Ktm 640

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur många kg komp ska det vara i kallvärde på 640 2003?

Fyll i valfritt värde och det är bra....:näsblod

Kompet varierar friskt med batteriladd/trött startmotor/ventilspel/autodekomp och ffa mellan två olika mätare. Det enda vettiga är att göra ett leakdowntest....

Är det vid motorn eller filtret det kladdar? Är väl cylinderfotspackningen om det är vid motorn.

Väldigt vanligt däremot att det läcker just ovanför vänster utblås vid ventilkåpan och rinner ner/lite bakåt av fartvinden. Sitter ingen fardigskuren packning där så man får smeta lite eget.

Har en egen fundering själv. Enklaste sättet att få bort den stora muttern i kopplingskorgen utan att spendra 700-800 på ktms verktyg? Är ju lättmetal där så kan tänka mig att det är lite känsligt, funkar mutterpicka utan att ha sönder nått?

Stoppa i kopplingslameller och fiberskivor, kör sedan mutterpicka. Räcker det inte så försök att värma på muttern med varmluftspistol. Fungerar det inte så köp en stålskiva extra till kopplingen och svetsa på ett handtag på den=fattigmansversion av originalverktyget.

Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Boris nu sitter jag här och behöver din expertis, det är såhär min hoj vägrar starta vid 15- grader. Var ute nu vid 0 gradit då startar den dock inte om man chokar.
Men den dör efter 5-6 sekunder eller om man nuddar gasen.

BTW Jag har endast kickstart.

Några tankar och ideer om vad det kan vara ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Boris nu sitter jag här och behöver din expertis, det är såhär min hoj vägrar starta vid 15- grader. Var ute nu vid 0 gradit då startar den dock inte om man chokar.
Men den dör efter 5-6 sekunder eller om man nuddar gasen.

BTW Jag har endast kickstart.

Några tankar och ideer om vad det kan vara ?

Justera ventilerna
Byt lågfartsmunstycke (har du FCR eller vanlig BST förgasare?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Justera ventilerna
Byt lågfartsmunstycke (har du FCR eller vanlig BST förgasare?

Okej det var ventilerna jag med trodde att det var så får ställa dom i helgen.
Det är den vanliga förgasaren på den.
Enda som är gjort är slipon.

Btw är det 19 nyckel till tändstiftet?

Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Nu har jag ställt ventiler, dom stod helt knas.
Nu tänder den nästan varje kick och går 1-4 sekunder sen dör den.
Kan det vara så att det är skit i lågfartsmunstycket?

Har ni andra tips så skriv dom gärna.

//Alexander

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu har jag ställt ventiler, dom stod helt knas.
Nu tänder den nästan varje kick och går 1-4 sekunder sen dör den.
Kan det vara så att det är skit i lågfartsmunstycket?

Har ni andra tips så skriv dom gärna.

//Alexander

Eller så går den bara toksnålt när det är kallt....

Justera på bränsleskruven innan du byter lågfartsmunstycke. Passa på att justera upp tomgången lite.

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
Eller så går den bara toksnålt när det är kallt....

Justera på bränsleskruven innan du byter lågfartsmunstycke. Passa på att justera upp tomgången lite.

Vilken är bränsleskruven? (orginalförgasare)

Min dör också vid gaspådrag när det är kallt ute, det tar flera minuter innan den blir varm så man kan röra gasen..

MikeNoOne

9 Lives
Gick med
25 May 2009
Hoj
2008, KTM, 530exc-r
hallå kamrater!
jag tänkte beställa svart plast och ett par "häftiga" dekaler till sommaren.
jag har letat som fan (t.o.m ebay!), men utan resultat.
är det så dåligt utbud på tillbehör på 640´n (lc4) eller är det mig det är fel på?
finns det någon vänlig själ som eventuellt kan ha en länk till en rolig sida?
tack på förhand

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
hallå kamrater!
jag tänkte beställa svart plast och ett par "häftiga" dekaler till sommaren.
jag har letat som fan (t.o.m ebay!), men utan resultat.
är det så dåligt utbud på tillbehör på 640´n (lc4) eller är det mig det är fel på?
finns det någon vänlig själ som eventuellt kan ha en länk till en rolig sida?
tack på förhand

Hittar ju hur mkt som helst på denna sida!
http://www.shop.race-styles.com/en/katalog_leer.php?main_kat=2&nr=

625/640/660 har ju samma plast iallafall kylarvingar sen är det väl ett hopp -05 till -07 som har annan bakplast.

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Funderat ett tag på att byta ut originalsliponet mot ett Acra och har nu hittat ett Acraslipon som suttit på en 660 -04. Passar den rent fysiskt på min 640 -04 ? Det är väl ändå samma chassi och bakram på 660 och 640 av 2004 års modell ?

Det är som sagt bara sliponet, så får ha kvar mitt främre rör. Så gissar att jag får bygga något mellanrör så det passar bra. Men förutom det, bör man skaffa nya munstycken till vakumförgasaren eller är det bara att tuta och köra ? :)

Lite tips på vägen hade varit bra :)

Mvh Stellan

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Funderat ett tag på att byta ut originalsliponet mot ett Acra och har nu hittat ett Acraslipon som suttit på en 660 -04. Passar den rent fysiskt på min 640 -04 ? Det är väl ändå samma chassi och bakram på 660 och 640 av 2004 års modell ?

Det är som sagt bara sliponet, så får ha kvar mitt främre rör. Så gissar att jag får bygga något mellanrör så det passar bra. Men förutom det, bör man skaffa nya munstycken till vakumförgasaren eller är det bara att tuta och köra ? :)

Mvh Stellan

Det passar bra, bara att trycka i!:)

Ja, du kommer att behöva bestycka om fuggen. Öppna luftburken lite också om du inte gjort det. Är lite osäker på hur mycket då jag kör 660 men tror att det kan räcka med att gå upp en storlek i högfart med slipon..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Mvh Stellan

Ja systemet passar då allt externt på cykeln är identiskt. Bestycka om bör man göra med både annan nål och andra munctycken samt för enkelhetens skull byta till extern bränsleskruv. Jag har ett kitt färdigt...

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Ja systemet passar då allt externt på cykeln är identiskt. Bestycka om bör man göra med både annan nål och andra munctycken samt för enkelhetens skull byta till extern bränsleskruv. Jag har ett kitt färdigt...

Har själv en 660 och har satt på ett helsystem (Acra). Har bestyckat om och tycker att den funkar bra. Ändå nyfiken på vad det är för kit du har och sälja. :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har själv en 660 och har satt på ett helsystem (Acra). Har bestyckat om och tycker att den funkar bra. Ändå nyfiken på vad det är för kit du har och sälja. :)

Till 640 har jag 2st överblivna KTM-Sommer kit och till 660 (FCR förgasaren) har jag ett eget kit som är kopia på JD. Det består av en omslipad nål och matchande munstycken.

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00

Hade ju varit otroligt skönt om sliponet passar på mitt originala främre rör, men så bra är det nog inte. Så antar att jag får göra nåt mellanrör av nåt slag.

Vad går det bestyckade kalaset på till min förgasare ? 640 original vakumförgasare.

Mvh Stellan

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...