Ktm 640

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hmm jag har jämfört ritningarna nu på ktmshop.se och det ser ut som att infästningen bak är samma men däremot fram så ser det ut som att man får byta tanken till en 640 tank. Kylarvingarna ser ut att passa också men är lite tveksam till skruvarna nr.56, på 640 sitter det endast 1 sådan skruv per kylarvinge meddans på 625 sitter det 3 st per kylarvinge. Vet du om det är något annat i övrigt med tankarna som gör att de inte passar mellan modellerna?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det sitter två skruvhål på tankens bakre parti som du ser när du ta bort sadeln. Så ja 640 och 625 vingar passar Bolt on. Alla kåpor passar från 98-04. 2005 och 2006 borde kylarvingarna passa också dock inte bak plasten då du måste byta bakram.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kodde>>> Va har du köpt för modell av Lc4???? Å vad tänkte du isf ändra till???
Blir lättare å säga om de passar bolt-on eller behövs moddas lite.... :)
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag funderar på att köpa en 625 pga att den har bättre förgasare än 640 och är lite lättare. Men samtidigt sägs det ju att 640 är bekvämare, den har dessutom större tank så min plan skulle ev vara att kombinera en 625 med sadel och tank från 640 :)
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Jag funderar på att köpa en 625 pga att den har bättre förgasare än 640 och är lite lättare. Men samtidigt sägs det ju att 640 är bekvämare, den har dessutom större tank så min plan skulle ev vara att kombinera en 625 med sadel och tank från 640 :)

Är det inte lättare och kanske även billigare att köpa en 640 och slänga på 625:ans förgasare? :brynad
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Njae inte om man får tag i begagnade delar, säkerligen inte lättare med att få till bestyckning o acc-pump o allt, men får se hur jag gör. 625 kanske inte är så obekväm som jag hört :)
Nu till en annan fråga, polarn har ett par SM-fälgar från en 520 från -01 tror han. Passar dom fälgarna till en 625/640?

Edit, ser på ktmshop att om man byter lager så borde det passa där iaf men hur är det med bredden på naven, är det samma eller vilka distanser ska man köpa isf?
 
Last edited:

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har upptäckt nu de senaste körningarna att det droppar lite kylarvätska ur överflödes-slangen på kylaren

Photo 2014-09-13 18 34 06.jpg
Photo 2014-09-13 18 33 59.jpg

(Ja, jag sitter på en laptop när jag laddar upp dessa ;) )

Är det locket som inte håller tätt? Ser att vattnet täcker över cellerna i kylaren, samt att cykeln aldrig går varmt (förutom i vissa köer, länge på tomgång osv) så det är nog ingen fara på taket, men cykeln har aldrig gjort så innan..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla så locket är tätt, men annars ja det brukar komma ut lite när den blir varm då KTM inte har någon expansionkärl. Mindre roligt om man slangar och har överfullt kylaren då blir man nerdränkt med kylarvätska.
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Är nog inget att oroa sig över. Den slangen har alltid lite droppar/kondens i sig på min.

Angående tomgången, så har jag monterat varvräknare nu.
Det jag trodde var 1300 visade sig vara närmare 1900rpm :hihi
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har upptäckt nu de senaste körningarna att det droppar lite kylarvätska ur överflödes-slangen på kylaren

(Ja, jag sitter på en laptop när jag laddar upp dessa ;) )

Är det locket som inte håller tätt? Ser att vattnet täcker över cellerna i kylaren, samt att cykeln aldrig går varmt (förutom i vissa köer, länge på tomgång osv) så det är nog ingen fara på taket, men cykeln har aldrig gjort så innan..

Standardfel på kotte, kylarlocket. Ofta kan du lossa och rengöra allt som ärjat in på undersidan. 05 och nyare tror jag det är de släppte ett lock som fixar än mer tryck. Köp ett sådant när du byter. Köp inte universal, de är klassade för lägre tryck.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Bakbroms på LC4, jag har strul med finkänslighet där. Av eller på känsla på grus har placerat mig i ett par ganska intressanta situationer.

Vad kan jag göra för o få lite mer feedback ?

Byta kängor ?

Organic belägg ?

Något mer ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fick liknade dropp på slangen från kylaren, å efter klart många fundering kom jag på att byta den undre packningen på locket... Packningen som tätar mot röret ner i kylaren, inte den som sitter i locket....
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Har inte det problemet själv, men sänk ner armen och testa byta returfjädern till en kortare/tjockare Borde hjälpa. Annars kanske biltema beläggen har lite mindre bett :rofl
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Kolla så locket är tätt, men annars ja det brukar komma ut lite när den blir varm då KTM inte har någon expansionkärl. Mindre roligt om man slangar och har överfullt kylaren då blir man nerdränkt med kylarvätska.

Är nog inget att oroa sig över. Den slangen har alltid lite droppar/kondens i sig på min.

Standardfel på kotte, kylarlocket. Ofta kan du lossa och rengöra allt som ärjat in på undersidan. 05 och nyare tror jag det är de släppte ett lock som fixar än mer tryck. Köp ett sådant när du byter. Köp inte universal, de är klassade för lägre tryck.


Fick liknade dropp på slangen från kylaren, å efter klart många fundering kom jag på att byta den undre packningen på locket... Packningen som tätar mot röret ner i kylaren, inte den som sitter i locket....

Tack så mycket för alla svar! :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Drevning, vad kör ni med ?

Har i nuläget 16 42, funderar på att droppa ner till 15 42 vid byte.

Toppfart är där ju ändå så det räcker och blir över.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Med 18/21 hjul så tycker jag det är rimligare att åka med 16 45. Ger lite snyggare slitage med större framdrev.

Skall kolla vad jag har i drevhögen till dig Gringo. Är i Tyskland och rejsar i helgen.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kika o hojta till boris

Jag är lite kluven gällande 16 / 45 vs 15 / 42. Ja, bättre att öka bak, men kräver isf ny längre kedja, och om jag behöver standardutväxling så blir det trångt med 17 drev om jag inte går loss med dremmel där inne.

Det där med mjukt alu bakdrev som medföljer standard, säkerligen lättare, men är det så mkt bättre ?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om det är någon som är ute efter en Fcr39 så skicka ett pm, kommer ha en till övers nästa vecka.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top