Får du tag på en välskött Husa kommer du inte ångra det beslutet även om det är din första MC. Som Mr Q säger får den andra motarder att kännas tama eller korta i registret. Om du är rädd för den i början och känner att den har mer kapacitet än du någonsin kommer tämja är det bara en tidsfråga innan du vill ha mer. Jag friåkte första sommaren och körde roliga vägar "från A-till-A" och kan inte påstå att servicen var betungade. Det tar ca 5 min och du kan göra det på parkeringen. Skulle du behöva byta något mer är det snarare väldigt enkelt för allt sitter så det ska vara lätt att ta isär/sätta ihop. Det är väldigt stor skillnad om du jämför med en KTM 640 eller andra motarder som ej är byggda för tävling/träning. Husan är en kanoncykel på isen och på SMC:s broms- och kurvkurser och när du är redo att prova en Supermoto-bana är det bara naja några bultar, skruva fast uppsamlingskärlet. Jag gissar att du snart kommer vilja prova det.
Flera som tävlar bantar ned sina Husor under 600cc för att få mindre roterande massa och de som kört mot Husorna på storbana jagar trimdelar veckan därpå. Jag har aldrig ställt ventilerna (behövdes inte ens vid stora servicen). Det gör du bara om du har problem att starta den. Många mekar sönder sina Husor för medlemmar på SH påstår att man måste skruva hela tiden. Jag bytte olja var 5:e timma och filter var annan gång och min motor var som ny då jag renoverade den vid 120h. Motorrenoveringen kostade 6000kr och då passade jag på att byta till en snällare kolv med jämnare register (mindre botten och bättre på högvarv mot orginal). Har kört finndubb hela vintern och tränat/tävlat på bana sedan i våras och jag har tvättat, bytt däck, bromsbelägg, kedja/drev, olja och filter. En tändkabel har gått pga fukt och en kylarslang blev nött så det sipprade en tunn stråle, men det var ju bara korta den, tanka vatten och ut och köra. Jag anser att det är väldigt lite service - har lagt ned XX ggr så mycket tid på att tvätta bort lera och hålla rent och då menar jag inte gatåkarputs.