Andreas318
Ny medlem
Gott folk! (Förlåt mig Boris, förstår att du tycker att jag är tjatig och hattig... )
Rubriken är nog nästan mer informativ än vad man kan förstå. Efter ha jobbat hela dagen så lämnade jag Göteborg vid 15 tiden med ett oneway släp. Ankomst Målilla, Hultsfred drygt 3 timmar senare, trött och samtidigt stressad, ville inte komma hem senare än 02 till Stockholm. Säljaren, jättetrevlig ung grabb sålde en 660smc -04 åt sin bror, själv körde han en 640 men använde ju såklart sin ELSTART till vardags. Iallafall så lyckades han få igång hojen på 7-8 kick, man såg på han att han inte hade någon speciell teknik, han bara kickade rakt av. Körde en kort provtur och sen swish swish, papper papper, upp på släp.
Väl hemma, så får jag inte ens en GNUTTA liv i den? Är mycket väl medveten om att jag nog kvalar in i kategorin som kommer bli knäckt av sin ''nya'' 660... Överallt man läser så står det att 660 är ''a cunt of a bike to start'' men jag tog nog det uttrycket för lätt ändå
Efter drygt 100-150 kickar med olika metoder och förslag ifrån internet så har hojen inte ens pruttat. Högerknät blöder, och även handlederna efter jag puttat hojen upp för den brantaste backen i området ett par gånger. VILKET JÄVLA KOMP I MOTORN! Att springstarta känns lite uteblivet... Fick knappt ens runt motorn på femman med en tajmad ''rumpan en meter ovan sadeln, studs och DUNS''...
-Ventilerna är nyställda och fyrdubbelkollade, dom är inom spec nu. (70-80 kick avlagda innan jag ställde ventilerna, så är inte pga det)
-Ny bensin i tanken, tömt förgasaren och spolat igenom med ny bensin (inte rengjord, bara spolat igenom)
-Nytt tändstift
-Gnista finns
-Tändstiftet blir blött
Och inte ens en prutt? Provat med startgas också...
Hur FAN kan hojen starta hos säljaren, men 3 och 40 på ett släp senare så är den stendöd?
Känns på något sätt som att någon kontakt eller dylikt, någon startspärr måste ha hoppat ur eller blivit knasig efter släpfärden hem, men då bör jag väl inte ha gnista? Om gnista finns, så bör väl elektroniken vara som den ska. Finns det något sätt att mäta upp hur stark/frisk gnistan är? Har ju hört om en del folk som har gnista utanför motorn, men när kompet spelar in inne i motorn så orkar inte gnistan längre...
Långt jäkla inlägg, men jag är fan less nu Svetsa på ett drev på en slagborrmaskin och hålla mot kedjan = elstart????
Någon annan som varit i min sits med LC4? Alternativt har någon idé om hur jag får igång fanskapet?
Tack på förhand hurrni
(Redigering): Flertalet 660 på youtube och Blocket brukar säljaren/brukaren säga att hojen alltid startar på 1-2 kicken. Någonting måste alltså vara lite ofräscht på min hoj? Jag kan omöjligen ha kickat en miljon gånger med sådan oprecision att hojen inte visat liv alls...
Rubriken är nog nästan mer informativ än vad man kan förstå. Efter ha jobbat hela dagen så lämnade jag Göteborg vid 15 tiden med ett oneway släp. Ankomst Målilla, Hultsfred drygt 3 timmar senare, trött och samtidigt stressad, ville inte komma hem senare än 02 till Stockholm. Säljaren, jättetrevlig ung grabb sålde en 660smc -04 åt sin bror, själv körde han en 640 men använde ju såklart sin ELSTART till vardags. Iallafall så lyckades han få igång hojen på 7-8 kick, man såg på han att han inte hade någon speciell teknik, han bara kickade rakt av. Körde en kort provtur och sen swish swish, papper papper, upp på släp.
Väl hemma, så får jag inte ens en GNUTTA liv i den? Är mycket väl medveten om att jag nog kvalar in i kategorin som kommer bli knäckt av sin ''nya'' 660... Överallt man läser så står det att 660 är ''a cunt of a bike to start'' men jag tog nog det uttrycket för lätt ändå
Efter drygt 100-150 kickar med olika metoder och förslag ifrån internet så har hojen inte ens pruttat. Högerknät blöder, och även handlederna efter jag puttat hojen upp för den brantaste backen i området ett par gånger. VILKET JÄVLA KOMP I MOTORN! Att springstarta känns lite uteblivet... Fick knappt ens runt motorn på femman med en tajmad ''rumpan en meter ovan sadeln, studs och DUNS''...
-Ventilerna är nyställda och fyrdubbelkollade, dom är inom spec nu. (70-80 kick avlagda innan jag ställde ventilerna, så är inte pga det)
-Ny bensin i tanken, tömt förgasaren och spolat igenom med ny bensin (inte rengjord, bara spolat igenom)
-Nytt tändstift
-Gnista finns
-Tändstiftet blir blött
Och inte ens en prutt? Provat med startgas också...
Hur FAN kan hojen starta hos säljaren, men 3 och 40 på ett släp senare så är den stendöd?
Känns på något sätt som att någon kontakt eller dylikt, någon startspärr måste ha hoppat ur eller blivit knasig efter släpfärden hem, men då bör jag väl inte ha gnista? Om gnista finns, så bör väl elektroniken vara som den ska. Finns det något sätt att mäta upp hur stark/frisk gnistan är? Har ju hört om en del folk som har gnista utanför motorn, men när kompet spelar in inne i motorn så orkar inte gnistan längre...
Långt jäkla inlägg, men jag är fan less nu Svetsa på ett drev på en slagborrmaskin och hålla mot kedjan = elstart????
Någon annan som varit i min sits med LC4? Alternativt har någon idé om hur jag får igång fanskapet?
Tack på förhand hurrni
(Redigering): Flertalet 660 på youtube och Blocket brukar säljaren/brukaren säga att hojen alltid startar på 1-2 kicken. Någonting måste alltså vara lite ofräscht på min hoj? Jag kan omöjligen ha kickat en miljon gånger med sådan oprecision att hojen inte visat liv alls...
Last edited: