Ktm 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
vad menas med 168/48? Vart ser man dom siffrorna på fuggen?
Mina kunskaper om förgasare sträcker sig i princip till att jag vet vart den sitter och att den ser till så att motorn får rätt luft/bränsle mängd.

Med luftboxen är det alltså bara att ta bort snorkeln och sen skära bort toppen? Låter hojen mycket mer när detta är gjort? Känns som att hojen låter lagom nu, med slipon utan insats (gränsfall till för mycket :D )


Under din FCR41 "förgasare" så sitter det en plugg. Du lossar på klammern som sitter på insugsröret samt den på luftburkssidan. Du vinklar ut förgasaren åt vänster dvs åt det hållet som kicken sitter. Ser tar du en 17 hylsnyckel eller öppen nyckel & lossar på pluggen. Om du inte vill spilla bensin på fina motorn så lägg en trasa eller papper under så den får suga upp bensinen. När du tagit bort pluggen så ser du en liten mässingsfärgad sexkantigt grej i mitten, det är main jet, huvudmunstycket. Du lossar den med ringnyckel tror det är storlek 6 eller nåt. På den så står det storleken på det antingen 165 eller nåt. Bredvid den så finns det ett till munstycke som det finns ett spår så du kan skruva ut det med en vanlig mejsel. Det är lågfarten & det kan ev stå 45 eller kanske 46.

Nja inte nämnvärt, kanske lite mer insugsljud men nej. Det är viktigt att din motor får rätt blandning i förhållande till hur mkt luft/bensin när du sätter på slip-on alt helsystem. Tändstiftet ger oftast en liten vink hur det står till.
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
tack för svaret Gnutten. hittade följande youtube klipp med en kille som mekar med en FCR41.
Är det main jet, huvudmunstycket han lossar vid ~3:30?
Vad är det han justerar vid ~4:04?

Vart hittar man ett huvudmunstycke av storlek 168?
lågfarten, är det också ett munstycke man ska byta?

tack för svaret Gnutten. hittade följande youtube klipp med en kille som mekar med en FCR41.
http://www.youtube.com/watch?v=6i6RbHIweUE
Är det main jet, huvudmunstycket han lossar vid ~3:30?
Vad är det han justerar vid ~4:04?

Vart hittar man ett huvudmunstycke av storlek 168?
lågfarten, är det också ett munstycke man ska byta?

många frågor känner jag.. :p
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är nålmunstycket han skruvar bort,men huvudmunstycket sitter längst ner på nålmunstycket.Lågfarten sitter precis framför och går också att komma åt genom bottenpluggen.Vid 4min är det blandskruven han vrider på.Det sitter en dräneringsskruv i botten på flottörhuset som du kan tömma förgasaren med innan du tar bort 17mm pluggen.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag slänger in en bild så blir det lite tydligare då förgasaren på filmen inte är en likadan som på din hoj.Röd pil är lågfart och grön pil är där nålmunstycket och huvudmunstycket ska sitta.
 

Bifogat

  • fcr.jpg
    fcr.jpg
    69 KB · Visningar: 254
Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Är det inte en fcr 41 i youtube klippet?

ok då förstår jag, vart tydligt med bild!
skruven snett ner till höger om nålmunstycket och huvudminstycket är blandskruven?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är nålmunstycket han skruvar bort,men huvudmunstycket sitter längst ner på nålmunstycket.Lågfarten sitter precis framför och går också att komma åt genom bottenpluggen.Vid 4min är det blandskruven han vrider på.Det sitter en dräneringsskruv i botten på flottörhuset som du kan tömma förgasaren med innan du tar bort 17mm pluggen.


Sorry måste varit trött i mössan, hoppas nåt stämde! :)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nu hitta jag bara någon taskig bild, men du förstår principen!
Ta ut allt som går men följ burken form!
 

Bifogat

  • sh.JPG
    sh.JPG
    49.8 KB · Visningar: 187

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag sågade bort hela ovansidan+att jag körde lite hålsåg i locket på vänstersidan.
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
ok och det röda är de yttre konturerna av burken då.

Var hittar man nya munstycken till förgasaren?
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Bör man byta ut nålen också? vad är det för nål som sitter i förgasaren orginal?
Har hört att en "OBEKR" nål är bra..?
 

D4lmas

meklubba
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Old Mastchop
Hoj
KTM625sm/400exc-02:or
Vill börja med att säga att den här tråden är grym! Riktigt bra referens, speciellt när man som jag är helt ny KTM ägare. Finns mycket kunskap här!

Har precis köpt en 625 SMC -02. Sitter en SXC dämpare på den men tycker den låter lite tamt ändå. På de flesta ställen jag kollat efter slip-on / helsystem finns det inte till -02:eek:rna, börjar alltid på -03 och senare, så gammal är den ju ändå inte?! =) Jag antar att ett helsystem / slip-on (+mellanrör) från 620/625/640/660 säkert även kan passa på min. Vilka modeller och årsmodeller kan jag titta på för att få tag på ett system som passar min 625:a? Kan man bredda utbudet genom att göra smärre modifieringar på hojjen? Är ute efter både effekt och ljud.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Vill börja med att säga att den här tråden är grym! Riktigt bra referens, speciellt när man som jag är helt ny KTM ägare. Finns mycket kunskap här!

