Ktm 640

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Är ny lycklig ägare av en Ktm 640-05 och har lite
frågor ang drevning...

17/42 kör jag med tycker det passar "klockrent" kör mest till och från jobbet samt bus i stan och på mindre vägar.. Helt klart en ultimat drevning iaf för mig. ;)

Välkomen till KTM träsket :tummenupp
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Det är ju strålande, tack grabbar! :tummenupp

Frågan är ju bara vilken kam man ska välja... G1-kammen, hur förändrar den registret..?

K.
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
17/42 kör jag med tycker det passar "klockrent" kör mest till och från jobbet samt bus i stan och på mindre vägar.. Helt klart en ultimat drevning iaf för mig. ;)

Välkomen till KTM träsket :tummenupp

Tack, 17/42 är väl orginal, rätta mig om jag har fel????
Skulle som sagt vilja ha lite mer kraft på 2 och 3, eller handlar detta
bara om att lilla JAG måste köra in mig...
Kommer slangandet automatiskt eller kan det vara läge att som sagt byta
drev för att få lite mer ork?

Skall dessutom tilläggas att jag dagligen kör till och från jobbet samt
att det ska funka när man sen busar på fritiden!!!

Vad är att rekomendera, tacksam för svar!

Mvh Chriz :confused:
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Tack, 17/42 är väl orginal, rätta mig om jag har fel????
Skulle som sagt vilja ha lite mer kraft på 2 och 3, eller handlar detta
bara om att lilla JAG måste köra in mig...
Kommer slangandet automatiskt eller kan det vara läge att som sagt byta
drev för att få lite mer ork?

Skall dessutom tilläggas att jag dagligen kör till och från jobbet samt
att det ska funka när man sen busar på fritiden!!!

Vad är att rekomendera, tacksam för svar!

Mvh Chriz :confused:

är den helt original för övrigt blir det nog till att trimma lite för att få mer kraft på 2:an och 3:an= mer bakhjulsåka..fast mycket är en träningssak med.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Tack, 17/42 är väl orginal, rätta mig om jag har fel????
Skulle som sagt vilja ha lite mer kraft på 2 och 3, eller handlar detta
bara om att lilla JAG måste köra in mig...
Kommer slangandet automatiskt eller kan det vara läge att som sagt byta
drev för att få lite mer ork?

Skall dessutom tilläggas att jag dagligen kör till och från jobbet samt
att det ska funka när man sen busar på fritiden!!!

Vad är att rekomendera, tacksam för svar!

Mvh Chriz :confused:

16-42 :tummenupp Men ska du byta för att lättare kunna slanga? då behöver du bara öva
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Någon som vet vart man kan få tag i en reservdelskatalog/sprängskisser med art nr till en KTM 640 -05? :)

Vart ute o pulsat med polaren på våra 640:s idag, blev några mil och måste faktiskt säga att dom inte är så slöa som alla säger och vill påvisa... En 640 räcker ju faktiskt till på gatan, dom går ju fan riktigt fint! Sen kanske dom håller oxå... :arsele

Kimmen.
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
16-42 :tummenupp Men ska du byta för att lättare kunna slanga? då behöver du bara öva

16-42 är alltså att rekomendera!!!
Då blir det alltså att gå ner ett kugg fram troligtvis....
Medför det att maskinen varvar mer anser ni??
Vill använda maskinen på daglig basis men antar att skillnaden inte
blir så avgörande?

Chriz
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Någon som vet vart man kan få tag i en reservdelskatalog/sprängskisser med art nr till en KTM 640 -05? :)

Vart ute o pulsat med polaren på våra 640:s idag, blev några mil och måste faktiskt säga att dom inte är så slöa som alla säger och vill påvisa... En 640 räcker ju faktiskt till på gatan, dom går ju fan riktigt fint! Sen kanske dom håller oxå... :arsele

Kimmen.

Stickyn högst upp eller på lelles hemsida finns online skisser.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
nu har (även) jag hoppar från ena MC-genre till MOTARD! :yoparty
i mitt fall från offroad.

en KTM 640 SM Prestige -03 blev det, helnöjd, men det lär nog bli ett sebring eller akrapovic-slipon i framtiden, dock ingen brådska.
 

Bifogat

  • 5023411371.jpg
    5023411371.jpg
    65.9 KB · Visningar: 481

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
16-42 är alltså att rekomendera!!!
Då blir det alltså att gå ner ett kugg fram troligtvis....
Medför det att maskinen varvar mer anser ni??
Vill använda maskinen på daglig basis men antar att skillnaden inte
blir så avgörande?

Chriz

Jo visst varvar den mera, i mitt fall så går det att puttra i 90 sen när man uppe i kanske 130 så vibrerar det en hel del. Så länge det är allmän körning utan långa raksträckor så fungerar det bra. Jag kommer dock gå upp till 17/42 för det känns lite väl jobbigt att varva satan när man kör med motardmaffian!
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Bränslelampa?

Var ute igår och körde, då jag märkte att det vara dags att vrida på reservkranen pga ojämn gång.
Vad som störde var att jag inte fick någon info ifrån bränslelampan!!!

Förvisso fanns det ca 3 l kvar i tanken när jag sedan tankade...
Lyser lampan först när även reservtanken börjar bli tom???
Låter ifs ganska logiskt men ändå???

Tacksam för svar!

Chriz
 

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skattkärrs-getto
Hoj
ktm 640 bling bling edition
Var ute igår och körde, då jag märkte att det vara dags att vrida på reservkranen pga ojämn gång.
Vad som störde var att jag inte fick någon info ifrån bränslelampan!!!

Förvisso fanns det ca 3 l kvar i tanken när jag sedan tankade...
Lyser lampan först när även reservtanken börjar bli tom???
Låter ifs ganska logiskt men ändå???

Tacksam för svar!

Chriz

LAMPAN kommer aldrig att lysa!!!! 640 modellen utnyttjar inte denna funktion på digitalpanelen (samma panel används på andra modeller)......så det får bli kranen.....
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
hur är det med motorbroms på era KTMer?
jag skruvade nyss in min 640 på ca 1400-1500 RPM (som det står i manualen) men tycker då att motorbromsen blir nästan obefintlig...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
hur är det med motorbroms på era KTMer?
jag skruvade nyss in min 640 på ca 1400-1500 RPM (som det står i manualen) men tycker då att motorbromsen blir nästan obefintlig...

På vilken växel då? :va

Lägg i 2:an alt 1:an i 70km/h så får du ordentlig motorbroms!
 

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Ort
norrköping
Hoj
YAMAHA R6 -99
skönt att slippa motorbroms som tar en ur rytmen. Jag som åkt marauder 800 och hoppat på en 640 har haft alla kulturchoker man inte vill ha. Men nu börjar känslan infinna sig. Doma helsystem, slidmikuni och öppen luftväg gör det hela mycket skoj. Tror dock att drevning måste till för att passa mig. Nu vill man knappt förbi 120kmh någon längre sträcka.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Gnuttan: haha, I believe ya!



när jag kört mina tidigare hojar så har jag alltid haft en motorbroms som haft effekt/saktat ner hojen... motorbromsen på samtliga (tre) hojar har varit så lika och "normala"(?) att jag inte ens reflekterat över den.

men på den 640 jag precis införskaffat är det så att när jag vridit upp tomgången till vad jag tycker låter som ca 1400-1500 RPM (som det står i manualen att tomgången ska ligga på) så är motorbromsen vid normal inbromsning/nerväxling nästan helt borta, den känns knappt, har ingen funktion.


kort sammanfattning/frågor:
på vilket varv ligger eran hoj på ungefär vid tomgång?
använder/känner ni av någon effekt utav motorbromsen när ni bromsar/växlar ner inför t.ex. rödljus?

*EDIT*

ahh WTF... har ju knappt hunnit köra den så jag ska inte ösa på med oroligheter och "problem" innan jag kört den en timma...
jag återkommer efter onsdag då jag hunnit tvätta, polera och köra den mer
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Motorbromsen på en normal stånka är tydlig.

Får jag gissa fritt så har du kanske kommit över 1400 varv i tomgång ?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Motorbromsen på en normal stånka är tydlig.

Får jag gissa fritt så har du kanske kommit över 1400 varv i tomgång ?

ja, exakt det jag menar! (även min första trotjänare, en två-taktare på 125cc, hade mer tydlig motorbroms än vad min 640 har just nu, god damn it, moppen is the good old days hade mer att säga till om vid nerväxling... haha)
hmmm, det vart lite startproblem med hojen när jag provkörde och köpte den av förra ägaren, så tomgången vart minst sagt skruvad första rundan (för att hålla kärringstopp borta då batteriet vart helt dött) - men _tror_ endåså jag har skruvat tillbaka tomgången till runt 1400 endå.
får bli att minska mer och mer när jag vet att batteriet har lite mer juice i sig.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sitter det inbyggd varvräknare på de nya eller har du köpt en separat varv/timräknare då du vet exkat vad den varvar??
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top