Ktm 625

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Vad har du för drevning på hojen?

Jag tycker inte att det går att köra på ettan. Tvåan kan vara lite ryckigt, men lägg på lite mer fart så går det bra. Man kan ju inte hålla på o köra med kopplingen...
Nu har jag förvisso ett 15-drev på, så ett original (17) kanske är jobbigt om du har det.

Var precis ute och kollade drevningen på cykeln och ja det stämmer att jag har 17 på det lilla. Är det enkelt att byta till ett mindre?
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Det var tur att det var 17 på det lilla :D

Nejdå, det är inte så knepigt att byta drevet fram.

Är det i princip bara att skruva av det och sätta dit det nya? Hur gör man med kedjan sen då? Den bör ju bli aningen slappare eftersom det är ett mindre drev
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tips på risers SXC

Nån som vet vart jag kan hitta plånboksvänliga risers till min SXC -04

Gärna som höjer styret en aning. Obs att den inte har det gummiupphängda styret som SMCn

Var ute o körde idag i varjefall men styret o riserserna är lätt snea.

Usch det är dyrt o vurpa
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Är det i princip bara att skruva av det och sätta dit det nya? Hur gör man med kedjan sen då? Den bör ju bli aningen slappare eftersom det är ett mindre drev

skruva av bulten, om brickan bakom bulten ser kass ut så köp en ny(billig). Bra tillfälle att rengöra och kolla efter läckage där framdrevet sitter, inte så ovanligt att det läcker där.

På med nya framdrevet, brickan och sen bulten, använd loctite på bulten också. Om du har momentnyckel så dra åt med rätt moment(står i ktm-manualen vilket moment du ska ha). Spänn kedjan så du har 30mm spel. pissenkelt, tar 10min max.
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
skruva av bulten, om brickan bakom bulten ser kass ut så köp en ny(billig). Bra tillfälle att rengöra och kolla efter läckage där framdrevet sitter, inte så ovanligt att det läcker där.

På med nya framdrevet, brickan och sen bulten, använd loctite på bulten också. Om du har momentnyckel så dra åt med rätt moment(står i ktm-manualen vilket moment du ska ha). Spänn kedjan så du har 30mm spel. pissenkelt, tar 10min max.

Den kanske viktigaste frågan är var man får tag på drevet? :D
Är ett "15-drev" alltid lika stort eller kan det skilja sig i diameter?
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Den kanske viktigaste frågan är var man får tag på drevet? :D
Är ett "15-drev" alltid lika stort eller kan det skilja sig i diameter?

Alltså detso mindre kuggar på ett drev desto mindre blir det självklart. Om du vill vara säker på att det passar så köp ett hos en ktm-återförsäljare... typ www.lellesmcdelar.se
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Vad är det som felar när elstarten först vägrar starta upp cykeln och istället bara gnager på som en symaskin MEN efter en spark med kick-starten fungerar alldeles utmärkt? Alltså hur kan kicken göra att elstarten helt plötsligt börjar fungera?
 
Last edited:

lovepow

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
torslanda
Hoj
ktm 625 -06
Vad är det som felar när elstarten först vägrar starta upp cykeln och istället bara gnager på som en symaskin MEN efter en spark med kick-starten fungerar alldeles utmärkt? Alltså hur kan kicken göra att elstarten helt plötsligt börjar fungera?

öppna kåpan till startmotor dreven. var likadant på min när drevet rasat. OBS kör ej eller starta inte hojjen innan du fått ut alla kuggar och flisor ur motorn
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Tjo
Nån som har nått bra tips på ledblinkers som inte vibrerar sönder och går av... (biltemas)
 

cossie2

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2008
Ort
gbg
Hoj
KTM 625
Vad är det som felar när elstarten först vägrar starta upp cykeln och istället bara gnager på som en symaskin MEN efter en spark med kick-starten fungerar alldeles utmärkt? Alltså hur kan kicken göra att elstarten helt plötsligt börjar fungera?


Säkert "starter clutch" som pajat, var det för mig. Startmotorn antingen bara frisnurrar eller har det väldigt jobbigt när den ska dra runt motorn. Sitter innanför svänghjulet.
Kostar ca 700kr.
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Säkert "starter clutch" som pajat, var det för mig. Startmotorn antingen bara frisnurrar eller har det väldigt jobbigt när den ska dra runt motorn. Sitter innanför svänghjulet.
Kostar ca 700kr.

öppna kåpan till startmotor dreven. var likadant på min när drevet rasat. OBS kör ej eller starta inte hojjen innan du fått ut alla kuggar och flisor ur motorn

Mmm jag misstänkte också att det var något sånt efter att ha läst runt på olika forum. Men rengjorde tändstiftet från sot och skit igår (fredag) och idag (lördag) startade cykeln på första försöket, det var nästan som om den redan var varm :va Känns dock inte som att ett lite småsotigt tändstift är den enda orsaken till mitt problem
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mmm jag misstänkte också att det var något sånt efter att ha läst runt på olika forum. Men rengjorde tändstiftet från sot och skit igår (fredag) och idag (lördag) startade cykeln på första försöket, det var nästan som om den redan var varm :va Känns dock inte som att ett lite småsotigt tändstift är den enda orsaken till mitt problem

Du hade ju missljud från startmotoringreppet när jag servade din cykel så jag tror att det är skyldigt....
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Är det denna tråden som beskriver mitt problem? http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Förstår jag det rätt så handlar det första inlägget om att byta ut metallringen. Men trådstartarens problem verkar uppstå igen senare i tråden och där börjar de istället prata om någon packning/tätning.
Bara att hitta det där verktyget verkar vara ett jävla meck. :näsblod

Ledig något mer i sommar Boris? :D
 

cossie2

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2008
Ort
gbg
Hoj
KTM 625
Är det denna tråden som beskriver mitt problem? http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Förstår jag det rätt så handlar det första inlägget om att byta ut metallringen. Men trådstartarens problem verkar uppstå igen senare i tråden och där börjar de istället prata om någon packning/tätning.
Bara att hitta det där verktyget verkar vara ett jävla meck. :näsblod

Ledig något mer i sommar Boris? :D

Det dom gör där i tråden är en snålvariant "bonnmeck", där dom tar fjädern från en packbox och ersätter den dåliga som sitter på startmotoringreppet. Kanske funkar men känns som det är bättre att göra det ordentligt och byta hela ingreppet. Kostar som sagt 700kr, avdragaren kostar runt 180kr.
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Det dom gör där i tråden är en snålvariant "bonnmeck", där dom tar fjädern från en packbox och ersätter den dåliga som sitter på startmotoringreppet. Kanske funkar men känns som det är bättre att göra det ordentligt och byta hela ingreppet. Kostar som sagt 700kr, avdragaren kostar runt 180kr.

Delen du menar att jag ska byta ser ut såhär va? http://losiu.wdfiles.com/local--files/wheelies/8_clutch_spring.jpg artikelnummer 58440026000.

Men varför kallar folk den delen för starter clutch när det enligt manualen är ett såkallat "free-wheel"? http://losiu.wikidot.com/local--files/wheelies/1_starter.jpg Objekt #7: FREE-WHEEL FWD 332008 BLS
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top