Ktm 625

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Eeeeh hade aldrig några problem med skiftbyte, mer än att jag var tvungen att lossa på 4-oket en snabbis när jag skulle ta av/på motardfälgarna. Dock var jag med om 2ggn att jag fick givaren avskjuten av en framför när jag körde grus så sen hade jag ditt en skyddslang sen gick det fint.

Men du körde väl alltid med samma ok? Jag byter ju ok och måste då skruva ut hastighetsmätarkabeln för att sätta i den i det nya oket.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det förresten någon som brukar skifta fälgar mellan motard och enduro som gjort en smart lösning på hastighetsmätarvajern? Det är ju ett helvete varje gång om man inte plockar bort hela vajern. Nu senast lyckades jag med att ta av den och en ny går ju på 475:-. Skulle vilja ha någon sort kontakt vid gaffelbenet som man bara kopplar ur för att sen skruva loss skruven i oket på ett enkelt sätt.
På min Husaberg är det en kontakt nere vid givaren.Det var likadant på -07:an också,och då blir det lite smidigare att skruva bort givaren.En sån kabel går ju att använda till 625:an också men du får nog byta kontakten uppe vid mätaren.54814068100 heter den.
 
Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
På min Husaberg är det en kontakt nere vid givaren.Det var likadant på -07:an också,och då blir det lite smidigare att skruva bort givaren.En sån kabel går ju att använda till 625:an också men du får nog byta kontakten uppe vid mätaren.54814068100 heter den.

Hade för mig att jag sett det någonstans. Husaberg har väl typ samma mätare också. Fan jag som precis beställt en ny vajer.. Får väl börja plocka av vajern vaje gång jag byter ok hade inte tänkt så långt förut utan stod och snurrade på oket istället. :). Tänkte om man kunde kapa vajern och köpa någon sorts kontakt ungefär som dom som sitter i kabelhärvan bakom lyset och skarva med.
 

D4lmas

meklubba
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Old Mastchop
Hoj
KTM625sm/400exc-02:or
Om du är osäker så kolla med ficklampa, ser du ett rör som sticker in en bra bit så är den strypt annars så är det ok. Mmm den på ebay verkar han bara vilja skicka i Tyskland men jag gav en hint om hur det systemet så ut.

Tack för infon!
Det smala röret sticker in ca 7-8cm så jag antar att det är kapat redan. Vad jag kunde se utan att öppna den såg det även ganska tomt ut inuti. Antar att det inte finns så mycket mer att göra med just den dämparn än att modda ändkonan för att få ett större utblås, ca 50mm borde väl göra susen. Det är ju ett rejält tryck och puffande därbak med bara 30mm som jag har nu.
På luftburkssidan finns det nog lite att hämta iaf då den var helt omoddad. Blir ju lite sugen på att ta bort hela locket och stoppa dit ett K&N biltypsfilter istället, frågan är väl hur bra det funkar om man även kör grus och skog, blir ju en hel del skit och damm då :confused:
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för infon!
Det smala röret sticker in ca 7-8cm så jag antar att det är kapat redan. Vad jag kunde se utan att öppna den såg det även ganska tomt ut inuti. Antar att det inte finns så mycket mer att göra med just den dämparn än att modda ändkonan för att få ett större utblås, ca 50mm borde väl göra susen. Det är ju ett rejält tryck och puffande därbak med bara 30mm som jag har nu.
På luftburkssidan finns det nog lite att hämta iaf då den var helt omoddad. Blir ju lite sugen på att ta bort hela locket och stoppa dit ett K&N biltypsfilter istället, frågan är väl hur bra det funkar om man även kör grus och skog, blir ju en hel del skit och damm då :confused:

Va är inte locket borta på din, är den ostrypt utan att de tagit bort locket?
Det är ganska tomt orig fram till böjen på SXC dämparen där är den något strypt igen. Men som sagt det kommer bara låta ihåligt men det är upp till dig. Men kolla om verkligen allt är rätt avstrypt. För det sitter väl inte som stryper gasen på utsidan av förgasaren? Kommer inte ihåg riktigt munstycke samt nål mm på den. Har du bild på luftburken under sadeln. Tror t.o.m att du ha en liten flärp på vänster sida på luftburken där du kan öppna för mer luft om jag inte har fel vad jag kommer ihåg.
 

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Götteborg
Hoj
KTM 640
Tjena, jag söker efter en engine service manual till min 625 -05. Alltså en manual där det detaljerat beskrivs hur man gör en fullständig service. Vet att det finns till husa iaf. Nån som har en länk eller tips..?

