Ktm 530 exc-r/smc

el hefe

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
2019 Triumph street triple rs
Hallå där,

Sugen på 530. Men har inte så många garage att välja på direkt så funderar på om man kan ha den i förrådet i källaren. Skulle det vara svårt att baxa upp hojen för en ganska brant men kort trappa som svänger lite. Kanske kan fixa nån planka eller liknande. Skulle det va jobbigt att putta eller dra upp den?

Hojen väger ju inte övermycket men det blir ju otympligt..

Ha de så länge!

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Nej det är nog inga som helst problem... Bara lägga en planka, gå breve hojen med motorn igång och slira på kopplingen så borde det gå som en dans

el hefe

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
2019 Triumph street triple rs
Ok, men undra om grannarna blir glada när man startar hojen i trapphuset? =)

Sen undrar jag varför ni som är ägare till 530 eller liknande inte har en 690 smc istället t.ex. med sina långa serviceintervaller. Är det mycket roligare att köra 530 i och med lägre vikt. Eller gillar ni att det går att köra i skogen om man vill också?

Varför kör ni 530 helt enkelt?

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Jag gör det helt enkelt för att jag gick förbi en i en butik... såg den och ville ha den...
Nu vill jag kompletera med en 690 också för ja ser hur fort timmarna tickar på.
Men jag använder till allt från motard till enduro och crossbanor... Så den är ju lite lättare till sånt...

Om ja måste välja mellan hojjarna blir det svårt... Men båda skulle va de bästa...

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ok, men undra om grannarna blir glada när man startar hojen i trapphuset? =)

Sen undrar jag varför ni som är ägare till 530 eller liknande inte har en 690 smc istället t.ex. med sina långa serviceintervaller. Är det mycket roligare att köra 530 i och med lägre vikt. Eller gillar ni att det går att köra i skogen om man vill också?

Varför kör ni 530 helt enkelt?

för att den är smidigare och väger mindre.:rolleyes::)
Priset var oxå en liten den i mitt val. Vid mitt tillfälle var 690SMC/E så pass nya och priset var ganska högt.

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
heej!

Har en fråga ang. service. hur mycket olja går de i motor resp. växellåda? stämmer de att de är 0.6l i motor och 0.9l i växellåda?

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Ja ungefär..
Men du har ju nivåglas till motorn, häll i tills du ser att du har olja i överkant på nivåglaset när hojjen står rakt.
På växellådan (höger motorkåpa) har du en nivåplugg som du skruvar ur... Så häller du i olja tills det börjar rinna ut där. Då skruvar du i pluggen och så e de klart...

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
mätte upp o de stämde ungefär med de måtten, så nu har man servat den för första gången, tog lite tid men de går väl fortare efter några gånger, nästan lite små sugen på en tur nu..

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skruva ur filterna i botten med 13-ringnyckel, - gör rent medans oljan rinner ur.
Ta bort påfyllningslocken.
Lossa locket över oljefiltret med 8-hylsa. pilla ur filtret. stoppa i ett nytt. sätt på locket.
skruva ur magnetpluggen med en 13 hylsa, torka av,- sätt tillbaka.
Skruva tillbaka stål-filtrerna,

Mät upp 0,6 liter olja till motorn,-häll i och sätt på locket.
Mät upp 0,9 liter olja till Växellådan,-häll i och sätt på locket.

Tid ca 22 min om man tar det lugnt. gå säkert att pressa till 10 min :yoparty

Bara gasa och köra.:banana

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
låter väldigt enkelt när du lägger upp det så där =) hälde lite olja där filtert sitter innan man stoppa i det, men de är kanske överkurs? läste de i instruktionerna iaf..

sen när man gör rent skruvarna undertill är de bara o torka av dem? eller hur gör man?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
låter väldigt enkelt när du lägger upp det så där =) hälde lite olja där filtert sitter innan man stoppa i det, men de är kanske överkurs? läste de i instruktionerna iaf..

sen när man gör rent skruvarna undertill är de bara o torka av dem? eller hur gör man?

Jag torkar med trasa och blåser lite med tryckluft (lite overkill).
Du har ju ett fönster att kolla olje nivån i , det bör man nog göra ..

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Vad har ni gjort åt fjädringen på era EXC:eek:r när ni kör gokartbana? Endurofjädring är ju rätt mjuk för att köra supermoto med. Räcker det med att byta fjädrar eller behöver man göra mer än så?

Du kan i princip skruva det mesta nästan i botten, två klick ifrån botten blir bra, om du ska köra på allvar får du bygga om den med nya shims både fram och bak samt hårdare fjädrar...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati