Ktm 625

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Bhaha, ok :D Jaaa, visst kan det vara så. Fast jag tror ändå att den är lite pajj :) Det inbillar jag mig iaf...



det är ju viktigt att du gör det där lilla gassläppet. altså växla, släpp på gasen helt så att framgafeln åker ner. samt ge sedan full gas:tummenupp :pannkyss
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
SBS? :confused:

Är det nåt med tjockisanknytning? :D Jag väger ju bara 90 pannor typ...

Jag väger en del mer än du så då vore det mobbing av mig själv... ;)

Om du inte är van så testa att lägga dig på 50, 55 km/h, ge full gas bara kort, släpp helt så gaffeln komprimeras och sen ge full gas, kanske rycka lite också. Den kommer garanterat att resa sig. Allt eftersom tekniken 'förfinas' så går du ner i hastigheterna för att få upp hojen snabbare och för att kunna hålla längre wheelies.

Jag kan teorin men jag är inte så duktig i verkligheten... :)
 

Henken

Guest
Jag väger en del mer än du så då vore det mobbing av mig själv... ;)

Om du inte är van så testa att lägga dig på 50, 55 km/h, ge full gas bara kort, släpp helt så gaffeln komprimeras och sen ge full gas, kanske rycka lite också. Den kommer garanterat att resa sig. Allt eftersom tekniken 'förfinas' så går du ner i hastigheterna för att få upp hojen snabbare och för att kunna hålla längre wheelies.

Jag kan teorin men jag är inte så duktig i verkligheten... :)

Jag har småtestat lite men utan tendens att ens försöka resa sig. Dock så går den rätt illa på låga varv framförallt. Den rycker & går ojämnt på framförallt 1:an. Efter att de på Superbike hade in den & bytte en läckande packning så dör den dessutom i låg fart rätt ofta. Hjälpte inte heller att byta munstycken, det är fortfarande massa avgasknallar. Tycker dessutom att det blev värre när jag gjort det. Nån som har en idé?

Edit: Läcker fortfarande olja trots bytt packning.
 
Last edited:

Solid snake

Guest
3016644 Jag har småtestat lite men utan tendens att ens försöka resa sig. Dock så går den rätt illa på låga varv framförallt. Den rycker & går ojämnt på framförallt 1:an. Efter att de på Superbike hade in den & bytte en läckande packning så dör den dessutom i låg fart rätt ofta. Hjälpte inte heller att byta munstycken, det är fortfarande massa avgasknallar. Tycker dessutom att det blev värre när jag gjort det. Nån som har en idé?
Låter som att den drar tjuvluft.
 

Solid snake

Guest
3016671 Du tror inte att ett rejält skitigt luftfilter eller dåligt tändstift kan ge de problemen? Det låter iaf billigare än att nåt drar tjyvluft (Vad gör man/nån mekaniker åt det?)
Den kan dra mellan förgasargummit och toppen t.ex, kan ju pröva att spruta med startgas runt förgasargummit och däromkring, om motorn dör eller ökar i varv har du hittat var den drar luft.

Att den smäller jättemycket som du säger kan bero på att den får för tunn blandning (tjuvluft) om du fortfarande har original bestyckning utan att ha bytt ut nånting på hojen som avgassystem eller nåt sånt.

Motorn går dessutom varmare med tunnare blandning, hade luftfiltret varit ordentligt skitigt så hade den gårr för fett, och stiftet hade nog antagligen varit sotigt.

Du får helt enkelt öppna och titta, luftfiltret är inte speciellt svårt att titta på om man säger så. ;)
 

Henken

Guest
Den kan dra mellan förgasargummit och toppen t.ex, kan ju pröva att spruta med startgas runt förgasargummit och däromkring, om motorn dör eller ökar i varv har du hittat var den drar luft.

Att den smäller jättemycket som du säger kan bero på att den får för tunn blandning (tjuvluft) om du fortfarande har original bestyckning utan att ha bytt ut nånting på hojen som avgassystem eller nåt sånt.

Motorn går dessutom varmare med tunnare blandning, hade luftfiltret varit ordentligt skitigt så hade den gårr för fett, och stiftet hade nog antagligen varit sotigt.

Du får helt enkelt öppna och titta, luftfiltret är inte speciellt svårt att titta på om man säger så. ;)

Jo, luftfiltret ser inte kul ut men jag tänkte om det kunde vara en alternativ förklaning.:) Tack för svaret!
 

Henken

Guest
Jag blir vansinnig...skulle byta olja, tog loss en av två oljebultar, den större, och lyckades med klassikern att dra den mindre rund. :mad:

Om en enda grej till går sönder/börjar konstra så blir det fan repet!!

