Ktm 530 exc-r/smc

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Väcker lite liv i tråden me bild när grabben lekte lite me hojen å jag me kameran...

172.jpg

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
Hejsan!
Har ställt frågan tidigare i tråden så ber om ursäkt i förväg om ni tycker jag tjatar, har förståt att de är väldigt vanligt att kedjan äter på däcket, men tycker att min äter mer och mer, kedjan blir slapp så man måste spänna den varje gång man varit ute o kört, kedjan går att dra i sidled rätt mycket, är de dålig kvalite på kedjan eller de är däcket som gör att den blir slapp? Är märke i fälgen också har för mig att där varit nåt sen innan men blev nog fler efter att jag körde sist. Hade de varit bäst o byta till ett mindre däck och hoppas på det att de löser hela problemet?

12090001.jpg12090002.jpg12090003.jpg12090004.jpg12090005.jpg

MikeNoOne

9 Lives
Gick med
25 May 2009
Hoj
2008, KTM, 530exc-r
Jag hade köpt en ny kedja om jag var dig. Det låter konstigt att du ska behöva spänna kedjan varje gång du har kört.

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
har inte haft kedjan så länge heller, tror jag handla den samtidigt som jag byta däck, o de var i nog förra året, har inte kört mer än ett par gånger i år, o kanske max 10 ggr med den i fjor sen jag byta däck, när man kör så känns de precis som de bromsas när kedjan gå emot.. så kan ju vara däcker som sträcker ut kedjan..

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
har inte haft kedjan så länge heller, tror jag handla den samtidigt som jag byta däck, o de var i nog förra året, har inte kört mer än ett par gånger i år, o kanske max 10 ggr med den i fjor sen jag byta däck, när man kör så känns de precis som de bromsas när kedjan gå emot.. så kan ju vara däcker som sträcker ut kedjan..

Vad är det för kedja?
Det är ju väldigt mycket för stort kedjespel på bilderna iaf, stort kedjespel, det slår i däcket o sträcks ut mer o mer.

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
vet inte vad de är för märke på kedjan, jo spelet är efter att jag varit ute o kört o då stannade jag ändå halvvägs hos en bekant och spände den innan jag körde hemåt, provade någon gång att spänna den skapligt hårt, men det blev ungefär samma resultat efter ett tag, men får prova med smalare däck och ny kedja kanske,

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Hejsan!
Har ställt frågan tidigare i tråden så ber om ursäkt i förväg om ni tycker jag tjatar, har förståt att de är väldigt vanligt att kedjan äter på däcket, men tycker att min äter mer och mer, kedjan blir slapp så man måste spänna den varje gång man varit ute o kört, kedjan går att dra i sidled rätt mycket, är de dålig kvalite på kedjan eller de är däcket som gör att den blir slapp? Är märke i fälgen också har för mig att där varit nåt sen innan men blev nog fler efter att jag körde sist. Hade de varit bäst o byta till ett mindre däck och hoppas på det att de löser hela problemet?

View attachment 369141View attachment 369142View attachment 369143View attachment 369144View attachment 369145

Fan va de ser ut då.... Inte kul då... Kedjan ser klart slut ut för den ser ut på bilderna att den kan röra sig ganska mycke i sidled....
Har du kolla om de går att spänna hjulet lite åt höger, dvs. framkant vid kedjan mot andra sidan så de blir lite mer frigång vid kedjan....

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
du menar så de står lite snett? provade de en gång också, men de blev nog lite mer plats men inte tillräckligt, vet dock inte hur mycket man vågar att sneställa de..

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
du menar så de står lite snett? provade de en gång också, men de blev nog lite mer plats men inte tillräckligt, vet dock inte hur mycket man vågar att sneställa de..

Om man vill slita ner kedja o drev totalt o få konstiga egenskaper överlag så sneställer man däcket annars ser man till att ha det rakt, inget alls är alltså svaret på frågan i sista meningen.

Jag hade slängt dendär kedjan åt fanders o köpt mig en ny, nytt däck behövs ju inte, det nuvarande är ju inslitet o fint.

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
ja de är bara slitet på sidan.., däcket är för övrigt fint, någon kedja som rekomenderas?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Fan va de ser ut då.... Inte kul då... Kedjan ser klart slut ut för den ser ut på bilderna att den kan röra sig ganska mycke i sidled....
Har du kolla om de går att spänna hjulet lite åt höger, dvs. framkant vid kedjan mot andra sidan så de blir lite mer frigång vid kedjan....

WFT.. :crash:3freak det där problemet hade jag aldrig med min 530

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
får ordna ny kedja då, om inte de funkar får man byta däckmärke och storlek, så kanske de funkar bättre..,

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag har en 5" fälg me Dunlop sportmax 160/60, å bredden på däcket när de sitter på är 175mm å de är några mm fritt på båda sidorna av svingen... Då har jag fått slipa på sidan av däcket samt distansera ut drevet några mm.. Har även slipa på kedjeskyddet på flera ställen för att få plats... Många kör me 4,25" å 4,5" fälg me 150 däck...
Jag fick trixa ett par timmar för att få på allt....

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
Har samma däck o fälgbred, däcket kördes med vinkelslip när de lades på, har inget kedjeskydd på, så då är de distansen på drevet som saknas då,

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skippa distanser o allt sånt, köp en vettig kedja, kör på rätt spel o ut o kör.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har samma däck o fälgbred, däcket kördes med vinkelslip när de lades på, har inget kedjeskydd på, så då är de distansen på drevet som saknas då,

Jag visa en bild på en sån distans till dig i vintras då... Fick ju me en sån me några fälgar förut... Kom till andväning då... Vet inte om de finns med art. nr på ktmshop.se eller hos karlströms då...

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
japp det stämmer, men provar att handla mig en ny kedja, o ser om man kan få någon mer tur innan säsongen blir vinter...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skippa distanser o allt sånt, köp en vettig kedja, kör på rätt spel o ut o kör.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati