Ktm 525 vs Husaberg 650 vs Rxv 450

Holmberg

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Västanträsk/Finland
Hoj
KTM 525 EXC
3 TIMMAR PÅ OLJEBYTEN?
är det så ofta?

rxv är ju dock inte intressant längre då sm hjul osv kostar en del, och sxv'n är ju för tok för dyr för mig men annars värkar det vara en trevlig hojj med 2cyl och insprutning. mvh

så som jag skrev förut är det ju val mellan 525 och 650, är ju ganska ny < nej förlåt väldigt ny inom mc åkandet, men undrar ifall man kommer att ha sug efter dom sista hästarna ifall man köper 525an mvh

Läs nogranare, 1.service after 3 houers or 20 l fuel.

Betyder första servicen när hojen är ny, sen är det 15h som gäller på oljebyte om du inte är proffs och tävlar, då ska du byta efter varje race.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tävlat med både Husa 650 o KTM 450. Kollar ventilerna ibland (efter 20h) men minns inte riktigt när jag ställde dom sist, kanske efter 50h. Verkar hålla bra iaf.

Vad innebär motorinspektion?
Kan ju vara bra att kolla kamkedjan varje 10h. O oljan kollar man efter bitar vid varje byte :D

Brukar du behöva justera mycket eller?

Motorinspektion=okulärbesiktning och mäta lite. Sånt man oftast inte gör.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nåt man ska kolla speciellt mycket på om man ska köpa sig en KTM 450 exc-r 08?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Kontroll

Samma som på alla. Hur många timmar har den gått, är det dags för renovering så kostar det en del. Om den gått som enduro så kiolla ramen undertill efter bucklor. Allmännskick, slitdelar och däck (sticker iväg snabbt i pengar om det mesta är slut). Kolla lager i hjul, sving etc. Fungerar alla lampor som det ska så du klarar en besiktning. Låter den bra i motorn. testa igenom växellådan (gasa upp på högsta växeln och motorbromsa hårt genom nedväxlingar, växeln skall inte hoppa ur)...
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Brukar du behöva justera mycket eller?

Motorinspektion=okulärbesiktning och mäta lite. Sånt man oftast inte gör.

Man kollar ju igenom hojen efter varje race. Ibland när den fått för lite uppmärksamhet så kollar jag kamkedja, ventiler etc. Oftast så går jag på känsla och lyssnar av hojen hela tiden efter minsta förändring.
Men jag är väl inte så representativ eftersom jag bara tävlar, fast å andra sidan så är vårt zigenarläger (team hoppborg) det överlägset smutsigaste o tattigaste i depån :D

Min egen högst subjektiva bedömning är att Husqvarnor, Aprilior och Husor rasar mest på banorna.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Nåt man ska kolla speciellt mycket på om man ska köpa sig en KTM 450 exc-r 08?

Jag tror inte den har några direkta svagheter. Som ething säger så är det normal översyn som gäller. Kolla kylarvattnet, kolla om oljan luktar konstigt, kolla så att avgaserna inte är vita, kolla styrlager, kolla så den bromsar jämt etc etc. Men hojen är så ny så det ska inte vara några problem. Man kan även kolla enklare saker, tex som hur den är tvättad. Är den ren under tanken o andra svåra ställen så har du med en pedant att göra, och dom plågar oftast inte lika hårt som oss andra :D

Kolla med razorblade, han har en motardkonverterad EXC - 08.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Samma som på alla. Hur många timmar har den gått, är det dags för renovering så kostar det en del. Om den gått som enduro så kiolla ramen undertill efter bucklor. Allmännskick, slitdelar och däck (sticker iväg snabbt i pengar om det mesta är slut). Kolla lager i hjul, sving etc. Fungerar alla lampor som det ska så du klarar en besiktning. Låter den bra i motorn. testa igenom växellådan (gasa upp på högsta växeln och motorbromsa hårt genom nedväxlingar, växeln skall inte hoppa ur)...

den har gått ca 110h. aldrig haft en liknande hoj och har ingen aning hur service intervallerna ser ut och vad som behövs göras. tänkte köpa mig en hoj att leka runt lite på vinterhalvåret så innebär det för stora kostnader på service och allt runtom så blir man nojig. Meckar mycket själv med min radfyra och kan göra det mesta så har inte tummen mitt i, men om det kommer krävas special verktyg och en stor summa på att serva den direkt så är det inge kul. Lite sånt som oroar mig.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Skruva

Nu är jag själv rätt ny på 4t offroad. VId 100h är det dags för en större översyn enligt manualen. Dock vet jag få som behöver byta mycket. Är du seriös plockar du ner motorn och kollar alla lager, byter kolv och kollar över kamkedja etc. Ärligt talat har jag ännu inte hört något som mätt upp att deras kolv varit utanför spec. efter 100h. Lager hör du normalt om det börjar slamra och ventiler skall man alltid kolla efter. För hobbylek hade jag inte oroat mig för en hoj som gott 100h om den inte levt som racehoj i motard eller motocross.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
DRZ400e har jag haft, och det är ett jävla junk! Sjukt trött! Men de sägs hålla bra. Men det har mina KTM 450/525.or också alltid gjort.
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Får du tag på en välskött Husa kommer du inte ångra det beslutet även om det är din första MC. Som Mr Q säger får den andra motarder att kännas tama eller korta i registret. Om du är rädd för den i början och känner att den har mer kapacitet än du någonsin kommer tämja är det bara en tidsfråga innan du vill ha mer. Jag friåkte första sommaren och körde roliga vägar "från A-till-A" och kan inte påstå att servicen var betungade. Det tar ca 5 min och du kan göra det på parkeringen. Skulle du behöva byta något mer är det snarare väldigt enkelt för allt sitter så det ska vara lätt att ta isär/sätta ihop. Det är väldigt stor skillnad om du jämför med en KTM 640 eller andra motarder som ej är byggda för tävling/träning. Husan är en kanoncykel på isen och på SMC:s broms- och kurvkurser och när du är redo att prova en Supermoto-bana är det bara naja några bultar, skruva fast uppsamlingskärlet. Jag gissar att du snart kommer vilja prova det.

