Ktm 640

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Varför inte? Vad skulle rekommenderas?



xt660x är större, tyngre och slöare de enda som talar för är komforten.. 640 är betydligt smidigare o roliogare men ingen motard är rolig att köra 50 mil med enligt mig men de finns ju dom som kört sådana sträckor o överlevt med.. Tycker vibrationerna va värst i händerna, baken vande man sig vid ganska fort..( den kanske domnade bort fortast). köra på bakhjulet kan du göra i 140 om du bara lär dig, plocka upp den på tvåan o växla upp på bakan..:tummenupp
 

Ace.Rider

Guest
xt660x är större, tyngre och slöare de enda som talar för är komforten.. 640 är betydligt smidigare o roliogare men ingen motard är rolig att köra 50 mil med enligt mig men de finns ju dom som kört sådana sträckor o överlevt med.. Tycker vibrationerna va värst i händerna, baken vande man sig vid ganska fort..( den kanske domnade bort fortast). köra på bakhjulet kan du göra i 140 om du bara lär dig, plocka upp den på tvåan o växla upp på bakan..:tummenupp

Tackar för svaren! :tummenupp
 

Ace.Rider

Guest
640 större tank, sämre förgasare, tyngst
625 bättre förgasare, lite lättare
660 samma förgasare som 625 mer kubik, ingen elstart, lättast å vassast

Ok, tack!
Och så till den slutliga frågan: service intervallerna?
Vill inte skruva hela tiden, dock inget problem men man vill ju köra oxå! :)
Jag har "hittat" en 640 och en 660 som ser mycket intressanta ut.
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Ok, tack!
Och så till den slutliga frågan: service intervallerna?
Vill inte skruva hela tiden, dock inget problem men man vill ju köra oxå! :)
Jag har "hittat" en 640 och en 660 som ser mycket intressanta ut.

Ktm 640= 500 mil service intervall

Ktm 625= 250 mil och 05 uppåt 500mil tror jag?

Ktm 660= 250 mil och 05 uppåt 500 mil ( inte säker där heller )
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nån här som vet vad gummit som sitter på original fram drevet på en KTM640 -06 är till för? Jag skall byta till 16 drev fram men verkar inte finnas 16 drev med sådant gummi som original drevet hade.Det går ju inte heller att flytta över då gummit sitter fast.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Nån här som vet vad gummit som sitter på original fram drevet på en KTM640 -06 är till för? Jag skall byta till 16 drev fram men verkar inte finnas 16 drev med sådant gummi som original drevet hade.Det går ju inte heller att flytta över då gummit sitter fast.


Sitter bara där för att motverka lite kedjerassel men man märker ingen skillnad.... Undrade samma sak när jag bytte...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har nu blivit lycklig ägare till en KTM 640 00 :) Men jag tycker att motorn bli mycket varm inte bara cylindern o topp utan även olje och kopplingdkåpan, och den blir varm väldigt snabb. Är detta normalt? Sen så tycker jag att oljan verka vara ovanligt tunn, är det normalt?
Är det något annat man borde kolla på dom innan man ger sig iväg på längre turer?

Sen så vill jag att ni berätta hur fan ni gör för att åka på slangen :yoparty :D :)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Har nu blivit lycklig ägare till en KTM 640 00 :) Men jag tycker att motorn bli mycket varm inte bara cylindern o topp utan även olje och kopplingdkåpan, och den blir varm väldigt snabb. Är detta normalt? Sen så tycker jag att oljan verka vara ovanligt tunn, är det normalt?
Är det något annat man borde kolla på dom innan man ger sig iväg på längre turer?

Sen så vill jag att ni berätta hur fan ni gör för att åka på slangen :yoparty :D :)

Bara kolla att sånt lyx som förgasare o grejjer sitter fast och att det inte läcker nått ;) Oljan i min -05'a är tunn, o det ska nog va så.... 380 mil på mätaren typ..

Slanga är bara ligga på 2'an i 40-50, sitta en bit bak o sedan platta fullt på gasen så reser den...
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Har nu blivit lycklig ägare till en KTM 640 00 :) Men jag tycker att motorn bli mycket varm inte bara cylindern o topp utan även olje och kopplingdkåpan, och den blir varm väldigt snabb. Är detta normalt? Sen så tycker jag att oljan verka vara ovanligt tunn, är det normalt?
Är det något annat man borde kolla på dom innan man ger sig iväg på längre turer?

Sen så vill jag att ni berätta hur fan ni gör för att åka på slangen :yoparty :D :)

Ja det ska bli väldigt varmt. Avgasrören som mynnar ut från cyliden blir också väldigt heta FORT! Akta fingrarna :tummenupp
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Har nu blivit lycklig ägare till en KTM 640 00 :) Men jag tycker att motorn bli mycket varm inte bara cylindern o topp utan även olje och kopplingdkåpan, och den blir varm väldigt snabb. Är detta normalt? Sen så tycker jag att oljan verka vara ovanligt tunn, är det normalt?
Är det något annat man borde kolla på dom innan man ger sig iväg på längre turer?

Sen så vill jag att ni berätta hur fan ni gör för att åka på slangen :yoparty :D :)

Jag tycker att de enklaste sättet är att koppla upp den så den kommer upp fortare än om du gasar upp den då får du mer tid innan du behöver växla upp/gå ner på två hjul.. men träna träna så kommer de:tummenupp Good luck
 

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Då var man tillbaka i KTM träsket igen! Nybliven ägare till en 640-05. Hopas att jag blir lika nöjd med denna som min gamla-02.
 

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Har en fråga. Pratade med en ktm handlare om att göra ett olje/filterbyte. Och enligt killen skulle man absolut inte göra detta själv då det fanns stor risk att oljepumpen skar om man fick luft i systemet och det satt 2 filter på den etc. Frågan är om det är svårare att byta olja på denna än andra hojar eller om det är ren skrämselpropaganda för att de vill ha mina pengar?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har en fråga. Pratade med en ktm handlare om att göra ett olje/filterbyte. Och enligt killen skulle man absolut inte göra detta själv då det fanns stor risk att oljepumpen skar om man fick luft i systemet och det satt 2 filter på den etc. Frågan är om det är svårare att byta olja på denna än andra hojar eller om det är ren skrämselpropaganda för att de vill ha mina pengar?


Bullshit, du hade även 2 st filter på din -02, det är samma motorkonstruktion på -05 såsom -02 förutom toppen.
 

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 600rr-08
Bullshit, du hade även 2 st filter på din -02, det är samma motorkonstruktion på -05 såsom -02 förutom toppen.

Det var väl ungefär det jag misstänkte, med andra ord finns det ingen anledning för oro. Det var bara det jag ville veta. Tackar o bugar Gnutten.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Ja har också hört lite sånt men det var ju någon som hade lyckats strypa en 640 till mellan kort. Det är de där med helfordonsgodkänd som brukar strula till det!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130539
Kolla om du kan få denna killes regnummer så du kan stryka för SBP att det är en KTM640 som är reggad till mellankort!


Är inte 640 reggad på typ 10-20kw original?

Tex förra hojen XR var ju reggad på 14 tror jag. Så 640in går inte på mellankortet dvs?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top