titan-tråd för att hänga upp mina prylar som ska eloxeras. Dock mig veterligen är det bara al & ti som man kan färga genom syra bad med ström i. Här e en tråd man kan kika på där det e just samma fråga om rostritt o eloxering.

http://forum.caswellplating.com/showthread.php?t=5638
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Fick ihop hojen nu ikväll.Svart sving och handtagskydd.Har även bytt ut lite skruvar mot rostfria.Bara besiktningen kvar!
 

Bifogat

  • aaaa.JPG
    aaaa.JPG
    140.2 KB · Visningar: 380
  • aaaaa.JPG
    aaaaa.JPG
    125.2 KB · Visningar: 304

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Då man gett sig in i kriget med Devil och Roller på pimpandets hårda marknad undrar jag nu hur man får låss fjädern från bakstöten?:va
Kommer kännas fint att bränna ut och sprätta dynga med allt nylackat snart...:yoparty
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Om du inte vet detta skall du verkligen då ge dig på att demontera dämparen själv!? Du lossar fjäderspännaren, nu borde det gå bättre.

Och du kunde allt om din hoj då du började pimpa?
Det såg bara lite mysko ut men visst det löser väl sig då man börjar att plocka isär, ramen ligger ju i hallen för lack i veckan:yoparty
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Och du kunde allt om din hoj då du började pimpa?
Det såg bara lite mysko ut men visst det löser väl sig då man börjar att plocka isär, ramen ligger ju i hallen för lack i veckan:yoparty

Har du plockat isär allt så kan du nog också lösa problemet med bakdämparen, men lossa insexskruven på fjäderspännaren sedan tar du och skruvar upp denna till max sedan för upp fjädern sedan tar du lös hmm var det två bruckor och en låsningsring? När dessa är borta drar du bara ut fjädern...

Nej, jag kan inte allt om min maskin då jag inte rör motorn dock undantag ventiljustering och lättare saker. Ps har aldrig sk. "pimpat" min maskin!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Som sagt släpp förspänningen så fjädern går att dra upp och ned några cm

Sätt den upp och ned i skruvstädet. Knacka runt om på fjäderskålen tills den åker ner. Pilla loss låsringen, ta bort fjäderskålen och fjädern
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Mät nuvarande fjäderförspänningen innan du börjar, så slipper du mäta hänget och fibbla

Japp, kom på det innan jag började skruva, ska kolla så det sitter originalfjäder i med då han som hade hojen innan hade allt duktigt hårt ställt.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Då man gett sig in i kriget med Devil och Roller på pimpandets hårda marknad undrar jag nu hur man får låss fjädern från bakstöten?:va
Kommer kännas fint att bränna ut och sprätta dynga med allt nylackat snart...:yoparty

välkommen!;)
Börjar få ordning på min anodisering nu så. Fått till lite oranga bitar men det kommer snart bli riktigt bra! Bra fråga me bakdämparn! Sneglat lite på den men inte velat gå loss på den utan att ha koll.

elox1.JPG

Lite fula i mitten men va tvungen att maskera mässingen inuti med smältlim.

pockrock.JPG

Min über-seriösa yo-yo kom äntligen till användning! .. rätt bra färg bidde det!;)
 
Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
välkommen!;)
Börjar få ordning på min anodisering nu så. Fått till lite oranga bitar men det kommer snart bli riktigt bra! Bra fråga me bakdämparn! Sneglat lite på den men inte velat gå loss på den utan att ha koll.

View attachment 182757

Lite fula i mitten men va tvungen att maskera mässingen inuti med smältlim.

View attachment 182758

Min über-seriösa yo-yo kom äntligen till användning! .. rätt bra färg bidde det!;)

Börjar se bra ut, borde lämna över en hög med delar, kommer väl lacka det mesta så länge, hade tänkt att ha ramen fädiglackad nu men då man får jobba dubbla pass så hinner man ju inte, får se hur det blir framöver här:yoparty
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top