Ktm 640

Snowman89

Guest
När du skall plocka ur den är det inget problem. Spänna åt skall du dock inte göra med den låsningen utan då tar du kolvbulten och en skruvmejsel för att låsa veven.

Ah okej, tack så mycket för tipset.
Är det samma bult för 640 som en 525 RFS?
Jag har bara en vanlig bult på 640 medans jag har rätt bult med distans på 525an, så isåfall kan jag åka och hämta den.

Stämmer det att denna mutter är vänstergängad förresten?
 

Snowman89

Guest
Ah okej, tack så mycket för tipset.
Är det samma bult för 640 som en 525 RFS?
Jag har bara en vanlig bult på 640 medans jag har rätt bult med distans på 525an, så isåfall kan jag åka och hämta den.

Stämmer det att denna mutter är vänstergängad förresten?

Svarar på min egen fråga ifall någon annan funderar samma sak framöver.

KTM 525 har samma låsning till veven som 640n.
640n verkar dock inte levereras med låsningen men det gör 525an.
Så behöver man låsa veven och känner någon som har en 525a så är det bara och åka och skruva bort pluggen, plocka bort brickan och montera den på 640n så har man låst veven.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Svarar på min egen fråga ifall någon annan funderar samma sak framöver.

KTM 525 har samma låsning till veven som 640n.
640n verkar dock inte levereras med låsningen men det gör 525an.
Så behöver man låsa veven och känner någon som har en 525a så är det bara och åka och skruva bort pluggen, plocka bort brickan och montera den på 640n så har man låst veven.
även 660/625 ska ha denna låsbult vad jag vet med en bricka som skjuter ut den orginal. Av någon konstig anledning sitter en vanlig bult där orginal på 640
 

Snowman89

Guest
Är det någon som har koll på ifall det är samma kedjebrytare för kamkedjan till en KTM RFS (EXC/SX 01-07) som till LC4an?
Har inte hittat kedjebrytaren/nitaren till LC4 medans det finns originalnummer för den till RFS motorn.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det någon som har koll på ifall det är samma kedjebrytare för kamkedjan till en KTM RFS (EXC/SX 01-07) som till LC4an?
Har inte hittat kedjebrytaren/nitaren till LC4 medans det finns originalnummer för den till RFS motorn.

LC4 har inget verktyg. Kedjan är ändlös och går att plocka på/ur ihopnitad.
 

Snowman89

Guest
Vad tycker ni om denna kolv, kan man använda den igen eller är det bara kasta och köpa ny?
Den har varit i kontakt med avgasventilerna och tydligen också en skruvmejsel vid en ventiljustering..

Är det förresten möjligt att montera en 660 kolv samt cylinder på en 640 utan vidare modifiering?
Eller behöver något mer göras åt motorn?
uploadfromtaptalk1404198461089.jpg
uploadfromtaptalk1404198476717.jpg
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kan montera en 660 cylinder+kolv på en 640, det är same same bortsett borrningen. Tänk dock på att inte mixa motorgenerationer för då passar det inte. Kolven hade jag bytt men det är nog mest smaksak.
 

Snowman89

Guest
Du kan montera en 660 cylinder+kolv på en 640, det är same same bortsett borrningen. Tänk dock på att inte mixa motorgenerationer för då passar det inte. Kolven hade jag bytt men det är nog mest smaksak.

Aha så om båda är nya gråa motorn så är det inga problem att skifta dem mellan.

Vad tror du isåfall om denna kolv?
Reporna/märkena är inget man känner med fingret.
uploadfromtaptalk1404202733942.jpg

uploadfromtaptalk1404202795620.jpg
 

Snowman89

Guest
Frågan är väl om det är lönt rent effektmässigt :)

Nu är det ju dock så att jag redan har en 660 cylinder och kolv liggande.
Är dessutom 640-kolven skrot så vore det smidigt om jag slapp köpa ny kolv och bara kunde montera 660 cylindern och kolven istället.

Så det handlar inte huvudsakligen om mer effekt, även om det är roligt ifall det ger lite :)
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Ja det går att komma åt nålen utan att plocka av förgasaren.
Ta av svarta locket så kommer du åt throtteln, kika i sprängskissen först så ser du.
4:e hacket uppifrån har jag läst att folk rekomenderar, om du öppnat upp avgas och luftburken + munstycken då.

Edit: Procycle.us har förlängda bränlseblandningsskruvar,långt jävla ord.
Samt massa annat nyttigt till bst40, då DR650 har samma förgasare.

Har nu testat både 4e och 5e (sista) hacket på nålen vilket gjorde det lite bättre, men inte helt. Den satt på 3e hacket från början. Kan det vara så att jag ska sänka nålen istället?
 

Snowman89

Guest
Skulle någon kunna kika vad det står på framsidan av cylindern på er 640?
Det finns nämligen en märkning där som borde vara något i stil med 102/8R V.

Jag skulle vara väldigt tacksam ifall någon skulle kunna kika lite snabbt då jag är lite fundersam på vad det är för cylinder som sitter på min hoj.
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Står precis det du skrev. 102/8R V

Står väl ett tillverkningsdatum ovanför också stod 01 05 på min (Januari 2005 ?)
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Har nu testat både 4e och 5e (sista) hacket på nålen vilket gjorde det lite bättre, men inte helt. Den satt på 3e hacket från början. Kan det vara så att jag ska sänka nålen istället?

Sänker du nålen går den snålare på halv/delgas. Är ju ingen bra ide om du öppnat insug och avgas.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skulle någon kunna kika vad det står på framsidan av cylindern på er 640?
Det finns nämligen en märkning där som borde vara något i stil med 102/8R V.

Jag skulle vara väldigt tacksam ifall någon skulle kunna kika lite snabbt då jag är lite fundersam på vad det är för cylinder som sitter på min hoj.
Mät borrningen istället så vet du.
 

Snowman89

Guest
Hur delar man oljepumpshuset och locket?
Jag har tagit bort skruven men hur får jag sen bort locket?
 

Snowman89

Guest
Du menar den lilla oljefiltret vid fotbromsen så är det 3 st skruvar å den ska lossna lätt...

Nej jag menar inte locket till filtret.
Jag håller på och ska plocka ihop min 640 igen och jag har haft isär hela motorn och ville mäta upp oljepumparna.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska dela på själva pumpen..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top