Ktm 625

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hade på känn att du skulle veta vad det var för något ;)

Den håller rullarna eller kulorna på plats i lagret va?

Hur mycket behöver man öppna upp motorn för att komma åt balansaxeln eller kamlagringen?

Som sagt så hade den fastnat på magneten på oljepluggen, dvs den kan inte ha passerat några filter, om detta kan hjälpa att bestämma var den kommer ifrån..

Det är bara att börja riva och hoppas på att hitta orsaken. Kamlagringen är ju lättast då är det bara att lyfta på kåpan. Därefter river man av transkåpan och tittar där. Därefter tändkåpan och känner på vevlagret. Har man inte funnit det då river man hela motorn....
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Det är bara att börja riva och hoppas på att hitta orsaken. Kamlagringen är ju lättast då är det bara att lyfta på kåpan. Därefter river man av transkåpan och tittar där. Därefter tändkåpan och känner på vevlagret. Har man inte funnit det då river man hela motorn....

Ok, bara att sätta igång.. jag har läst att det är ganska vanligt att kopplingslagret går sönder och då byts ut till någon annan typ av lager, kan det komma därifrån?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Lagerkorgarna är väl i plast? Om det nu inte är något annat lager än orginal som gått sönder

Kopplingslagret innan -02 var iofs helt i metall, vanligt kullager istället för cylindrisk rull-lager som sitter från och med -03.
 
Last edited:

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
Är det någon som har erfarenhet av Tailriser / Tailraiser höjningssats för att lyfta baken lite?

För/nackdelar på körupplevelsen eller väghållning?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Svårare att koppla ur med varm motor

Jag vet inte om det diskuterats förut (säkert...) eftersom jag inte hittat nåt, så jag försöker här.

Jag har en KTM 625 motor. Det problem jag har är att kopplingen tar sämre när motorn blivit ordentlig varm (med det menar jag att den är svårare att koppla ur - den slirar alltså inte). Jag har försökt att lufta kopplingen både uppifrån och nedifrån, men problemet kvarstår. Några ideer?

/Fohlin
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Kört 200mil under 1 månad...känner mig lite knäckt.....snart är man nära 1000mil :( Vad ska man se över? 700mil står mätaren på....rädd
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Kört 200mil under 1 månad...känner mig lite knäckt.....snart är man nära 1000mil :( Vad ska man se över? 700mil står mätaren på....rädd

Ska väl inte vara nårga problem vid 1000mil. Det vanliga filter, olja och ventilkoll såklart. Sålänge du inte har några konstiga missljud, massa fliser på magnetpluggarna, oljan ser normal ut och allt funkar som det ska skulle jag inte vara orolig.

Men vill du vara på säkra sidan så kan du ju planera inför vintermeket :tummenupp
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Jag vet inte om det diskuterats förut (säkert...) eftersom jag inte hittat nåt, så jag försöker här.

Jag har en KTM 625 motor. Det problem jag har är att kopplingen tar sämre när motorn blivit ordentlig varm (med det menar jag att den är svårare att koppla ur - den slirar alltså inte). Jag har försökt att lufta kopplingen både uppifrån och nedifrån, men problemet kvarstår. Några ideer?

/Fohlin

Ett vanligt fel på 625/660. Kommer inte riktigt ihåg nu men tror att det ska vara en bricka man ska byta vid slavcylindern (?) :va
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Ska väl inte vara nårga problem vid 1000mil. Det vanliga filter, olja och ventilkoll såklart. Sålänge du inte har några konstiga missljud, massa fliser på magnetpluggarna, oljan ser normal ut och allt funkar som det ska skulle jag inte vara orolig.

Men vill du vara på säkra sidan så kan du ju planera inför vintermeket :tummenupp

Rädd :D

Tänkte byta drev. Har nu 15/48......byta till 17 fram 45 bak gör det stor skillnad? Den är ruggigt hetsig nu....kris
 
Last edited:

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625
KTM 625 köpes

Hej

Jag är ute efter en KTM 625 -05 -06 men det verkar vara väldigt svårt att få tag på folk

har kollat in annonsen här på SH KTM 625 -06 49k men killen är på semester, vet någon om denna redan är såld?

Har även kollat på blocket: KTM 625 -06 42k Ringde för 2 veckor sen men killen sa den redan är såld, varför är annonsen kvar? är det bara jag som tycker detta verkar märkligt?

Även denna: KTM 625 40k Går inte komma fram på telefon.

Tar gärna emot PM om ngn vet en 625 05 06 till salu för runt 40-50k.
Gärna extra lul lul i form av Akra. osv.

MVH Pey
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
har kollat in annonsen här på SH KTM 625 -06 49k men killen är på semester, vet någon om denna redan är såld?


Denna är såld vet jag.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Rädd :D

Tänkte byta drev. Har nu 15/48......byta till 17 fram 45 bak gör det stor skillnad? Den är ruggigt hetsig nu....kris

Åker du i skogen me den utväxlingen????
Kan förstå att den är hetsig... Har själv 14/46 i skogen då, är nästan samma... 17/45 blir nästan som orginal 16/42.. Har för mig att man räknar ett kugg fram gör 2-3 bak då...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Åker du i skogen me den utväxlingen????
Kan förstå att den är hetsig... Har själv 14/46 i skogen då, är nästan samma... 17/45 blir nästan som orginal 16/42.. Har för mig att man räknar ett kugg fram gör 2-3 bak då...

Åker aldrig i skogen. Har 17/45 nu och det funkar rätt bra men lite för mycket landsväg. Har beställt ett 16 fram...lär bli kung
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Hej

Jag är ute efter en KTM 625 -05 -06 men det verkar vara väldigt svårt att få tag på folk

har kollat in annonsen här på SH KTM 625 -06 49k men killen är på semester, vet någon om denna redan är såld?

Har även kollat på blocket: KTM 625 -06 42k Ringde för 2 veckor sen men killen sa den redan är såld, varför är annonsen kvar? är det bara jag som tycker detta verkar märkligt?

Även denna: KTM 625 40k Går inte komma fram på telefon.

Tar gärna emot PM om ngn vet en 625 05 06 till salu för runt 40-50k.
Gärna extra lul lul i form av Akra. osv.

MVH Pey

Jag kan ha en. PM:a mig så får du numret så kan vi talas vid.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Är det du som köpte den?

Jag har en fundering, är det rimligt att den gått 400mil och ägaren/ägarna innan bytt olja 4 gånger, eller är de troligt att mätarn vart avstängd/trasig?

Vissa byter olja lika ofta som andra byter kalsonger. Hört folk med modell 660 som fått sina mätare nollställda när batteriet i displayen tar slut.

Jo jag köpte den, otroligt fin och söt.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top