Har precis köpt en 625 SMC -02. Sitter en SXC dämpare på den men tycker den låter lite tamt ändå. På de flesta ställen jag kollat efter slip-on / helsystem finns det inte till -02:eek:rna, börjar alltid på -03 och senare, så gammal är den ju ändå inte?! =) Jag antar att ett helsystem / slip-on (+mellanrör) från 620/625/640/660 säkert även kan passa på min. Vilka modeller och årsmodeller kan jag titta på för att få tag på ett system som passar min 625:a? Kan man bredda utbudet genom att göra smärre modifieringar på hojjen? Är ute efter både effekt och ljud.

Tja!

Hade 625 SMC börjat tillverkas -02? Det är inte så att du har en 625 SC (supercomp) som är ombyggd till Motard. Elstarten kom väl 03 så det kanske är därför helsystemen inte passar mellan de olika årsmodellerna. Det är i och för sig möjligt att alla enkelslipon till lc4an passar till din hoj men det är inget jag skulle ta gift på. Har för mig att bakramen också bytts ut under resans gång.

Jag köpte iallfall ett slipon till en 640E och satte på min.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
625smc kom först -04 då det inte fanns någon motard version -03 utan SXC "offroad fanns endast då"

625 -02 fanns som motard "hade en själv" & en som ren offroad.
Bakdämparna ska inte vara några problem på samtliga modeller ifrån -99 till -04. Helsystem kan det vara lite knepigt då både 620, 625-02 samt 660-03 inte har elstart. De flesta främre rör som är till för dem med elstart "t,ex 640" brukar passa men de hojar som har flatsideknasaren "ej 640" kan accpumpen sitta så pass illa att främre röret kan ta i så då passar inte dem ifrån t,ex 640 så bra. Antingen får man gå på med hammaren just i den böjen eller slipa accpumpen på förgasaren.:gnissla

Om du har SXC dämparen, har du försökt ta bort lilla röret inuti som är ca 15-20cm som stryper en del av flödet? Om inte så borra bort nitarna, ta bort ändkonan "skada inte O-ringen" & sen är det bara att såga bort så mkt du vill ta bort. Om du inte vill såga sönder så går det att köpa ändkona som är redan är moddad. Det kommer låta mera men var beredd att det kommer låta lite ihåligt men du har högre ljud iallafall.:D

Om du vill ha mest effekt & ljud så rekommenderar jag detta system, dock får man modda lite med sidokåpa mm på höger sidan men du kommer garanterat bli nöjd.
http://cgi.ebay.de/KTM-620-625-640-...14&_trkparms=72:1229|66:2|65:12|39:1|240:1318
 
Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Är det förresten någon som brukar skifta fälgar mellan motard och enduro som gjort en smart lösning på hastighetsmätarvajern? Det är ju ett helvete varje gång om man inte plockar bort hela vajern. Nu senast lyckades jag med att ta av den och en ny går ju på 475:-. Skulle vilja ha någon sort kontakt vid gaffelbenet som man bara kopplar ur för att sen skruva loss skruven i oket på ett enkelt sätt.
 

D4lmas

meklubba
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Old Mastchop
Hoj
KTM625sm/400exc-02:or
Ni har ju så rätt 625 SC SM verkar vara den korrekta benämningen på min hoj :rodnar
Tack för så snabba svar :rock
Har inte plockat isär burken men det är ett ganska litet hål i konan, drygt 30mm har jag för mig. Är ju enkelt att plocka isär och kolla så det var ett bra tips, ska kolla lite noggrannare på de tidigare DIY moddningarna i forumet. Den går ju inte helt tyst men saknar det mulliga/hårda ljudet man ofta hör från andra stånkor som gör att man får rysningar :kär
Oj det verka va ett fint system, kan nog bli ett bud på det, tack för tipset!! :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det förresten någon som brukar skifta fälgar mellan motard och enduro som gjort en smart lösning på hastighetsmätarvajern? Det är ju ett helvete varje gång om man inte plockar bort hela vajern. Nu senast lyckades jag med att ta av den och en ny går ju på 475:-. Skulle vilja ha någon sort kontakt vid gaffelbenet som man bara kopplar ur för att sen skruva loss skruven i oket på ett enkelt sätt.

Eeeeh hade aldrig några problem med skiftbyte, mer än att jag var tvungen att lossa på 4-oket en snabbis när jag skulle ta av/på motardfälgarna. Dock var jag med om 2ggn att jag fick givaren avskjuten av en framför när jag körde grus så sen hade jag ditt en skyddslang sen gick det fint.

Ni har ju så rätt 625 SC SM verkar vara den korrekta benämningen på min hoj :rodnar
Tack för så snabba svar :rock
Har inte plockat isär burken men det är ett ganska litet hål i konan, drygt 30mm har jag för mig. Är ju enkelt att plocka isär och kolla så det var ett bra tips, ska kolla lite noggrannare på de tidigare DIY moddningarna i forumet. Den går ju inte helt tyst men saknar det mulliga/hårda ljudet man ofta hör från andra stånkor som gör att man får rysningar :kär
Oj det verka va ett fint system, kan nog bli ett bud på det, tack för tipset!! :tummenupp


Om du är osäker så kolla med ficklampa, ser du ett rör som sticker in en bra bit så är den strypt annars så är det ok. Mmm den på ebay verkar han bara vilja skicka i Tyskland men jag gav en hint om hur det systemet så ut.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top