Ktm 640

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Upplever att min 640 SM är väldigt vinglig i låg fart. Känns nästan som om däcken skulle vara platta istället för runda. Brukar dom vara såhär eller vad kan det tänkas vara ?

Inte testa någon annan KTM, men har svårt att tänka mig att det ska vara såhär.

Pumpade däcken förut, från 1,7 till 2,1 bar. Men tyckte inte det blev nån direkt skillnad. Vad ska det vara för lufttryck förresten ?

Några tips jag kan kolla upp ?

Mvh Stellan

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Upplever att min 640 SM är väldigt vinglig i låg fart. Känns nästan som om däcken skulle vara platta istället för runda. Brukar dom vara såhär eller vad kan det tänkas vara ?

Inte testa någon annan KTM, men har svårt att tänka mig att det ska vara såhär.

Pumpade däcken förut, från 1,7 till 2,1 bar. Men tyckte inte det blev nån direkt skillnad. Vad ska det vara för lufttryck förresten ?

Några tips jag kan kolla upp ?

Mvh Stellan

ca 2,1-2,3 0,1 mindre där fram

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Fick hjälp att palla upp hojen idag, och kände rätt omgående att det var glapp i styrlagret .. :(

Känns som om det är tre direkta riktningar han vill åka åt. Rätt så trögt att svänga förbi dom lägena, så förstår att det känns som om man ska ramla i varje kurva :D

Hur svårt är det att byta styrlager om man har lite skruvvana. Eller bör man lämna bort ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Fick hjälp att palla upp hojen idag, och kände rätt omgående att det var glapp i styrlagret .. :(

Känns som om det är tre direkta riktningar han vill åka åt. Rätt så trögt att svänga förbi dom lägena, så förstår att det känns som om man ska ramla i varje kurva :D

Hur svårt är det att byta styrlager om man har lite skruvvana. Eller bör man lämna bort ?

Fixa själv :tummenupp

Gick med
16 Oct 2007
Hoj

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Beställd nya styrlager och framhjulslager. Går på nånstans runt 1200-1400kr.

Hur svårt är det att byta ? Nåt speciellt man ska tänka på ?

Mvh Stellan

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Vart kan man köpa OEM-dekaler ? Tänkte på gaffelbendekalerna. Dom som sitter på skydden.

Nån som vet vart man kan köpa dom ? :)

clonee

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
KTM
Stolt ägare av en KTM 640 LC4 Prestige - 04

Igår fick jag hem min nya och första hoj. Riktigt nöjd med den, bra drag och ganska bekväm. Ska dock inte åka längre resor än ca 2-4 mil .

Tänkte bara höra lite av er experter där ute om just min modell.

Vilken olja, oljefilter är bäst ? Kanske t o m märket på oljan ?

Annat man bör tänka på efter en dags körning ?

Och vad stämmer egentligen, är det 250 eller 500 mils serviceintervaller på dom här ? Finns hur mycket som helst här ute vad som är rätt och fel.

Hojen har gått ca 1100 mil. Annars billig försäkring hos Folksam ( skrev på farsan ), jag tog halvförsäkring, ligger på 2900/år.

Så vi ses väl ute på gatorna i stan ? :)

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Igår fick jag hem min nya och första hoj. Riktigt nöjd med den, bra drag och ganska bekväm. Ska dock inte åka längre resor än ca 2-4 mil .

Tänkte bara höra lite av er experter där ute om just min modell.

Vilken olja, oljefilter är bäst ? Kanske t o m märket på oljan ?

Annat man bör tänka på efter en dags körning ?

Och vad stämmer egentligen, är det 250 eller 500 mils serviceintervaller på dom här ? Finns hur mycket som helst här ute vad som är rätt och fel.

Hojen har gått ca 1100 mil. Annars billig försäkring hos Folksam ( skrev på farsan ), jag tog halvförsäkring, ligger på 2900/år.

Så vi ses väl ute på gatorna i stan ? :)

Skulle själv aldrig skenförsäkra, är 22 och nära storstad. Billigaste jag hittade med ok självrisker var hos Salus Ansvar, lite billigare premie i år för mig men ligger runt 5-6k/år halvförsäkring.

