Ktm 625

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Bättre och bättre. Det är en relativ fråga. Växlarna är rätt markant kortare, det är inga problem att rycka upp hojen på trean (kunde jag inte alls innan) och topphastigheten har sjunkit från ca 185 till ca 165. Men jag har definitivt roligare, hela tiden. :tummenupp

I vilken hastighet ligger du i när du rycker upp den på trean? Ungefär?
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Bättre och bättre. Det är en relativ fråga. Växlarna är rätt markant kortare, det är inga problem att rycka upp hojen på trean (kunde jag inte alls innan) och topphastigheten har sjunkit från ca 185 till ca 165. Men jag har definitivt roligare, hela tiden. :tummenupp

Behövde du korta kedjan nått när du bytte framdrevet till 15 kugg?
 

Ryderonthestorm

WoRkinG Class HerO
Gick med
2 Feb 2005
Ort
skara
Hoj
yz250
gummipackningen eller vad man ska kalla det som sitter pressat på fram drevet är det nåt som e nödvändigt eller? fick bara ett löst drev med när jag beställde.

Nyman : jag slängde på 15drev idag och bytte inte kedja
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Brukar lägga mig på 60, 65 och göra ett gaspåslag, släppa av och sen ge fullt och rycka, då går den upp fint.

Ok, ungefär samma hastighet som mig fast på tvåan.
Jag hade gärna velat kunna gasa upp hojen i ca 80. Är ju oftast där man ligger och cruisar.
Lite drygt att sänka hastigheten så fort man ser en snygg brud, bara för att kunna dra upp den på slangen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
gummipackningen eller vad man ska kalla det som sitter pressat på fram drevet är det nåt som e nödvändigt eller? fick bara ett löst drev med när jag beställde.

Nyman : jag slängde på 15drev idag och bytte inte kedja

Det enda jag har hört då det satt speciellt på KTM Duke var att det skulle minska vibrationer mer vet jag inte!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
gummipackningen eller vad man ska kalla det som sitter pressat på fram drevet är det nåt som e nödvändigt eller? fick bara ett löst drev med när jag beställde.

Nyman : jag slängde på 15drev idag och bytte inte kedja

Har inget sånt på mitt 15-drev men det sitter på originaldrevet... Har väl kört en 10, 12 timmar med 15-drevet och har inte märkt nåt.

Har inte kortat kedjan heller... :)

Ok, ungefär samma hastighet som mig fast på tvåan.
Jag hade gärna velat kunna gasa upp hojen i ca 80. Är ju oftast där man ligger och cruisar.
Lite drygt att sänka hastigheten så fort man ser en snygg brud, bara för att kunna dra upp den på slangen.

Skillnaden är att du kan dra den mycket längre på slangen på 3:an. Rycker du runt 70 kan du ju hålla kvar den till 110 nånting i alla fall. Eller, nu kan jag, fick inte upp den alls på trean med 17-drevet fram... ;)
 
Last edited:

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Plockar upp min slöa 640 på trean i både 70-80-90 med orginaldrevning.. Dessa slöa 640isar ;) Dessutom en -02a som har "lowflow topp" :gnissla
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Plockar upp min slöa 640 på trean i både 70-80-90 med orginaldrevning.. Dessa slöa 640isar ;) Dessutom en -02a som har "lowflow topp" :gnissla

Antagligen är du duktig eller så har du den svampigaste fjädringen som finns.

Jag har kört en hel del slang nu och har aldrig lyckats få upp den på trean på plan mark. Däremot att växla till 3an 4an väl uppe går fint.

Skall också sätta på 15 drev sen, mer leka..
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Plockar upp min slöa 640 på trean i både 70-80-90 med orginaldrevning.. Dessa slöa 640isar ;) Dessutom en -02a som har "lowflow topp" :gnissla

Men lär ut hemligheten då :fakta
Kopplar du upp den då eller?


Har inget sånt på mitt 15-drev men det sitter på originaldrevet... Har väl kört en 10, 12 timmar med 15-drevet och har inte märkt nåt.

