Ktm 640

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Vippat=ventilen öppnat å stängt.... Då ska de vara löst....
För tight kan vara feljusterat eller fel mätläge....

Insuget lyckades vi mäta och justera.. Avgas hittade vi rätt mätläge på, men vi kunde inte peta in bladmåttet där..
Får lämna in den så det blir rätt gjort. Börjar jag bli osäker och gissar, så känns det inte bra.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Såg att du bor på västkusten och bär en Pimpstar tröja då borde du känna till Ki eller Rasorblade som han kallas här på forumet, han är trevlig och kan säkert hjälpa dig om du är osäker!
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Någon som är sugen på att byta till en Kawasaki Z750R 2011 ? Riktigt fint skick, 1500mil och välutrustad. PM:a eller maila mig för fullständig info!
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hej gänget!

Råkade ut för ett fenomen några gånger under dagens körning:
Ligger i ~100 på femman, vrider fullt, men hojen blir precis som när soppan i slut. Håller man kvar någon sekund, så "hoppar den igång", annar vrider man av och sedan vrider på igen och då funkar allt.
Antar att det har med varvtalet att göra då den inte var sådan i högre eller lägre hastigheter.

Är det bestyckningen? Någon som har en "standardbestyckning" för en 640 med originalförgasare och slip-on dämpare?
Och slutligen; är detta farligt? Ska hojen stå tills det är fixat, eller kan jag köra bara jag undviker att göra så?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej gänget!

Råkade ut för ett fenomen några gånger under dagens körning:
Ligger i ~100 på femman, vrider fullt, men hojen blir precis som när soppan i slut. Håller man kvar någon sekund, så "hoppar den igång", annar vrider man av och sedan vrider på igen och då funkar allt.
Antar att det har med varvtalet att göra då den inte var sådan i högre eller lägre hastigheter.

Är det bestyckningen? Någon som har en "standardbestyckning" för en 640 med originalförgasare och slip-on dämpare?
Och slutligen; är detta farligt? Ska hojen stå tills det är fixat, eller kan jag köra bara jag undviker att göra så?

Hmmm... Jag skulle växla ner till 4:an å vrida fullt..... Problemet löst....:hihi
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eller byta ut orginalförgasaren.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hmmm... Jag skulle växla ner till 4:an å vrida fullt..... Problemet löst....:hihi
That, I did ;)

Eller byta ut orginalförgasaren.

Det ligger i luften, dock tillåter inte ekonomin detta..

Vill minnas att mitt gamla tändstift tydde på att den gick något snålt..
Har Boris JR nån koll på hur man ska bestycka när man kör med slip-on..

Edit: Har någon koll på om man kommer åt Huvudmunstycket bara genom att lossa på bottenskruven på förgasaren?
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag tror att man går upp 2 storlekar i huvudmunstycke, det blir typ 165 (tror jag)
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Ber om ursäkt att jag spammar tråden, men är det någon som vet om man kommer åt munstyckena på en originalförgasare (Vakuumhistoria, BST40) med förgasaren kvar på hojen, eller måste jag plocka ner den innan jag kan bestycka om?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ber om ursäkt att jag spammar tråden, men är det någon som vet om man kommer åt munstyckena på en originalförgasare (Vakuumhistoria, BST40) med förgasaren kvar på hojen, eller måste jag plocka ner den innan jag kan bestycka om?

Har för mig att de ska gå att lossa slangklämmorna å vrida förgasaren.. Vilket håll kommer jag inte ihåg, för de är antal år sen den togs bort....
Kör Dellorto på både motarden å enduron...
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har för mig att de ska gå att lossa slangklämmorna å vrida förgasaren.. Vilket håll kommer jag inte ihåg, för de är antal år sen den togs bort....
Kör Dellorto på både motarden å enduron...

Well, jag får plocka med detdär och se hur det fungerar. Tack för alla tips! Vill gärna att det blir rätt från början med så dyra apparater :)

En lite mindre fråga: Vad är det för storlek på hylsa man ska ha till bakhjulsmuttern? Har bara 24mm som störst, men känslan säger att jag behöver 27 eller 29..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
27 är det....

Jag använder en blocknyckel 27... Funkar kanon för mig iaf....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja körde 168/48 2,5varv ut höjde nålen 1hack.

Sök efter Raid på SH alt Spider efter deras bestyckning.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har experimenterat lite med munstycken, men jag tror att jag behöver höja nålen lite..
Är det någon som har erfarenhet av att höja nålen på dessa vakuumförgasare och kan tipsa om hur det går till?
Går det att göra med förgasaren i hojen, eller är det demontering som gäller?
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Ja det går att komma åt nålen utan att plocka av förgasaren.
Ta av svarta locket så kommer du åt throtteln, kika i sprängskissen först så ser du.
4:e hacket uppifrån har jag läst att folk rekomenderar, om du öppnat upp avgas och luftburken + munstycken då.

Edit: Procycle.us har förlängda bränlseblandningsskruvar,långt jävla ord.
Samt massa annat nyttigt till bst40, då DR650 har samma förgasare.
 
Last edited:

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Sköt cylinderfotspackningen när jag ouila i Trollhättan idag. Märke det när jag skulle tanka.
Ren tur att den inte gick när jag var ute på småvägarna. Bakhjulet hade lite olja på sig :3freak
Antagligen haft i lite för mycket olja, gjorde oljebyte för 30mil sedan och inte kört den riktigt varm tidigare.

Någon som bytt cylinderfotspackning som kan ge tips ?
Behöver jag beställa något förutom sjävla packningen ?
Har för mig att man t.o.m kan byta till alu packning istället för papper, någon som har art.nr isåfall



2014-06-14 19.21.15.jpg2014-06-14 19.21.27.jpg
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top