Nån som har en fil att låna ut? Gärna nära Mölnlycke, måste ta buss numera. :gnissla :död
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag blir vansinnig...skulle byta olja, tog loss en av två oljebultar, den större, och lyckades med klassikern att dra den mindre rund. :mad:

Om en enda grej till går sönder/börjar konstra så blir det fan repet!!

Nån som har en fil att låna ut? Gärna nära Mölnlycke, måste ta buss numera. :gnissla :död


När du har borta pluggarna så se till och borra litet håll i kanten så du kan naja båda pluggarna så slipper riskera dra dem för hårt!
 

Bifogat

  • Borrade pluggar!.jpg
    Borrade pluggar!.jpg
    54.3 KB · Visningar: 177

Henken

Guest
När du har borta pluggarna så se till och borra litet håll i kanten så du kan naja båda pluggarna så slipper riskera dra dem för hårt!

Ok :) Löste det med en dremmel & några minuters slipande. Nu passar 12:ans nyckel istället för 13.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jag har småtestat lite men utan tendens att ens försöka resa sig. Dock så går den rätt illa på låga varv framförallt. Den rycker & går ojämnt på framförallt 1:an. Efter att de på Superbike hade in den & bytte en läckande packning så dör den dessutom i låg fart rätt ofta. Hjälpte inte heller att byta munstycken, det är fortfarande massa avgasknallar. Tycker dessutom att det blev värre när jag gjort det. Nån som har en idé?

Edit: Läcker fortfarande olja trots bytt packning.

Kolla även vilket läge du har på clipset på nålen och vilken inställning du har på blandskruven. Om luftfiltret ser ut som kriget kanske det är läge att göra rent förgasaren...
 

Henken

Guest
Kolla även vilket läge du har på clipset på nålen och vilken inställning du har på blandskruven. Om luftfiltret ser ut som kriget kanske det är läge att göra rent förgasaren...

Ställde upp tomgången lite & den går bättre, bytte även luftfiltret samtidigt. Dock är den fortfarande ryckig så jag ska testa rengöra förgasaren.

Har aldrig gjort det innan, är det nåt man ska tänka på? Rengöra med bensin?
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Har läst en hel del om bakhjulskörning här på SH, men jag har ett problem.
Så fort jag sätter mig på hojen så fegar jag ur, blir så sjukt nervös bara av att tänka på att jag ska whuuuiela! Har aldrig kört en moppe eller något på bakhjulet så visst förstår jag att det känns läskigt. Men det är något man vill lära sig, annars kan man lika gärna köpa en Baotian 50cc eller något.
.
Så min fråga till er, hur fan blir man av med den där rädslan? Jag blir skakis bara av att sitta vid datorn och skriva om det haha

Jag är lite mesig på den fronten måste jag säga...
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har läst en hel del om bakhjulskörning här på SH, men jag har ett problem.
Så fort jag sätter mig på hojen så fegar jag ur, blir så sjukt nervös bara av att tänka på att jag ska whuuuiela! Har aldrig kört en moppe eller något på bakhjulet så visst förstår jag att det känns läskigt. Men det är något man vill lära sig, annars kan man lika gärna köpa en Baotian 50cc eller något.
.
Så min fråga till er, hur fan blir man av med den där rädslan? Jag blir skakis bara av att sitta vid datorn och skriva om det haha :tummenupp

Jag är lite mesig på den fronten måste jag säga... :tuttar


Jag hade aldrig kört på bakhjulet när jag skaffade min första motard även om jag har tävlingkört enduro ett antal år tidigare! Prova dig fram genom att börja på 2:a växeln. Åk till lunda med någon kompis och träna i uppförsbacken då det är lättare tycker jag skulle göra som dig träna!!!

Ett ypperligt tillfälle är att åka till Lunda antingen på Tisdagar eller passa på att komma till Barkaby den 18 Juli. Skit i vad andra tycker, många kan inte ens köra på bakhjulet utan hellre tittar på andra så du kör ditt egna race. Jag är inte helt omöjligt att följa med ut om du vill ha sällskap. Som alla andra säger: Det finns inga genvägar utan träna träna träna träna!!!!!!!:tummenupp

Nu blev detta OT så kasnke lägga det i en separat tråd i fortsättningen.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
du får avancera lååångsamt. Att börja rycka i styret när ingen ser är ju inga problem.
Att rycka i styret och sitta längre bak är ju heller inte så svårt.

Rycka sen gasa lite lite lite
Sen lite mer......

Gör du detta sen i 30 för att sen testa i 50....så lyfter nog hjulet för dej.
Sen mera, mera, mera.
Sakta sakta sakta.

Jag tränar på att hitta balanspunkten, å det är svårt och tar tid....

Vanlig teknik träning?
Så att du lär känna din hoj!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top