Har inte kortat kedjan heller... :)



Skillnaden är att du kan dra den mycket längre på slangen på 3:an. Rycker du runt 70 kan du ju hålla kvar den till 110 nånting i alla fall. Eller, nu kan jag, fick inte upp den alls på trean med 17-drevet fram... ;)

Man får bli grym på att växla på slangen istället, jag blev lite feg efter att jag höll på att slå över när jag växlade till trean.
Men jag ökar knappt nått i fart när jag slangar så jag behöver inte växla upp. (iof så kan det vara skönt att få ner varvet lite..)
 
Last edited:

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Plockar upp min slöa 640 på trean i både 70-80-90 med orginaldrevning.. Dessa slöa 640isar ;) Dessutom en -02a som har "lowflow topp" :gnissla




haha. jag kunde kopla upp min 625:a på 3an i 80-90km/h utan problem innan jag bytte till 15 fram:tungan handlar bara om tajming. men kuggade ner för att få en behagligare gång då den inte hostar lika mycket på låga varv. och satan vad den lyfter lätt med 15 fram. skitroligt att köra:tummenupp ,



Ps: tog upp min 640 03 på slangen i samma hastigheter iof också. så att den är så slö vet i fan. då var den ju iof ombestyckad och effektburk och 625 är ju åtminstone i dagsläget orginal:huvet
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Hehe på trean ger jag hojen en ordentlig knuff med röven(puttar bakhjulet under mig) samt rycker till i styret. Ingen koppling.. Ser säkert ut som "hopp och skutt" när jag gör det.. Jag lyckas nästan aldrig koppla upp henne på 3an, därimot har jag börjat koppla upp henne på tvåan.. Då känns det som om nån sliter upp framhjulet i luften åt mig.. Snabbt på bakbromsen sen vidare, antingen sakta på 2an-3an eller lådan ut, beror ju på vart man är påväg.. ;) Sen kan jag inte påstå att jag har full koll, hjärtat får man svälja ner varje gång man wheelar tycker jag.. :gnissla

En knuff med röven framåt på hojen tycker jag ger myycket mer än att sitta och rycka i styret, testa detta får ni se :) Kanske funkar såbra för mig då jag har så stor :arsele
 

Ryderonthestorm

WoRkinG Class HerO
Gick med
2 Feb 2005
Ort
skara
Hoj
yz250
ok.....får ta & beställa ett från Lelles då :)

Hur upplever du att karaktären på hojjen ändras då?

framförallt så blev den mycket roligare att köra, bättre drag genom vxl och så blir det juh lättare att plocka upp den givetvis :D precis som doro skrev så tycker jag gången blev lite trevligare oxå.

Det mest optimala måste väl vara att korta kedjan nån länk oxå så att hjulbasen blir så kort som möjligt eller blir det ingen markant skillnad? rätta mig om jag har fel?

nu börjar det bli dags för spånk och metal! :yoparty skål på er !
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Var ute och körde idag och sadeln blev förjävla varm. Har hänt förut någon gång och undrar vad det kan vara. Har aldrig varit med om att fläkten startat och börjar fundera på om det finns någon överhuvudtaget.

Kan den gå för snålt eller finns det någon annan anledning?


Vad för LC4 avgassystem och slipon passar till en KTM625. Passar tex ett helsystem från en ktm640 - 02 eller något liknande?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var ute och körde idag och sadeln blev förjävla varm. Har hänt förut någon gång och undrar vad det kan vara. Har aldrig varit med om att fläkten startat och börjar fundera på om det finns någon överhuvudtaget.

Kan den gå för snålt eller finns det någon annan anledning?


Vad för LC4 avgassystem och slipon passar till en KTM625. Passar tex ett helsystem från en ktm640 - 02 eller något liknande?


Tror inte det finns någon fläkt på SXC modellerna utan bara på SMC. Var det en -04 du hade? Då passar ett helsystem från en 640-02 alldeles utmärkt då 640 också kör med el-start. Det skiljer inte nåt på måtten på motorn mellan -02/03
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top