Flera som tävlar bantar ned sina Husor under 600cc för att få mindre roterande massa och de som kört mot Husorna på storbana jagar trimdelar veckan därpå. Jag har aldrig ställt ventilerna (behövdes inte ens vid stora servicen). Det gör du bara om du har problem att starta den. Många mekar sönder sina Husor för medlemmar på SH påstår att man måste skruva hela tiden. Jag bytte olja var 5:e timma och filter var annan gång och min motor var som ny då jag renoverade den vid 120h. Motorrenoveringen kostade 6000kr och då passade jag på att byta till en snällare kolv med jämnare register (mindre botten och bättre på högvarv mot orginal). Har kört finndubb hela vintern och tränat/tävlat på bana sedan i våras och jag har tvättat, bytt däck, bromsbelägg, kedja/drev, olja och filter. En tändkabel har gått pga fukt och en kylarslang blev nött så det sipprade en tunn stråle, men det var ju bara korta den, tanka vatten och ut och köra. Jag anser att det är väldigt lite service - har lagt ned XX ggr så mycket tid på att tvätta bort lera och hålla rent och då menar jag inte gatåkarputs.
 

Bifogat

  • KTM vs Husa.jpg
    KTM vs Husa.jpg
    50.8 KB · Visningar: 167

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Flera som tävlar bantar ned sina Husor under 600cc för att få mindre roterande massa och de som kört mot Husorna på storbana jagar trimdelar veckan därpå.

Ändå körde jag om dig flera gånger på rakan i Linköping, med en Honda 450.. ;)
 

Donvito

TOKER
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg fs650e[Såld] Suzuki sv650s -03 [Såld]
Tack för alla bra svar =) tror jag fått svar på den mesta och kommer att satsa på en husaberg 650 (sidofråga: vad händer om polisen stannar en ifall man har en skattad/försäkrad mc men obesiktad)?
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Ändå körde jag om dig flera gånger på rakan i Linköping, med en Honda 450.. ;)

Haha, det är faktiskt sant. Jag hade grymma problem med fästet både fram- och baktill i den hala kurvan ut på start-/målrakan. Gjorde t o m en duktig highsider på femman när jag trodde jag åkte på rakan, så pass att jag tappade fotpinnarna och flög ur sadeln och då går det ju fort. Jag tror du hade en helt annan fart ut på rakan, eller hur? Det var håriga ombromsningar och mycket mod när du dök in i chikanen i a f och du gjorde det galant - imponerande! Men vem var först när hela hela rakan var slut och vi vände in på gruset? Haha, ja det var riktigt kul och snygg racing vi bjöd på där vi turvisades. Något att minnas i höstmörkret.

Tack för alla bra svar =) tror jag fått svar på den mesta och kommer att satsa på en husaberg 650 (sidofråga: vad händer om polisen stannar en ifall man har en skattad/försäkrad mc men obesiktad)?

Precis som med en bil: du säger naturligtvis att du är på väg till [eller från] verkstan. Sen frågar den andra polisen om det är en moped varpå du skrattar och säger "ja, den går fort som f-n". Han hinner säkert berömma dina däck och fråga om de är nya fast du är på väg till verkstan för att byta dem. Allt förutsätter dock att din nummerskylt sitter på stänkan för det är nog den största synden av alla att flytta den till ett ställe där den inte går i bitar av avgaspuffarna. Det sammanfattar nog MC-kunskapen hos trafikpolisen. Är det en MC-polis blir det dock något högre nivå på frågorna. Ja, så får du säkert blåsa - som om du lyckats komma så långt på en MC i onyktert tillstånd.
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
:tummenupp
är ju ganska ny < nej förlåt väldigt ny inom mc åkandet, men undrar ifall man kommer att ha sug efter dom sista hästarna ifall man köper 525an mvh

Skulle säga att det beror mycket på vilka vägar du kommer köra på.
Ska du ligga och bränna på 45an kommer även en 1000cc kännas halvslö efter ett tag.
Men om du kör på små fina vägar är ju Husan helt sjuk, går på slangen ur varenda kurva.
Motarder ska ju köras på de minsta vägarna och då spelar inte effekten så stor roll.
Jag är iaf grymt nöjd med min Husa, och den känns inte trött ens när jag hoppar från Blajden eftersom jag kör på helt andra vägar med den.
Seså - köp dig nu en Husa och bli svinnöjd:tummenupp
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Yepp en husa blev det ! hur nöjd som helst (hittills iallafall) :D

Skoj, säg till om du vill veta hur du konverterar för isbana och finndubb eller vill ha nummer till Micke som dubbar dem.
Hoppas du kommer på något supermotoläger i vår för nu har du ju en MC som är klar att träna/tävla med bara den najjas. Rättvik rekomenderas verkligen, speciellt om du endast vill köra asfalt.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top