Ktm 640

dunderbamse

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
1989, Honda VFR 750
Det första jag hade gjort var att gå över alla skruvar, kollar bromsar, byter olja och filter och kollar de andra vätskorna... sen har man ju en känsla över hur skicket är rent allmänt på hojen när man tittar på den. En koll på ventilerna kanske inte heller skulle sitta fel, eftersom man ska göra det var 500ade mil...

Grattis till din nya hoj också!

Tack!

Jag har kollat det mesta, men tänkte om det var något speciellt och precis som du nämner så hade jag en känsla av att en ventilkoll vore på sin plats. Något förslag på en vettig verkstad i södermanland/västmanland/stockholmsregionen? Lelles kanske?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
frågade du inte förra ägaren när han gjorde senaste ventilkollen? Jag skulle nog gå på det istället för att lämna in den på verkstad det första du gör.
 

p. jernstrom1

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2010
Ort
Nyköping
Hoj
-04 KTM 640
hej o hå!
tänkte kolla lite vad ni kör med för batterier i era 640?

när jag köpte min förra året så satt det ett yuasa YTZ10S MF batteri i. tror det är på 8.6Ah efter vad jag fått fram på internet (står inget på det)

iallafall så har den alltid varit så himla trött i batteriet, går inte att starta den med elstarten om inte hojen är varm, och ibland går de inte när den är varm heller....
vet ej om det är batteriet som är underdimensionerat eller om det bara har gjort sitt...
har dock ej kollat laddningen än..

i instruktionsboken står det ju just 8.6AH angivet på batteri, så jag gissar att det kan vara ett orginalbatteri?

någon som kör med likadant batteri som det fungerar bra för?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
SH medlemmen Kobbes moped står just nu i mitt garage för lite kärleksfull översyn och uppgradering av det KTM missade...

Första steget blir att demontera och plugga allt miljötrams samt ersätta den gudsförgätna BST förgasaren med en Boris späschial Keihin FCR. Därefter följer en elakare kam så att motorn kan sjunga ut ordentligt...

Gäller bara för Kobbe att inte bli smittad av hästkraftsviruset för då slutar det på samma sätt som för mig. Min senaste upplaga av 640 Adventure åkte ifrån en 690 Rally upp för en sanddyn...:banana

det är väldigt lätt att det spårar ur när man skruvar 640 har jag märkt :D
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
hej o hå!
tänkte kolla lite vad ni kör med för batterier i era 640?

när jag köpte min förra året så satt det ett yuasa YTZ10S MF batteri i. tror det är på 8.6Ah efter vad jag fått fram på internet (står inget på det)

iallafall så har den alltid varit så himla trött i batteriet, går inte att starta den med elstarten om inte hojen är varm, och ibland går de inte när den är varm heller....
vet ej om det är batteriet som är underdimensionerat eller om det bara har gjort sitt...
har dock ej kollat laddningen än..

i instruktionsboken står det ju just 8.6AH angivet på batteri, så jag gissar att det kan vara ett orginalbatteri?

någon som kör med likadant batteri som det fungerar bra för?

det är nog orginalbatteriet du har.. jag köpte mig ett likadant nyligen för att byta ut mitt gamla ruttna biltema. Startar upp den imorn på nya.

Har du mätt om ditt batteri håller 12-13v? kanske har börjat bli lite trött
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hej o hå!
tänkte kolla lite vad ni kör med för batterier i era 640?

när jag köpte min förra året så satt det ett yuasa YTZ10S MF batteri i. tror det är på 8.6Ah efter vad jag fått fram på internet (står inget på det)

iallafall så har den alltid varit så himla trött i batteriet, går inte att starta den med elstarten om inte hojen är varm, och ibland går de inte när den är varm heller....
vet ej om det är batteriet som är underdimensionerat eller om det bara har gjort sitt...
har dock ej kollat laddningen än..

i instruktionsboken står det ju just 8.6AH angivet på batteri, så jag gissar att det kan vara ett orginalbatteri?

någon som kör med likadant batteri som det fungerar bra för?

YTZ10S är ett värstingbatteri som sitter i original så däri ligger inte problemet. Problemet ligger snarare i vibrationer och bristande underhållsladdning så batteriet har gått i pension.

Köp ett TTZ10s (Det billigare syskonet till YTZ) från www.mdsbattery.co.uk
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Är lite osäker på om min ventilinställning blev bra. Kommer inte riktigt ihåg hur hojen lät innan vintern men någon som kan beskriva/har ljudexempel på hur det låter när ventilerna "knackar"?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är lite osäker på om min ventilinställning blev bra. Kommer inte riktigt ihåg hur hojen lät innan vintern men någon som kan beskriva/har ljudexempel på hur det låter när ventilerna "knackar"?

Plocka isär och mät om du är rätt på det istället...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Plocka isär och mät om du är rätt på det istället...

det kändes ju bra när jag mätte innan jag satte ihop allt såklart. Men blev lite osäker när jag hörde motorn men visst fan det ska ju låta lite grann... Är nog bara lite nojjig!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Funderar på att byta ut ljuddämparna mot en singeldämpare..
Någon som vet om Leo Vince X3 slipon passar utan några större modifikationer?
Om det ser ut som det gör på bilden borde det bara vara att ta bort dom gamla ljuddämparna och biten av systemet efter delningen och smälla på leo vincet istället..


http://www.netparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=183&artnr=M5191

Hur tänkte du nu? Skall du byta bort dubbeldämparna mot en dämpare på endast vänster sida?

I så fall handla ett komplett avgas från en LC4 innan -05. Enbart leovince slipon fungerar inte då du saknar mellanröret.
 

A.G

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 640 -05
Hur tänkte du nu? Skall du byta bort dubbeldämparna mot en dämpare på endast vänster sida?

I så fall handla ett komplett avgas från en LC4 innan -05. Enbart leovince slipon fungerar inte då du saknar mellanröret.

Tänkte ha den på höger sida, men jag kanske är helt ute och cyklar:va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top