250mil för olja+filter varje 500 mil kolla ventiler oavsätt vad som står i boken. Vilket märke på oljan man ska ha finns det en miljon trådar om men summan av kardemumman köp något som inte är billigt skit och med rätt viskositet så klarar du dig nog fint. Vilka filter så är det orginal som gäller, det är inte dyra så är själv hellre säker än dumsnåll.

EDIT: Föresten 2-4mil långa resor max? BAAAAAH!! Jag övningskörde i somras till fjällstugan fram och tillbaka på min 640, 50-60mils sträcka dit :yoparty Ska du bara köra ner till korvmojjen eller? :D

Last edited:

clonee

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
KTM
Skulle själv aldrig skenförsäkra, är 22 och nära storstad. Billigaste jag hittade med ok självrisker var hos Salus Ansvar, lite billigare premie i år för mig men ligger runt 5-6k/år halvförsäkring.

250mil för olja+filter varje 500 mil kolla ventiler oavsätt vad som står i boken. Vilket märke på oljan man ska ha finns det en miljon trådar om men summan av kardemumman köp något som inte är billigt skit och med rätt viskositet så klarar du dig nog fint. Vilka filter så är det orginal som gäller, det är inte dyra så är själv hellre säker än dumsnåll.

EDIT: Föresten 2-4mil långa resor max? BAAAAAH!! Jag övningskörde i somras till fjällstugan fram och tillbaka på min 640, 50-60mils sträcka dit :yoparty Ska du bara köra ner till korvmojjen eller? :D

Nu vart det som det vart med försäkringen :) men iaf tack för svaren. Tror det är dags för ett litet oljebyte snart...hehe 50-60 mil fyfan, inga dåliga resor haha, jag ska bara köra till jobbet och träningar :) och sen lite bus på gatorna också. Bara solen tittar fram mer och att det slutar blåsa så in i helvete :p

Grymt nöjd med LC4, bättre drag än vad jag trodde :p

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Nu vart det som det vart med försäkringen :) men iaf tack för svaren. Tror det är dags för ett litet oljebyte snart...hehe 50-60 mil fyfan, inga dåliga resor haha, jag ska bara köra till jobbet och träningar :) och sen lite bus på gatorna också. Bara solen tittar fram mer och att det slutar blåsa så in i helvete :p

Grymt nöjd med LC4, bättre drag än vad jag trodde :p

Ja de går otroligt bra! :D

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
Sexförti!
Hej!

Har ett litet problem, det är gängpaj på magnetoljepluggen och den går inte att få ut.
Finns det nåt smart sätt att få ut den på och när det är gjort går det att använda gänghylsa för att gänga upp hålet utan att få skit i motorn? (antagligen är det gängpaj på hålet i motorn)

Tacksam för svar!

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Rensad bak. Behöver tips!

Hej!

Har rensat min 640 - 06a bak och behöver lite tips på hur jag kan fästa skylten snyggt och vilka blinkers man kan använda och hur även dom kan fästas snyggt.

Tack på förhand!

Bifogat

• Iphone Bilder 0021fff.jpg
    Iphone Bilder 0021fff.jpg
    158.4 KB · Visningar: 71
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
KTM lc4 prestige
Tjena köpte mig en KTM 640 Prestige - 03 förra veckan:)
Då förra ägaren inte ägt den sålänge och inte visste så mycket om den så undrar Jag om någon kan reda ut den här förgasardjungeln lite.

Läst igenom hela den här tråden men är ändå osäker på hur man vet vad det sitter för förgasare på hojen? Enligt vad Jag tror(?) så ska den heta mikuni bst40-266?

Det står Mikuni på min och den ser ut att vara original.

Har fått erbjudande att köpa en originalförgasare från en äldre 640 och det ska tydligen vara en dellorto?:va

Hjälp:)

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Tjena köpte mig en KTM 640 Prestige - 03 förra veckan:)
Då förra ägaren inte ägt den sålänge och inte visste så mycket om den så undrar Jag om någon kan reda ut den här förgasardjungeln lite.

Läst igenom hela den här tråden men är ändå osäker på hur man vet vad det sitter för förgasare på hojen? Enligt vad Jag tror(?) så ska den heta mikuni bst40-266?

Det står Mikuni på min och den ser ut att vara original.

Har fått erbjudande att köpa en originalförgasare från en äldre 640 och det ska tydligen vara en dellorto?:va

Hjälp:)

Sedan 640 kom som motard så är det mikuni.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024