KTM 640 LC4 motorhaveri?

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Ort
Jonsered
Hoj
KTM 640 LC4
Precis innan jag rev ner han så lät det ju även som det var nått som hoppade runt nere i motorn.. Så den ligger nog lite överallt, får bli verkstad på detta tror jag..

Tack så sjukt mkt för alla svar, det har verkligen hjälpt mig på traven!!
 

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Ort
Jonsered
Hoj
KTM 640 LC4
men börja med att kolla så inte muttern ligger i toppen (öppna andra luckan o lys med lampa, dragga med magnetpenna efter muttern)
Finns den inet där kan den ju åk ner i kamkedjekanalen, ta bort generatorkåkan o kolal om den ligger i botten där...

Vilken är generatorkåpan??
Kan inte hitta den i servicemanualen..:/
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vilken är generatorkåpan??
Kan inte hitta den i servicemanualen..:/

Den som inte är kopplingskåpan. ;D
vet inte om det är som på 525an, den vänstra, den med lilla "burken" (den runda utskjutande delen) på brukar det vara, det går in kablar på den sidan...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jäkla T9 det skulle stå kamkedja i tidigare inlägg. Ja om de nu inte var muttern Du hittade så finns de en chans att den kan ha följt med kamkedjan!
 

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Ort
Jonsered
Hoj
KTM 640 LC4
Jäkla T9 det skulle stå kamkedja i tidigare inlägg. Ja om de nu inte var muttern Du hittade så finns de en chans att den kan ha följt med kamkedjan!
Du får ursäkta mitt frågande men jag är lite av en nybörjare på LC4 och mc i huvudtaget.
Vad ska jag öppna för att se om jag kan hitta muttern??
Öppnade vänstra och högra motorkåpa, finns det nått mer jag kan öppna utan att ta av toppen å grejja.
För det skulle vara rätt meckigt enligt servicemanualen :)
För att komma åt kamkedjan så måste jag ju ta av topp osv.. Eller har jag fel?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ingen fara alla behöver vi hjälp ibland!

Högra kåpan kan du skruva dit igen då den inte kommer vara där, om det nu är så att muttern har vibrerat loss och ligger lös så är det mest troligt att den ligger antingen uppe vid ventilerna där du kollat och då skulle ja nog föreslå att du lossar hela ventilkåpan så du får lite bättre sikt dvs den kåpan som inte har en vanlig papperspackning som sitter överst på motorn.

Sen är det bara att leta dig ner längs med kamkedjan och försöka se om den ligger nånstans på väg ner (det är trångt trångt i kamkedjans kanal, sen då givetvis innanför vänster motorkåpan. Nu minns ja inte hur trångt de är bakom kopplingen men de kanske finns en möjlighet att den kan ha trillan in där också. Som sagt det är bara att leta, nånstans i motorn bör den finnas!

Bara fråga igen om du undrar nåt så ska ja försöka hjälpa med de jag kan!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Du får ursäkta mitt frågande men jag är lite av en nybörjare på LC4 och mc i huvudtaget.
Vad ska jag öppna för att se om jag kan hitta muttern??
Öppnade vänstra och högra motorkåpa, finns det nått mer jag kan öppna utan att ta av toppen å grejja.
För det skulle vara rätt meckigt enligt servicemanualen :)
För att komma åt kamkedjan så måste jag ju ta av topp osv.. Eller har jag fel?

du ska kolla om om muttern eller resterna av den trillat ner i den kanal på sidan av motorn som kamkedjan går i som leder ner på ena sidan av motorn till vevaxeln, den sidan som kamkedjesträckaren sitter på av motorn.
google is your friend...

om du av nån anledning ska göra nåt med kamkedjan så räcker det att ta bort ventilkåpan (inte bara inspektionsluckorna och inte hela toppen), ställ dock gärna motorn i TDC och släpp på kamkedjespännaren innan du gör det, för risken finns annars att kamen spräter iväg när du lossar toppen elelr att nåt skadas.

allt detta ska stå i servicemanualen btw, läs igenom relevanta avsnitt HELT.
 

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Ort
Jonsered
Hoj
KTM 640 LC4
Ingen kunnig nära GBG som kan tänka sig ta hand om min fina LC4 motor med en lärling på köpet??
Givetvis mot betalning :)
Har bara en jordig carport att meka i + att jag inte känner mig tillräckligt kunnig för att plocka isär motorn själv.
 

dunken#

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2012
Ort
kinna
Hoj
r1-07 tl1000s-97 crf450-09
kolla med Lennart Söder Sportster Tools HB i kinna han klyvde min lc4 efter ett ras. han tog bara 3000kr men det var några år sedan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan du tänka dig utan lärling så skicka motorn till mig för genomgång.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad skulle du isåfall ta för jobbet?

Det beror på vad som skall göras och vilka delar som skall bytas. 1500kr för att demontera, inspektera, mäta och komma till en diagnos vad som skall göras. Det är först då man kan göra en rimlig beräkning av vad det kostar att reparera grejerna. Jag tycker det är mer rätt att göra så än att säga ett fast pris som därmed blir väl tilltaget för att täcka eventualiteter. Dessutom har jag väldigt mycket LC4 grejer på hyllan så du slipper i många fall betala KTM riktpris på reservdelarna.

I ditt fall föreslår jag att man börjar med att plocka av toppen och inspektera vad som lossnat och är kass i topp, kolv och cylinder, lokalisera muttern och skölja igenom motorn och se om vevlager och staklager överlevt. När man kommit dit är vattendelaren om man beslutar sig för att dela blocket, byta alla lager och renovera veven, med lite flyt slipper man undan och det är bara att plocka ihop med lite nya delar i toppen.
 

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Ort
Jonsered
Hoj
KTM 640 LC4
Det beror på vad som skall göras och vilka delar som skall bytas. 1500kr för att demontera, inspektera, mäta och komma till en diagnos vad som skall göras. Det är först då man kan göra en rimlig beräkning av vad det kostar att reparera grejerna. Jag tycker det är mer rätt att göra så än att säga ett fast pris som därmed blir väl tilltaget för att täcka eventualiteter. Dessutom har jag väldigt mycket LC4 grejer på hyllan så du slipper i många fall betala KTM riktpris på reservdelarna.

I ditt fall föreslår jag att man börjar med att plocka av toppen och inspektera vad som lossnat och är kass i topp, kolv och cylinder, lokalisera muttern och skölja igenom motorn och se om vevlager och staklager överlevt. När man kommit dit är vattendelaren om man beslutar sig för att dela blocket, byta alla lager och renovera veven, med lite flyt slipper man undan och det är bara att plocka ihop med lite nya delar i toppen.

Det låter kanon, då är frågan vad som är smidigast, om jag skall skicka via bussgods eller köra ner den..
Känns lite vanskligt att skicka motorn i låda..
Vad tycker du?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top