Börjar bli dags att serva hojen, sommarn e ju påväg :banana
 

D4lmas

meklubba
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Old Mastchop
Hoj
KTM625sm/400exc-02:or
Va är inte locket borta på din, är den ostrypt utan att de tagit bort locket?
Det är ganska tomt orig fram till böjen på SXC dämparen där är den något strypt igen. Men som sagt det kommer bara låta ihåligt men det är upp till dig. Men kolla om verkligen allt är rätt avstrypt. För det sitter väl inte som stryper gasen på utsidan av förgasaren? Kommer inte ihåg riktigt munstycke samt nål mm på den. Har du bild på luftburken under sadeln. Tror t.o.m att du ha en liten flärp på vänster sida på luftburken där du kan öppna för mer luft om jag inte har fel vad jag kommer ihåg.
:bow
Hojt, har en bild här, dock inte nån från sidan men ja ska kolla det. Kan ta nån bild på fuggen också. Vore ju faktiskt trevligt om det satt nån strypning där också för jag tycker den går ganska bra redan, men det är väl iofs en vanesak :)
Skippar att göra nåt med min sxc-dämpare då, får leta rätt på nån slipon eller helsystem ist. Kollade pris på ändkonan och den kostade i stort sett som en beggad slutburk så ingen idé att börja kraga upp den jag har, bättre att köpa en annan burk ist.
Ska kolla vilka munstycken jag har över till fuggen så får man tillämpa uteslutningsmetoden.
 

Bifogat

  • 15032009010_small.jpg
    15032009010_small.jpg
    37.7 KB · Visningar: 101

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
:bow
Hojt, har en bild här, dock inte nån från sidan men ja ska kolla det. Kan ta nån bild på fuggen också. Vore ju faktiskt trevligt om det satt nån strypning där också för jag tycker den går ganska bra redan, men det är väl iofs en vanesak :)
Skippar att göra nåt med min sxc-dämpare då, får leta rätt på nån slipon eller helsystem ist. Kollade pris på ändkonan och den kostade i stort sett som en beggad slutburk så ingen idé att börja kraga upp den jag har, bättre att köpa en annan burk ist.
Ska kolla vilka munstycken jag har över till fuggen så får man tillämpa uteslutningsmetoden.

Jasså det finns en annan "endkona" till SXC dämparen. länk?
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
nån som kan lägga upp en bild på hur det ser ut när man öppnat luftburken? Är det bara att skruva bort det där locket så är det klart?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
nån som kan lägga upp en bild på hur det ser ut när man öppnat luftburken? Är det bara att skruva bort det där locket så är det klart?

Japp, bort med locket. Sen kan du borra lite hål i burken på lämpliga ställen.

Borra så att regnvatten och div. skit inte kommer in :tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Suck nu hittar jag inte artikelnumret på det, men köp en ordinarie till en SXC & kapa upp till önskad storlek.

Men efter lite sökande på ordinarie så nja kanske inte
58305081204 SIL.-END CAP UNTHROTTLED 2001 1 196,94 SEK

Men är 99,9% säker att Ragnar kunde beställa sådana tidigare & det låg väl på ca 300-400:-
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Suck nu hittar jag inte artikelnumret på det, men köp en ordinarie till en SXC & kapa upp till önskad storlek.

Men efter lite sökande på ordinarie så nja kanske inte
58305081204 SIL.-END CAP UNTHROTTLED 2001 1 196,94 SEK

Men är 99,9% säker att Ragnar kunde beställa sådana tidigare & det låg väl på ca 300-400:-

Ok Gnutten, du hittar inga bilder på dessa?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tyvärr efter en del sökande så hittar jag inget bild på den & någon gammal Lelles katalog har jag tyvärr inte.

Hittade en till moddningssida för den som vill se på ett ungefär hur det sitter på SXC men på Duken i detta fall

http://images.google.se/imgres?imgu...&sa=N&start=20&um=1&ei=ufbFSd6oCtTF-QaTsMXoBg

Så som länken visar är nog min dämpare gjord på ett ungefär..., förra ägaren som hadde hojen ett kort tag har gjort det.

Men det jag ska ändra på är att, den bakre rörbiten som är monterad inte är nog grov eller av perforerad typ.

Det blir till att göra om, vet ni vart man kan köpa perforerat rör som är 45mm?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så som länken visar är nog min dämpare gjord på ett ungefär..., förra ägaren som hadde hojen ett kort tag har gjort det.

Men det jag ska ändra på är att, den bakre rörbiten som är monterad inte är nog grov eller av perforerad typ.

Det blir till att göra om, vet ni vart man kan köpa perforerat rör som är 45mm?

Jag försökte hitta perforerat rör men det i svindyrt så det fick bli mekonomen & en bit rör som jag kopplade ihop med dämparens perforerad rör när jag byggde om mina dubbeldämpare.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=196730&stc=1&thumb=1&d=1181206147

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=196728&stc=1&thumb=1&d=1181206118

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=196729&stc=1&thumb=1&d=1181206138
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top