Ktm 640

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001

tafflo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Gnarp
Hoj
ktm 640
Hej!
är det nån som har koll på vad för fälgar som passar min hoj?
Jag har en lc4a sm -02 med 17 tums sm däck. Jag vill ha endurofälgar, vad behövs? andra distanser, hur är det med drev, är väl ryckutjämnare på min tror ja.
Ja vad behöver ja för grejer helt enkelt.
Tacksam för svar.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hej!
är det nån som har koll på vad för fälgar som passar min hoj?
Jag har en lc4a sm -02 med 17 tums sm däck. Jag vill ha endurofälgar, vad behövs? andra distanser, hur är det med drev, är väl ryckutjämnare på min tror ja.
Ja vad behöver ja för grejer helt enkelt.
Tacksam för svar.

Rätta mig om jag har fel, men du behöver väl en annan gaffel också? Det sitter väl 320mm skiva på SM och gaffeln är anpassad för det..?
 

tafflo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Gnarp
Hoj
ktm 640
Rätta mig om jag har fel, men du behöver väl en annan gaffel också? Det sitter väl 320mm skiva på SM och gaffeln är anpassad för det..?

Jadu ja vet faktiskt inte, ska hem o kolla vad det är för storlek på skivan. då börjar det bli jobbigt, byta gaffel också när ja ska ut o köra grus...
Får bli 17 tums grusdäck isåfall men är inte vrålsugen på att kränga av o på däck flera ggr i veckan heller!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om jag inte har helt fel så sitter det WP43 även på -02 som de gör på enduro varianten... Du har hastighetsmätar drivning me wire från navet å 20mm framaxel...
Va som behövs är annan utväxling till hastighetsmätaren nere vid navet för att mätaren ska stämma me hjuldiametern.. 640 har org. 300mm fram bromsskiva så de behävs samt okhållare för den diametern..
Klart de går å köra me 320mm skivan... Endurohjul förstås.... Finns me ryckutjämnare... Passar rakt av..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp om jag inte har helt fel så kom 4 kolvsoket först 2003 på 660 och sen på 625/640sm 2004. Så du kommer inte ha nå strul m oket att de tar i ekrarna på grushjulen. Inte lättaste att hitta grushjul m 20mm axel och navdrivning.
 

tafflo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Gnarp
Hoj
ktm 640
okej, tack för svaren. Ringde på lelles o ny fram+bakfälg låg på 11500 ca. var ju nästan vad ja betala för hojen!! Men de var till en sxc tyckte ja han sa o vet inte om det var navdrivning på den, stumt bakdrev var det iaf sa han. Måste undersökas mer. Segt, jag som helst ville ha en grushoj men fick ett bra pris på den här! tänkte att det skulle vara en enkel match att få grushjul på den...
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Om jag inte har helt fel så sitter det WP43 även på -02 som de gör på enduro varianten... Du har hastighetsmätar drivning me wire från navet å 20mm framaxel...
Va som behövs är annan utväxling till hastighetsmätaren nere vid navet för att mätaren ska stämma me hjuldiametern.. 640 har org. 300mm fram bromsskiva så de behävs samt okhållare för den diametern..
Klart de går å köra me 320mm skivan... Endurohjul förstås.... Finns me ryckutjämnare... Passar rakt av..

Då hade jag fel. Enligt sprängskisserna på Ktmshop.se så är det samma gaffel på enduro och SMC från '02. :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Slänge på ett par excel fälgar från en husaberg på min gamla 640 -03. Då behövde jag svarva egen framaxel för det fanns ingen att köpa som passade i mina gaffelben + de mindre hjullargen i fälgen på offroad-fälgen. Osäker på om du har samma bredd på gaffelkronan på -02 som -03 men det inte är fallet så finns det ett färdigt adapterkit att köpa för den "lilla" framaxeln så den passar i dina gaffelben. Problemet med den bredare gaffelkronan som sitter på -03 är att den lilla framaxeln såklart bli för kort.

Nästa problem fram är att det stora bromsoket tar i ekrarna på offroad-fälgarna. Kan lösas antingen genom att slipa mer bromsoket eller att skjuta ut oket + skivan med distanser. Jag gjorde det sistnämnda och körde med 320mm skiva det blev skitbra.

Bak passar det mesta! På de fälgarna jag fixade fanns det ingen ryckutjämnare, fick fixa några andra hjuldistanser då än orginal för att navet skulle sitta på rätt plats. Däremot har bakaxeln på de flesta offroad fälgar samma tjocklek så det blir det inte lika jobbigt.

EDIT: Såg inte de andra inläggen innan jag svarade.... verkar som du har den mindre gaffelkronan och kommer inte ha samma problem med framaxeln som mig...
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Himla stor skillnad på -03 å -02...
-02 motard har samma framok som enduro... Inga problem me om ok som tar i ekrar... SMC från -03 har 4-kolvs ok som är mycke bredare, därför tar dom i me 21" framhjul...

Jag hade förra året nya fälgar me nya bromsskivor å ryckutjämnare till salu på blocket, men inget intresse förutom dom som undra om de passa på 690...
Nypris för allt utom däck å slang va över 16000:-
Hade de ute för 8000:-
 

tafflo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Ort
Gnarp
Hoj
ktm 640
Himla stor skillnad på -03 å -02...
-02 motard har samma framok som enduro... Inga problem me om ok som tar i ekrar... SMC från -03 har 4-kolvs ok som är mycke bredare, därför tar dom i me 21" framhjul...

Jag hade förra året nya fälgar me nya bromsskivor å ryckutjämnare till salu på blocket, men inget intresse förutom dom som undra om de passa på 690...
Nypris för allt utom däck å slang va över 16000:-
Hade de ute för 8000:-
Jaså typiskt att ja inte hade hojen då, köpte den nu i oktober. Ja de blir ungefär samma pris nu också på nya grejer!
okej men då är det inte överjäkligt med styr för att få dit grejerna å, kanon de. Fick du sålt fälgarna till slut?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jaså typiskt att ja inte hade hojen då, köpte den nu i oktober. Ja de blir ungefär samma pris nu också på nya grejer!
okej men då är det inte överjäkligt med styr för att få dit grejerna å, kanon de. Fick du sålt fälgarna till slut?

Näe, jag jag satte på dubbdäck å har kört typ under en timme me hjulen...
De är som Gnutten säger så är dom inte vanliga... Fanns den kombon bara 2000-2002, men dom hjulen passar till 625 SXC med distans

50309019100 Lagerstatus: 1-3

SPACER BUSHING FOR FRONT WHEEL

220:-

Så många förordar just SXC för att kunna ha både motard å enduro hjul...
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Någon som har koll på hur bred 640n är vid bredaste punkten (emellan styrändar, antar jag)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min hoj står ytterst otillgänglig just nu..
Du har inte möjlighet att mäta på din hoj? Hade vart grymt tacksam..

Mätte på några då...
Ett Magura styre är 800-810mm utan någe på ändarna..
Kolla även en Pro-taper å den håller liknande mått...
Ett biltema modell smalt är 735mm
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om du ska köpa biltema styre se fan till att kolla längden på deras fatbar. De skiljer sig rätt mkt och man får kolla på lappen. Man trodde de skulle ha snarlika längder annars blir det väkdigt tight m reglagen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om du ska köpa biltema styre se fan till att kolla längden på deras fatbar. De skiljer sig rätt mkt och man får kolla på lappen. Man trodde de skulle ha snarlika längder annars blir det väkdigt tight m reglagen.

Du som har koll... Så de finns ett min. mått på styrets bredd???
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top